Får ikke bestilt prøveskilt.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by FnoFFen »

Stadig nye utfordringer med min importsak denne gangen...

Jeg regner med at bilen er ankommet Norge og ferdig momset rundt 28. - 29. juli. Da trenger jeg prøveskilt for å kjøre den til en trafikkstasjon. Fordi jeg vet det kan være ventetid på dette, ville jeg bestille alt nå. Men når jeg legger inn chassisnummeret i bestillingen hos Statens Vegvesen, får jeg opp "Fant ikke kjøretøy".

Må kjøretøyet være lagt inn i norsk "system" for at jeg skal få bestilt prøveskilt? Er ikke poenget at dette ikke er nødvendig da?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by Ole Reidar »

Benytter du denne?

https://ventus.enalog.se/Booking/Bookin ... enRislokka

Ikke krav om chassinr der.

Det du kan være obs på er at du kan måtte dokumentere at moms er betalt på bilen. Jeg skulle hente en bil i Sverige i 2018 og tenkte jeg kunne kjøre den på prøveskilt hjem, men når jeg møtte på trafikkstasjonen fikk jeg beskjed om at de ikke kunne utstede prøveskilt før bilen var momsa inn. Aldri opplevd det før!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by FnoFFen »

Ja, jeg må bestille time for å hente prøveskiltene på trafikkstasjonen?

Det er greit, men nå virker ikke den linken. Jeg får en melding om at "Tilkoblingen ikke er sikker".

Puh - det var voldsomt med problemer denne gangen. Må vel prøve å ringe Statens Vegsesen imorgen, men så var det det med å komme igjennom der....
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by Ole Reidar »

Trykk avansert (knapp til venstre) og deretter linken "fortsett til" så kommer du videre.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by FnoFFen »

Takk. Da virket det. MEN: min lokale trafikkstasjon har jo ikke ledige timer før 30.07 for skiltutlevering - det blir for sent for meg. Reiser til østlandet 29.07 for å hente bilen i Drammen. Utrolig dårlige greier!!

Men det er ledige timer i Drammen. Spørsmålet er om jeg kan bestille time der 29.07 og få ut et prøveskilt for samme dag + dagen etter?

Men da må jeg komme meg til og fra trafikkstasjonen uten bil. Jeg synes dette har blitt veldig vanskelig nå....
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Får ikke bestilt prøveskilt.

Post by FnoFFen »

Det er skremmende få ledige timer på trafikkstasjonene! Jeg har heldigvis en time for visning og for registrering 30.07 i Bergen (7:30 for visning og 14:00 for registrering - det bør være god nok tid i mellom håper jeg..?).

Sjekket på østlandet nå. Mesteparten av trafikkstasjonene har ikke ledige timer før i slutten av august. I Oslo er første ledige time 1. september!

Jeg håper virkelig dette holder for meg. Skal bare en liten forsinkelse til, så ryker planen. Har bestilt båt til og feriehus i Danmark fra 8. august. Må si det skal bli skikkelig surt å nettopp ha kjøpt en BMW 740e i Performance og måtte leie bil i Danmark.....
Post Reply