Import av BMW M4/competition

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
oleend
Medlem
Posts: 1
Joined: Wed 19 May 2021, 00:25

Import av BMW M4/competition

Post by oleend »

Hei!

Ser litt på forskjellige M4 på markedet i Tyskland. Har funnet en del forskjellige kandidater.

1# https://m.mobile.de/goto/fahrzeuge/deta ... =323938610

#2 https://m.mobile.de/goto/fahrzeuge/deta ... =323974346

#3 https://m.mobile.de/goto/fahrzeuge/deta ... =318084556

Hos bil nr 1 har jeg til og meg fått forhandler til å godta salg til nettosum. Men ser ut til å være vanskelig å få forhandlere til å hjelpe med eksportskilter/eksportpapirer. Har skjønt dette ikke er noen enkel oppgave å ordne selv for en som snakker dårlig Tysk.

Ønsker å dra ned å hente bilen selv, men er også interessert i ca. prisen en speditør tar for å gjøre jobben for meg.

Spørsmål 1: Sliter litt med å beregne avgifter på disse bilene pga. det ikke er opplyst om CO2 er WLTP eller NEDC.
Slik jeg har forstått det er alle biler etter september 2018 målt etter WLTP i Europa?
Er det noe å hente på å importere disse bilene? (Evt. ved bruk av alternativ beregning?)
Kan se ut som det er litt å hente i forhold til finn, hvertfall på de billigere modellene jeg har linket.

Spørsmål 2: Er det slik at det er mulig å betale et firma for å klargjøre bilen for henting hos forhandler? (Eksport/prøveskilter og eksportpapirer når forhandler ikke vil være behjelpelig med dette)

Spørsmål 3: Nå under pandemien, er det i det hele tatt praktisk å reise ned å hente bil? Eller risikerer man at Tysk veivesen/tollkontor osv er stengt for drop inn..? Noen så har noen erfaringer her eller nylig har vært å hentet bil?

Ble en lang post, men takk på forhånd hvis noen tar seg tid til å hjelpe.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av BMW M4/competition

Post by Ole Reidar »

Å reise utenlands nå er ikke en opsjon med mindre du ønsker å tilbringe mye tid i karantene. Det er strenge innreiseregler som gjelder både i Tyskland og Norge om dagen. Så her vil jeg si at du kommer greiest ut av dette med å få bilen frakta til Norge. I så tilfelle vil fraktselskapet kunne ordne med både eksport og innførsel til Norge (ref forhandler 1 som aksepterte nettosalg).

Så til dine andre spørsmål:

#1: For disse bilene vil det være WLTP som gjelder for nr 1 (siden den er registrert i 2019), de to andre vil bruke nedc og dermed utslippstalla som er oppgitt i annonsene.

Alle bilene kommer gunstigere ut med alternativ beregning. Hvor mye varierer fra bil til bil, men den siste med manuell girkasse er den som har størt differanse i favør av alternativ beregning. Send meg evt en pm for detaljer.

#2: Som necnt over så kan fraktselskapet ordne dette. Mine kontakter har også mulighet til å bistå med eksportpapirer/skilter og nettokjøp, men det å reise til Tyskland for \å hente bil nå vil jeg ikke anbefale.

#3: Som nevnt over. Pr i dag vil jeg ikke si at det er aktuelt å reise til Tyskland for å hente bil. Det er full lockdown i flere stater og det er strenge innreiseregler som gjelder.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply