Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garanti?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garanti?

Post by vgnils »

Hei,

jeg er i ferd med å slå til på en ny Skoda fra en forhandler i Danmark. Vurderte først å hente i Tsjekkia, men Danmark er ikke mye dyrere (men mye enklere!).

Dette blir min første import - noen spørsmål:

1. Moms: Forhandleren selger bilen til meg uten dansk moms. Er det da nødvendig med spesielle eksportpapirer? Den som importerer trenger vel disse bare for å få refundert eventuell moms?

2. Skilter og forsikring: Jeg har forstått det slik at norske prøveskilter (med ansvarsforsikring) kan brukes for å hente biler i Norden? Forsikringsselskapet mitt gir meg kasko på understellsnummeret.

3. Trygghetsavtale: Forhandleren selger utvidet garanti (f.eks. til 5 år/100 000 km for 3000 DKK) som skal gjelde i hele Europa. Han mener han også kan selge denne til meg som nordmann. Er det noen som vet om det går greit å benytte en slik utvidet garanti i Norge? Regningen for en evt. reparasjon går vel da til den danske forhandleren/Skoda i Danmark? Og da er de som må godkjenne at en rep. dekkes av garantien?

Andre ting jeg bør tenke på?

På forhånd mange takk for hjelpem!
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

Jeg er i samme situasjon og vurderer å hente nybil i Danmark.

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg med de to første spørsmålene enda, men du kan evt også spørre forhandleren om han trenger eksportpapirer.

Når det gjelder trygghetsavtale, må du lese vilkårene, jeg antar at det her er tale om en forsikring. Utfra det lille jeg har lest på nettet er det både og med dette. Forøvrig kan jeg gjennom mitt forsikringsselskap velge en forsikring som er en 60-70 kr dyrer pr måned enn vanlig kasko og få dekket motor og girkassehavari.
Dersom det er snakk om en reell utvidelse av fabrikkgarantien ville jeg definitivt ha slått til.

Hvilken Skoda er det du vurderer og hvilken forhandler har du vært i kontakt med?

Selv vurderer vi Skoda Octavia, men egentlig har jeg mest lyst på Seat Altea XL.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by Ole Reidar »

vgnils wrote:Hei,

jeg er i ferd med å slå til på en ny Skoda fra en forhandler i Danmark. Vurderte først å hente i Tsjekkia, men Danmark er ikke mye dyrere (men mye enklere!).

Dette blir min første import - noen spørsmål:

1. Moms: Forhandleren selger bilen til meg uten dansk moms. Er det da nødvendig med spesielle eksportpapirer? Den som importerer trenger vel disse bare for å få refundert eventuell moms?

2. Skilter og forsikring: Jeg har forstått det slik at norske prøveskilter (med ansvarsforsikring) kan brukes for å hente biler i Norden? Forsikringsselskapet mitt gir meg kasko på understellsnummeret.

3. Trygghetsavtale: Forhandleren selger utvidet garanti (f.eks. til 5 år/100 000 km for 3000 DKK) som skal gjelde i hele Europa. Han mener han også kan selge denne til meg som nordmann. Er det noen som vet om det går greit å benytte en slik utvidet garanti i Norge? Regningen for en evt. reparasjon går vel da til den danske forhandleren/Skoda i Danmark? Og da er de som må godkjenne at en rep. dekkes av garantien?

Andre ting jeg bør tenke på?

På forhånd mange takk for hjelpem!
Hei!

1. Hvis forhandler ikke trenger dette for regnskapet sitt eller annen dokumentasjon så trenger du ikke eksportpapir. Dette må forhandler uttale seg om.

2. Norske prøveskilt er gyldige i Danmark, så du er på trygg grunn.

3. Som kimare er inne på så er dette snakk om en garanti som går mot forhandler, og min erfaring er at praksisen varierer stort. Det er nemlig ikke det samme som fabrikkgaranti, så du kan risikere at verkstedet du er innom ikke vil ta jobben med å kreve dette inn fra forhandler. Så du kan ende opp med å sitte med den jobben selv. Jeg har også hørt historier om kunder som har blitt opplyst at bilen ikke skal repareres i Norge pga høye priser på verksted her til lands.

Jeg har gått for den ekstra forsikringen som kimare nevner i forhold til motor og drivverk, og trives helt greit med det.

Lykke til med importen, og legg gjerne inn dine erfaringer når du er ferdig!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

Ole Reidar wrote: 3. Som kimare er inne på så er dette snakk om en garanti som går mot forhandler, og min erfaring er at praksisen varierer stort. Det er nemlig ikke det samme som fabrikkgaranti, så du kan risikere at verkstedet du er innom ikke vil ta jobben med å kreve dette inn fra forhandler. Så du kan ende opp med å sitte med den jobben selv. Jeg har også hørt historier om kunder som har blitt opplyst at bilen ikke skal repareres i Norge pga høye priser på verksted her til lands.

Jeg har gått for den ekstra forsikringen som kimare nevner i forhold til motor og drivverk, og trives helt greit med det.

Lykke til med importen, og legg gjerne inn dine erfaringer når du er ferdig!
Iom at Seat og Skoda har samme importør i Danmark er det nok grunn til å tro det er snakk om noe tilsvarende som Seat Safe, i såfall ser garantienutvidelsen veldig fin ut.
http://www.seat.dk/Modeller/Service/SEAT-SAFE/

Men igjen sjekk vilkårene og hvilke verksteder som er autoriserte.
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Hei,

takk for svar, begge to!

1. Jeg ville tro at forhandleren trenger stemplede eksportpapirer som viser at bilen faktisk blir ført ut av landet for at han skal slippe et momskrav fra danske myndigheter, men da vet jeg i hvert fall at jeg ikke trenger dem :)

2. Flott - enkelt og greit.

3. Det var det jeg hadde en mistanke om...at praksis er litt langt unna teorien i avtalen. Både verkstedet i Norge og forhandleren kan sikkert gjøre seg vanskelige. Her er informasjon om den utvidede garantien: http://www.skoda.dk/Kundeservice/EkstraTryghed/ Det er definitivt, i prinsippet, snakk om en utvidelse av fabrikkgarantien. Skal prøve å finne ut litt mer, men hvis jeg ikke finner ut noe sikkert, dropper jeg det. Har sett forsikringene dere nevner, og de er sikkert et godt alternativ.

Til kimare:

Jeg kikker på den nye Skoda Citigo. Selv om den er billig i Norge, er det mye å spare ved å handle i Danmark. Forhandleren jeg har vært i kontakt med er Skoda i Hjørring. Han antydet 3-4 mnd leveringstid (som er helt ok for meg) og jeg har vært i kontakt med et par andre som ikke ville/kunne levere pga. for høy etterspørsel i Danmark. Så jeg er ikke sikker før kontrakten er i boks :)

Hvis du ikke har sett det, kan jeg tipse om denne kalkulatoren: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0

Den regner ut prisen uten registreringsavgift. Prisen som dukker opp er inkludert moms så du må dele på 1.25 for å få prisen du skal betale. Prisen jeg fikk fra forhandler var noe høyere enn prisen som kalkulatoren ga, så jeg mistenker et nordmanns-påslag :)
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

vgnils wrote: Prisen jeg fikk fra forhandler var noe høyere enn prisen som kalkulatoren ga, så jeg mistenker et nordmanns-påslag :)
Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke jeg tok hensyn til leveringskostnadene i kalkulatoren. I så fall var det god match mellom kalkulatoren og prisen fra forhandleren!
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

vgnils wrote: Jeg kikker på den nye Skoda Citigo. Selv om den er billig i Norge, er det mye å spare ved å handle i Danmark. Forhandleren jeg har vært i kontakt med er Skoda i Hjørring. Han antydet 3-4 mnd leveringstid (som er helt ok for meg) og jeg har vært i kontakt med et par andre som ikke ville/kunne levere pga. for høy etterspørsel i Danmark. Så jeg er ikke sikker før kontrakten er i boks :)

Hvis du ikke har sett det, kan jeg tipse om denne kalkulatoren: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797&vId=0

Den regner ut prisen uten registreringsavgift. Prisen som dukker opp er inkludert moms så du må dele på 1.25 for å få prisen du skal betale. Prisen jeg fikk fra forhandler var noe høyere enn prisen som kalkulatoren ga, så jeg mistenker et nordmanns-påslag :)
Samme by som meg, men en annen forhandler Seat Hjørring. Citigo ser meget lovende ut. Den leveres også med Seat logo som Mii, og prisene ser noe lavere ut enn Skoda versjonen, før jeg har sett på utstyrspakkene. Det skader ikke å prøve å kontakte Seat for å se om du kan få den raskere.

Skat kalkulatoren så fin ut jeg har fått en pris som ligger noe høyere enn det kalkulatoren skulle indikere, men det kan skyldes Copa-pakken. Mulig jeg surret litt med tallene også
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Dette ser ut til å være samme forhandler som jeg er i kontakt med - Dalsgaard Biler. Virker som de har flere utsalg for ulike merker. Har du hørt om noen som har brukt dem før?

Tror nok jeg holder på Citigo - har hørt at den er rimeligst av de tre (up! er dyrest) i Danmark? Leveringstiden bruker jeg til å spare litt ekstra så jeg slipper å ta opp lån. Men må følge litt med på valutakursen og kanskje betale tidligere hvis den er på vei opp.

Hvordan gjør du det med service og evt. garantireparasjoner på bilen du importerer? Seat har vel ikke importør og forhandlernett i Norge lenger?
kimare
Nybegynner
Posts: 8
Joined: Thu 27 Sep 2012, 00:44

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by kimare »

vgnils wrote:Dette ser ut til å være samme forhandler som jeg er i kontakt med - Dalsgaard Biler. Virker som de har flere utsalg for ulike merker. Har du hørt om noen som har brukt dem før?

Tror nok jeg holder på Citigo - har hørt at den er rimeligst av de tre (up! er dyrest) i Danmark? Leveringstiden bruker jeg til å spare litt ekstra så jeg slipper å ta opp lån. Men må følge litt med på valutakursen og kanskje betale tidligere hvis den er på vei opp.

Hvordan gjør du det med service og evt. garantireparasjoner på bilen du importerer? Seat har vel ikke importør og forhandlernett i Norge lenger?
Dalsgaard Biler, ja. Jeg kjenner dem ikke, men dersom de har både Seat og Skoda er det garantet nordmenn som har brukt de, iom at det er det nærmeste utsalget til Hirtshals.

Jeg har ikke satt meg inn i Citigo, Mii eller Up! men er ikke overrasket over at VW er dyrest. Å spare for å unngå lån høres ut som en god plan. mtp videresalg er det helt sikkert smartere å velge Skoda enn Seat.
Seat har ikke importør eller forhandlernett i Norge, men en del av forhandlerne har fortsatt tilgang til å utføre både garantireperasjoner og kjøre software oppdateringer. Service er ikke noe problem, dette kan jo uavhengige verksteder gjøre også.

Slik at bestilling av Seat er litt avhengig av hvor du bor og jeg ville definitiv tatt kontkat med aktuelt serviceverksted før jeg kjøpte.
I følge Møller Norge er dette verksteder som har verkstedlitteratur og diagnoseutstyr for Seat:
Møller Bil Forus
Møller Bil Etterstad
Møller Bil Kokstad
Møller Bil Nesbru
Møller Bil Jessheim
G-Bil AS
Motorsenteret Ski AS
Dahles Auto AS
Sulland Tromsø AS

I tillegg vet jeg at Nardo Bil gjør dette.
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

kimare wrote: Dalsgaard Biler, ja. Jeg kjenner dem ikke, men dersom de har både Seat og Skoda er det garantet nordmenn som har brukt de, iom at det er det nærmeste utsalget til Hirtshals.
Forhandleren sa i hvert fall til meg at han selger en del til nordmenn. Det er jo også kort vei til Frederikshavn.
kimare wrote: Slik at bestilling av Seat er litt avhengig av hvor du bor og jeg ville definitiv tatt kontkat med aktuelt serviceverksted før jeg kjøpte.
I følge Møller Norge er dette verksteder som har verkstedlitteratur og diagnoseutstyr for Seat:
Møller Bil Forus
Møller Bil Etterstad
Møller Bil Kokstad
Møller Bil Nesbru
Møller Bil Jessheim
G-Bil AS
Motorsenteret Ski AS
Dahles Auto AS
Sulland Tromsø AS

I tillegg vet jeg at Nardo Bil gjør dette.
Takk for den listen. Både Møller Etterstad og Motorsenteret Ski ville passet meg. Får vurdere det hvis det skjærer seg med Skodaen...!
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Jeg har litt oppdatert informasjon om den utvidede garantien jeg spurte om.

Tok kontakt med Skoda Norge og spurte dem hvordan Skoda-verkstedene ville stille seg hvis jeg krever å få en reparasjon dekket på grunnlag av en utvidet garanti kjøpt hos den danske forhandleren. Svaret var at dette vil gå fint så lenge den utvidede garantien er registrert hos fabrikken. Den danske forhandleren opplyser på direkte spørsmål at den utvidede garantien er fabrikkregistrert.

Det er vel en så klar bekreftelse jeg kan håpe på, så da går jeg nok for en utvidet garanti slik at jeg til sammen får 5 år/100 000 km.

Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer, men det at den er "fabrikkregistrert" vil jeg tippe betyr at mesteparten av det jeg betaler ekstra (3000 kr) til syvende og sist tilfaller fabrikken og ikke den danske forhandleren/importøren. Dermed kan et norsk verksted trolig sende regningen for en garantireparasjon rett til fabrikken i stedet for å risikere en krangel med en utenlandsk forhandler om hvem som skal betale.
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Ellers kan jeg nevne at siden bilen min først vil kunne leveres i 2013, venter jeg med endelig bestilling til statsbudsjettet kommer mandag om en uke. Forventer ikke de helt store avgiftsendringene, men det er greit å vite hva sluttprisen vil bli! :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by Ole Reidar »

Husk at det reviderte budsjetttet ikke kommer før senere, så skal du være 100% sikker må du vente til da :) Men som du er inne på så blir det nok ikke det store endringene!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vgnils
Aktiv bruker
Posts: 43
Joined: Wed 05 Sep 2012, 15:04

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by vgnils »

Ole Reidar wrote:Husk at det reviderte budsjetttet ikke kommer før senere, så skal du være 100% sikker må du vente til da :) Men som du er inne på så blir det nok ikke det store endringene!
Det kommer utpå vårparten og jeg håper inderlig bilen er på plass før det :) Blir mest sannsynlig januar.
enur
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Fri 22 Jun 2012, 10:13

Re: Nybilimport fra Danmark: eksportpapirer og utvidet garan

Post by enur »

[quote="vgnils"]Hei,

jeg er i ferd med å slå til på en ny Skoda fra en forhandler i Danmark. Vurderte først å hente i Tsjekkia, men Danmark er ikke mye dyrere (men mye enklere!).

Hei,

Hva er det som gjør at det er en fordel å importere fra Danmark? Etter det jeg vet, er jo biler dyrere der enn hjemme. Slipper man de danske avgiftene? Da gjeller vel da dette bare nye biler? :)
Post Reply