Importere Japansk bil med høyre ratt

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Sindre.B
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 19 Sep 2020, 16:45

Importere Japansk bil med høyre ratt

Post by Sindre.B »

Hei,

Jeg har lyst på Toyota Chaser JX100, de er innenfor den nye 20 års regelen men har rattet på feil side.
Svært fin plattform med anerkjent motor og som enda ikke er lov å importere til USA grunnet 25 års regelen der.
Prisen er derfor ikke helt avskrekkende (i Japan) og er pr dags dato er oppnåelig "kul" bil for meg.
Jeg ser noen av auksjonssidene tilbyr frakt til Norge for en overkommelig penge. Men hva gjør jeg etter bilen ankommer Norge? Kan jeg kjøre bilen hjem på prøveskilter? Hva slags dokumentasjon må jeg ha for å registrere den? Er dette lettere siden det finnes maken bil på norske skilt?
Eller bilen registres i et annet EU land først som noen sier?
Sindre.B
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 19 Sep 2020, 16:45

Re: Importere Japansk bil med høyre ratt

Post by Sindre.B »

Etter litt mer leseing ser jeg veldig mye av det jeg lurer på står her, om ikke alt :lol:

https://importerbil.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=355
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere Japansk bil med høyre ratt

Post by Ole Reidar »

Siden bilen er høyrerattet vil det nok kreves en del dokumentasjon. I tillegg må lyktene byttes for å være godkjent. Det greieste er nok å gå i dialog med trafikkstasjonen der du bor for å undersøke det som går på papirer før du bestemmer deg for å kjøpe!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Sindre.B
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 19 Sep 2020, 16:45

Re: Importere Japansk bil med høyre ratt

Post by Sindre.B »

Sendte mail til SVV dagen etter jeg postet her og fikk svar tidlig i November :D

"Biler fra Japan er litt spesielt.
Du må dokumentere at bilen oppfyller alle våre tekniske krav (vedlegg 1 til kjøretøyforskriften),
det vil si at bilen oppfyller våre europeiske krav til bremser, avgass, osv , osv.
Dette må dokumenteres fra fabrikanten av bilen eller laboratorium, f.eks. TÜV.
Lys må være beregnet for kjøring på høyre side av veien.
Om bilen er høyrerattet går bra i Norge."
Jack Dawson
Medlem
Posts: 1
Joined: Mon 29 May 2023, 12:59

Re: Importere Japansk bil med høyre ratt

Post by Jack Dawson »

Hei! Jeg faktisk står med akkurat samme problem hold på å si.

Skal importere Mazda RX-7 produsert kun til Japansk markede og lurer på hvilke dokumentene kommer jeg å trenge. Tok kontakt med SVV, men fikk ikke noe fast svar.

Hvordan kan man egentlig tar kontakt med traffikkstasjonen? Jeg har prøvd å spørre å få kontakt, men fikk svaret at det egentlig går ikke. Noe ideer?
Post Reply