Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
hnrk
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 26 Oct 2020, 11:07

Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige

Post by hnrk »

Hei!

Ser på å importere Suzuki Jimny 2021 fra Sverige, f.eks denne: http://www.gotecarlsson.se/site/car?regno=QVP910

Jeg tror den er for liten til å få inn "statskassa" bak, så grønne skilter blir det nok ikke. Men blir denne tollet som personbil eller varebil klasse 1? Ser på https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/ at forskjellen i avgifter er 69K som personbil og 115K som varebil klasse 1.

Ellers noe jeg bør tenke på? Noen som har importert bil fra forhandler i Sverige før?
Last edited by hnrk on Tue 10 Nov 2020, 19:55, edited 1 time in total.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige

Post by Ole Reidar »

Her er jeg på tynn is i forhold til regelverket, men jeg tror denne kan registreres som varebil kl 1 iom at den har vegg mellom forsetene og bagasjerommet. Men sjekk for all del opp i det med din nærmeste trafikkstasjon!

Ellers er import av bil generelt en grei sak fra Sverige, var det noe spesielt du tenkte på?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
hnrk
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 26 Oct 2020, 11:07

Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige

Post by hnrk »

Ole Reidar wrote: Tue 10 Nov 2020, 17:55 Her er jeg på tynn is i forhold til regelverket, men jeg tror denne kan registreres som varebil kl 1 iom at den har vegg mellom forsetene og bagasjerommet. Men sjekk for all del opp i det med din nærmeste trafikkstasjon!
Hva er fordelene med å ha varebil kl 1, sånn i og med at den koster dobbelt så mye som personbil i avgifter ved import?
Ellers er import av bil generelt en grei sak fra Sverige, var det noe spesielt du tenkte på?
Har aldri gjort det før, så det virker som en ganske omstendelig prosess å gjennomføre. Kan jeg f.eks være nødt til å gjøre endringer på bilen for å få den godkjent i Norge, hvis ikke samme modell er importert før?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av Suzuki Jimny 2021 fra forhandler i Sverige

Post by Ole Reidar »

Som privatperson vil det ikke ha noen praktisk betydning om bilen er varebil eller personbil. Men igjen: Sjekk dette med trafikkstasjonen som skal godkjenne bilen sånn at du ikke går på en smell avgiftsmessig!

Selve importen er rimelig rett fram ref. beskrevet rutine her på forumet. Så lenge bilen har typegodkjenning for Europa så vil ikke det kreves noen ombygging, og det antar jeg at disse har.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply