Spørmål ifm import av Audi E Tron

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by 9ko »

Har hentet noen biler de siste årene, dette forumet har vært til stor hjelp! Spesielt Ole Reidar :)

Vurderer nå å hente en Audi E Tron hvis prisen tilsier så. Har aldri hentet en elbil fra Tyskland før, noen som har hentet en slik eller tilsvarende?
Noe spesielt en må tenke på ifm import av elbil/E Tron?

Basic utstyr er vel mer eller mindre identisk i Tyskland vs Norge. DAB er selvfølgelig noe en må ha i bakhodet, men det virker som dette er mer eller mindre standard i Tyskland på E Tron.
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

Takk for hyggelig omtale!

EA8 (utvidet fabrikkgaranti) må være med. Ellers må du huske at E-Tron for det tyske markedet mangler dobbelvarmer for batteri/kupe. Dette finnes ikke som tilvalg på disse bilene. Jeg har selv kikka etter biler med techpakke i bruktmarkedet siden denne inneholder nightvision bl.a, men det virker ikke som at forhandlerbilene har dette.

Bortsett fra dette er det tut og kjør! Å registrere disse bilene er enklere enn biler med bensin/diesel siden man slipper å tenke på hverken moms eller engangsavgift.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by 9ko »

Aha, vi snakker da om batterivarmer slik alle norske elbiler mer eller mindre har som standard?

Ser flere har auxilary heating, men det finnes altså ingen som har det i kombinasjon med batterivarmer?
Det går vel utover rekkevidden her i Norge på vinteren, er vel også en dealbreaker..

Er ikke foreløpig veldig dreven på elbil :D
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

Er 5kw vs 10kw den varmeren, så det blir nok merkbart i forhold til rekkevidde om vinteren. Spesielt i kaldere deler av landet. Men på den andre side så er det allerede importert biler fra Tyskland, så det er ikke alle som bryr seg om dette.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Trysilexpressen
Medlem
Posts: 2
Joined: Tue 16 Jul 2019, 11:53

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Trysilexpressen »

Hei.
jeg sitter også og ser etter Audi e-tron i fra tyskland, og ser at man kan finne biler som er godt utstyrt til gode priser.
Ser at det er tatt opp at de kun har 5kw batterivarmere og ikke 10kw slik som i norge.
Etter hva jeg forstår så går ikke dette spesiellt utover rekkevidden på kaldere dager, men ladehastigheten du kan oppnå?
noen som vet om dette stemmer?
:?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

Det kan nok gå ørlite utover rekkevidden på kalde dager fordi batteriet må bruke lenger tid på å bli varmt. Men i det store bildet vil jeg ikke tro at dette har noen enormbetydning, dette vil naturligvis komme an på daglig bruk og ladeforhold der bilen står parkert.

Jeg har forøvrig en flott E-Tron til salgs i formidling via mine kontakter i Tyskland
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Trysilexpressen
Medlem
Posts: 2
Joined: Tue 16 Jul 2019, 11:53

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Trysilexpressen »

Takk for raskt svar.
ja det stemmer nok med det jeg har oppfattet, at det ikke i veldig stor grad påvirker rekkevidden.
Avhenger av om bilen forøvrig står i varm garasje når man starter.
Fin bil du linket til, men passer forøvrig ikke med mine ønsker :D
Mørk blå, galaxisblå? med grå/beige interiør i skinn, kameraer i steden for speil,acc og med mulighet for å starte kupe/setevarmere via app er det jeg ser etter. Div utstyr må det jo være i tillegg, men har ikke vurdert alt man "må" ha enda.
Har funnet ett par stk, men vurderer om jeg vil ta hele jobben med å hente selv eller om jeg skal få hjelp til dette.
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by 9ko »

Bare så jeg forstår, 5kw vs 10kw batterivarmer er eneste forskjell fra tysk vs norsk Etron?
Dvs, tysk Etron varmer batteriet noe tregere enn norsk Etron?
Thats it?

Det igjen kan selvfølgelig også påvirke rekkevidden om forholdene er der.

Dersom du kjøper via Ole Reidar skal du vite at du er i trygge hender. Mannen har lang erfaring og vet hva han driver med. Du er i trygge hender da 🙂
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

9ko wrote: Tue 16 Jul 2019, 12:58 Bare så jeg forstår, 5kw vs 10kw batterivarmer er eneste forskjell fra tysk vs norsk Etron?
Dvs, tysk Etron varmer batteriet noe tregere enn norsk Etron?
Thats it?
Det stemmer :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

Trysilexpressen wrote: Tue 16 Jul 2019, 12:49 Takk for raskt svar.
ja det stemmer nok med det jeg har oppfattet, at det ikke i veldig stor grad påvirker rekkevidden.
Avhenger av om bilen forøvrig står i varm garasje når man starter.
Fin bil du linket til, men passer forøvrig ikke med mine ønsker :D
Mørk blå, galaxisblå? med grå/beige interiør i skinn, kameraer i steden for speil,acc og med mulighet for å starte kupe/setevarmere via app er det jeg ser etter. Div utstyr må det jo være i tillegg, men har ikke vurdert alt man "må" ha enda.
Har funnet ett par stk, men vurderer om jeg vil ta hele jobben med å hente selv eller om jeg skal få hjelp til dette.
Bare å gi beskjed om du trenger bistand. Jeg har gode Audi-kontakter i Tyskland! Du kan få hente bilen selv eller få den levert i Norge ferdig registrert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
cedricj
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sun 18 Aug 2019, 16:09

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by cedricj »

God nyhet til alle som vil importere E Tron fra Tyskland.
Man kan nå bestille dobbel varmepumpe.
den heter "7E4 erhöhte Heizleistung" på 380 Euro og fikk bekrefelse fra Audi forhandler i Tyskland at det er nå ikke esklusiv til norge og andre land:)
jeg er nesten ferdig med min egen konfig for Etron og skal spare rundt 120-150 000kr, kommer an på hvor mye rabatt jeg får på bilen. er nå på 10%, men skal prøve 1% til. Jeg fikk gratis 20'' vinterdekk i dealen :)
jeg har ikke letter etter info men hva er konkret dokumentasjon jeg trenger til å importere bilen?
1) Eksport skilt, som fikset av forhandler. den inkluderer forsikring?
2) Kjøpekontrakt av forhandler hvor det står moms på
3) Gyldig billet til norge (fly/tog/ferry) som bekrefter at jeg skal hjem til norge

Når det gjelder ferry til Oslo, finnes toll rett utenfor ferry ankomst i Oslo?

takk for hjelpen :)
Best
Cedric
cedricj
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sun 18 Aug 2019, 16:09

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by cedricj »

cedricj wrote: Thu 22 Aug 2019, 20:33 God nyhet til alle som vil importere E Tron fra Tyskland.
Man kan nå bestille dobbel oppvarming (5+5Kw) til batteri nå:).
den heter "7E4 erhöhte Heizleistung" på 380 Euro og fikk bekrefelse fra Audi forhandler i Tyskland at det er nå ikke esklusiv til norge og andre land:)
jeg er nesten ferdig med min egen konfig for Etron og skal spare rundt 120-150 000kr, kommer an på hvor mye rabatt jeg får på bilen. er nå på 10%, men skal prøve 1% til. Jeg fikk gratis 20'' vinterdekk i dealen :)
jeg har ikke letter etter info men hva er konkret dokumentasjon jeg trenger til å importere bilen?
1) Eksport skilt, som fikset av forhandler. den inkluderer forsikring?
2) Kjøpekontrakt av forhandler hvor det står moms på
3) Gyldig billet til norge (fly/tog/ferry) som bekrefter at jeg skal hjem til norge

Når det gjelder ferry til Oslo, finnes toll rett utenfor ferry ankomst i Oslo?

takk for hjelpen :)
Best
Cedric
P.S fant svar til spørsmåle mine
I norsk toll må du ha vognkort og kontrakt. Når det gjelder eksportpapirer gjelder dette dersom bilen har refunderbar moms. Da må dette leveres når du forlater EU, det er altså ikke Norsk side som skal ha dette. Unntaket er Svinesund som fungerer som både Norsk og EU-toll for oss Nordmenn.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by Ole Reidar »

Stemmer at 7E4 er mulig å bestille fra 2020-modeller. Og min erfaring med annonsering av 2019-modeller i Norge sier at dette er noe som norske kjøpere er veldig opptatt av.

Som du har funnet svar på så må du ha tysk vognkort, gjerne coc-papir, kontrakt og utførselsdokument.

Kjøper du direkte fra Audi, eller bestiller du via tredjepart som gir gode priser? Og hvordan ligger det an med leveringstid?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by 9ko »

Dette er spennende!! :D
Takk for at du deler.
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Spørmål ifm import av Audi E Tron

Post by 9ko »

cedricj wrote: Thu 22 Aug 2019, 20:33 God nyhet til alle som vil importere E Tron fra Tyskland.
Man kan nå bestille dobbel varmepumpe.
den heter "7E4 erhöhte Heizleistung" på 380 Euro og fikk bekrefelse fra Audi forhandler i Tyskland at det er nå ikke esklusiv til norge og andre land:)
jeg er nesten ferdig med min egen konfig for Etron og skal spare rundt 120-150 000kr, kommer an på hvor mye rabatt jeg får på bilen. er nå på 10%, men skal prøve 1% til. Jeg fikk gratis 20'' vinterdekk i dealen :)
jeg har ikke letter etter info men hva er konkret dokumentasjon jeg trenger til å importere bilen?
1) Eksport skilt, som fikset av forhandler. den inkluderer forsikring?
2) Kjøpekontrakt av forhandler hvor det står moms på
3) Gyldig billet til norge (fly/tog/ferry) som bekrefter at jeg skal hjem til norge

Når det gjelder ferry til Oslo, finnes toll rett utenfor ferry ankomst i Oslo?

takk for hjelpen :)
Best
Cedric
Hvor mange Euro ender du opp med å betale slik du har forhandlet deg frem til nå?
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
Post Reply