Spm. om nybilimport fra Polen

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
sabrawid
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 26 Oct 2011, 16:20

Spm. om nybilimport fra Polen

Post by sabrawid »

Hei!

Har noen spørsmål angående nybilimport. Er ikke jeg som skal ha bil, men hjelper noen å samle inn info om prosessen.

De to første spørsmålene er påstander som jeg lurer på om stemmer eller er mangelfull

1)
Den aktuelle bilen er en Peugeot 207 SW. Har trålet rundt på peugeot-sidene på nett, og kommet fram til at den er absolutt billigst i Polen, eller muligens Tsjekkia, men da fulgte det mye mindre utstyr med. Tenker da på å gjøre alt selv.
Bruker konfiguratoren på peugeot.pl og velger ACTIVE-modellen bare for å lage et eksempel. Denne koster 54.490 PLN som tilsvarer 95.738 NOK (77.718 netto hvis jeg ikke tar feil).
Bruker toll.no sin kalkulator, egenvekt: 1275 (tror jeg), motoreffekt: 70kW, CO2: 139. Får da en engangsavgift på 73.015, pluss merverdiavgift på 25% (av netto innkjøpspris, forsikring til grensen, evt noe annet?) (+klimagassavgift)
Total kommer jeg til ca 170.000 eksklusive forsikring, transport, årsavgift og småting
Kan dette stemme? Hvis det gjør det vil det jo være mye penger å spare.

2)
Når bilen kjøres på rød sone i Norge betales merverdiavgiften. Har lest at originalt og utlandsk registreringsdokument, og samsvarssertifikat og transittdokument skal legges frem, hva er og hvor får man tak i dette? + at man må ha med kjøpskontrak selvfølgelig.

3)
Hvor og når skal engangsavgiften betales?

4)
Når jeg kommer til Norge settes de norske prøveskiltene på for å kjøre til trafikkstasjonen, hvor lenge har man på å registrere bilen?

5)
Et annet spørsmål er angående selve bestillingen.
Ca hvor lang kan jeg forvente bestillingstiden til å være? Skulle hatt den til januar-februar 2012.
Er det enkelt å kommunisere ordentlig med østeuropeiske bilselgere, vil ikke at det skal bli noe kluss med bestillingen? Kjenner en polakk bosatt i Polen, kanskje lurt å ha han tilgjengelig.
Ellers, noen som vet hvor lang garanti man ville få på denne peugeot-modellen, eller hvor man kan finne det ut?

6)
Ser at fra og med neste år skal det beregnes NOX-utslipp. Hva er dette og hvor finner jeg disse verdiene?

Til slutt noe jeg har oversett eller tar feil i?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spm. om nybilimport fra Polen

Post by Ole Reidar »

sabrawid wrote:Hei!

Har noen spørsmål angående nybilimport. Er ikke jeg som skal ha bil, men hjelper noen å samle inn info om prosessen.

De to første spørsmålene er påstander som jeg lurer på om stemmer eller er mangelfull

1)
Den aktuelle bilen er en Peugeot 207 SW. Har trålet rundt på peugeot-sidene på nett, og kommet fram til at den er absolutt billigst i Polen, eller muligens Tsjekkia, men da fulgte det mye mindre utstyr med. Tenker da på å gjøre alt selv.
Bruker konfiguratoren på peugeot.pl og velger ACTIVE-modellen bare for å lage et eksempel. Denne koster 54.490 PLN som tilsvarer 95.738 NOK (77.718 netto hvis jeg ikke tar feil).
Bruker toll.no sin kalkulator, egenvekt: 1275 (tror jeg), motoreffekt: 70kW, CO2: 139. Får da en engangsavgift på 73.015, pluss merverdiavgift på 25% (av netto innkjøpspris, forsikring til grensen, evt noe annet?) (+klimagassavgift)
Total kommer jeg til ca 170.000 eksklusive forsikring, transport, årsavgift og småting
Kan dette stemme? Hvis det gjør det vil det jo være mye penger å spare.

2)
Når bilen kjøres på rød sone i Norge betales merverdiavgiften. Har lest at originalt og utlandsk registreringsdokument, og samsvarssertifikat og transittdokument skal legges frem, hva er og hvor får man tak i dette? + at man må ha med kjøpskontrak selvfølgelig.

3)
Hvor og når skal engangsavgiften betales?

4)
Når jeg kommer til Norge settes de norske prøveskiltene på for å kjøre til trafikkstasjonen, hvor lenge har man på å registrere bilen?

5)
Et annet spørsmål er angående selve bestillingen.
Ca hvor lang kan jeg forvente bestillingstiden til å være? Skulle hatt den til januar-februar 2012.
Er det enkelt å kommunisere ordentlig med østeuropeiske bilselgere, vil ikke at det skal bli noe kluss med bestillingen? Kjenner en polakk bosatt i Polen, kanskje lurt å ha han tilgjengelig.
Ellers, noen som vet hvor lang garanti man ville få på denne peugeot-modellen, eller hvor man kan finne det ut?

6)
Ser at fra og med neste år skal det beregnes NOX-utslipp. Hva er dette og hvor finner jeg disse verdiene?

Til slutt noe jeg har oversett eller tar feil i?
Hei!

Jeg skal forsøke å besvare spørsmåla dine så godt jeg kan:

1. Utifra de talla du oppgir er utregningen riktig. Jeg forsøkte å lete litt etter de tekniske data på denne biltypen, men fant ingen i de norske listene som hadde denne kombinasjonen kw, vekt og co. Men fremgangsmåten din er riktig så om du får bekrefta at talla for hk, vekt og utslipp er riktig så blir prislappen på en slik bil rundt 170 000 netto.

2. En bil som ikke er registrert i utlandet vil jo ikke ha vognkort. Men da vil det være godt nok med coc papir. Ved passering inn til Norge er det i hovedsak vekta som er viktig. Det er først ved visning på trafikkstasjon at den resterende informasjonen på COC-papiret vil bli kontrollert og brukt for videre utregning av engangsavgift.

3. Engangsavgiften betales til tollvesenet. Dette får du gjort når du har vist bilen hos biltilsynet og de har fått overført grunnlagsdata til tollvesenet.

4. Passerer du en betjent overgang som f.eks Svinesund eller Ørje inn til Norge kan du få betalt den norske momsen på grensa. Da har du gjort det som MÅ gjøres umiddelbart. Videre fremgang med visning av bil og betaling av engangsavgift bestemmer du selv. Husk bare at du må på trafikkstasjon og vise bilen først!

5. Dette må du sjekke med forhandler, de bør kunne opplyse om leveringstid! Garanti vil være fabrikkgaranti, så du får ikke evt. tillegsgarantier som blir gitt av norsk importør. Vanligvis er fabrikkgaranti 2 år, mens de fleste merker gir 5 år garanti i Norge i dag. Når det gjelder språk så har du gode kort på hånd når du har en bekjent som er polakk, men jeg kjenner ikke til hvor utbredt engelsk er der nede!

6. NoX utslippet er utslipp av skadlige partikler. Informasjon om mengden av dette vil stå oppgitt i bilens COC dokument.

Til slutt vil jeg bare tipse deg om "guiden" jeg har lagt ut her. Den beskriver gangen i importprosessen!

Om du går for denne løsningen håper jeg du legger ut informasjon og erfaring når du er ferdig!

Lykke til :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
sabrawid
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 26 Oct 2011, 16:20

Re: Spm. om nybilimport fra Polen

Post by sabrawid »

Tusen takk for raskt svar. Skal gi tilbakemelding hvis det blir noe kjøp.
Post Reply