Et par kjappe spm.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Hei!
Nå har jeg gjort en del research på bilimport en liten stund, og en ekstra stor takk til dette forumet og Ole Reidar er på sin plass :)

Har fått med meg spesielt viktigheten av del 1 og del 2 av vognkort + kjøpskontrakt når transportør har bilen med seg inn til Norge. Dette gjelder både ifra Tyskland og Sverige.
Selve prosessen med visning hos vegvesen og betaling til tolletaten står jo godt beskrevet i flere andre tråder her. I tillegg til eventuell mwst refund og gangen i det.

Men har et par spørsmål jeg fortsatt lurer på;
- Ved import av en bil i fra enten Tyskland eller Sverige, som tidligere har vært førstegangsregistrert (i da ofte) USA eller Tyskland - Hva baserer jeg som nordmann førstegangs reg. dato på når jeg skal kalkulere ut engangsavgiften på skatteetaten.no? Jeg går ut i fra at det er snakk om førstegangsreg. i det landet den først ble registrert i, da dette definerer årsmodell?

- Er det noen spesielle hensyn man må ta med biler i disse tilfellene? I forhold til COC dokument eller lignende? Teknisk data skal jo stå på tysk eller svensk vognkort, så det bør vel holde? Eventuelt annet man bør ta hensyn til?

Takk for alle svar :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

Takk for hyggelig omtale!

Til det du lurer på:

- Førstegangsregistrert betyr når bilen første gang var registrert. Eksempelvis om du kjøper en bil som nå er registrert i Sverige, men den er tidligere importert fra Tyskland så vil datoen den første gang var registrert i Tyskland være den som regnes som dato for første gangs registrering.

Så lenge bilen er typegodkjent for Europa så kan den registreres basert på utenlandsk vognkort, men de hos Statens Vegvesen er mest glad i biler med COC, så om dette følger bilen er det et pluss. Gjelder det bil som ikke er typegodkjent for Europa, typisk fra USA, så gjelder litt andre regler. Da må bilen ha vært registrert i minst 6 måneder, se §10a her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Det var det jeg hadde håpet på, takk for raskt svar.

Det er snakk om en BMW e92 335i coupe. Disse er vel da typegodkjent om de er første reg. i Sverige eller Tyskland :D

Om jeg skulle tatt inn en re-import fra Tyskland som er førstegangs reg. i USA - Ville jeg da vært avhengig av coc dokument (siden usa ikke er i EU) eller ville jeg fortsatt fått den godkjent hos vegvesenet med tysk vognkort? (pluss evt. TUV om de krever det?)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

nordicb wrote: Wed 26 May 2021, 23:02 Det var det jeg hadde håpet på, takk for raskt svar.

Det er snakk om en BMW e92 335i coupe. Disse er vel da typegodkjent om de er første reg. i Sverige eller Tyskland :D

Om jeg skulle tatt inn en re-import fra Tyskland som er førstegangs reg. i USA - Ville jeg da vært avhengig av coc dokument (siden usa ikke er i EU) eller ville jeg fortsatt fått den godkjent hos vegvesenet med tysk vognkort? (pluss evt. TUV om de krever det?)
Du får ikke COC på disse når de ikke er produsert for EU, så da måtte du stillt med TUV i så fall. De som er solgt nye i enten Sverige eller Tyskland er typegodkjent for Europa og da skal det ikke være noe problem å få de registrert uten COC siden informasjon om typegodkjenningen ligger i vognkortet.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Ole Reidar wrote: Wed 26 May 2021, 23:31
nordicb wrote: Wed 26 May 2021, 23:02 Det var det jeg hadde håpet på, takk for raskt svar.

Det er snakk om en BMW e92 335i coupe. Disse er vel da typegodkjent om de er første reg. i Sverige eller Tyskland :D

Om jeg skulle tatt inn en re-import fra Tyskland som er førstegangs reg. i USA - Ville jeg da vært avhengig av coc dokument (siden usa ikke er i EU) eller ville jeg fortsatt fått den godkjent hos vegvesenet med tysk vognkort? (pluss evt. TUV om de krever det?)
Du får ikke COC på disse når de ikke er produsert for EU, så da måtte du stillt med TUV i så fall. De som er solgt nye i enten Sverige eller Tyskland er typegodkjent for Europa og da skal det ikke være noe problem å få de registrert uten COC siden informasjon om typegodkjenningen ligger i vognkortet.
Skjønner, det var oppklarende. Takk.
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Ole Reidar wrote: Wed 26 May 2021, 23:31
nordicb wrote: Wed 26 May 2021, 23:02 Det var det jeg hadde håpet på, takk for raskt svar.

Det er snakk om en BMW e92 335i coupe. Disse er vel da typegodkjent om de er første reg. i Sverige eller Tyskland :D

Om jeg skulle tatt inn en re-import fra Tyskland som er førstegangs reg. i USA - Ville jeg da vært avhengig av coc dokument (siden usa ikke er i EU) eller ville jeg fortsatt fått den godkjent hos vegvesenet med tysk vognkort? (pluss evt. TUV om de krever det?)
Du får ikke COC på disse når de ikke er produsert for EU, så da måtte du stillt med TUV i så fall. De som er solgt nye i enten Sverige eller Tyskland er typegodkjent for Europa og da skal det ikke være noe problem å få de registrert uten COC siden informasjon om typegodkjenningen ligger i vognkortet.
Hei igjen. Kjapt spørsmål?

Jeg har nå bestilt visning hos vegvesenet uten COC, og ser de er veldig tydelig på hva de krever av dokumentasjon.
Det er en BMW 330 som er førstegangsregistrert i Sverige.
Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (25.33 KiB) Viewed 7370 times
* Betyr dette at forhandler i Sverige fortsatt må stå som eier? Kan den ikke avregistreres av forhandler og registreres på meg som norsk borger? Eller hvordan fungerer egentlig dette?

* Regner med at jeg får NA-0221 på grensa når jeg betaler norsk mva. på stedet (?). Som da baserer seg på salgssum i kontrakt som jeg har med.

* Betyr dette at jeg MÅ fremvise TÜV papirer? Og at det ikke holder med svensk vognkort del 1 og 2 ? De pleier jo å være ganske A4, så litt risikabelt å møte uten, eller..?

* Siste er OK, del 1 og del 2 får jeg av forhandler.

Trodde jeg hadde lest meg nok opp på dette, men tydeligvis ikke :D
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

Den oversikten der er nok noe generell.

- Du kan naturligvis stå som eier.

- Regkortet (NA0221) får du på grensa når du betaler momsen.

- TÜV/COC er ikke et krav. Bare pass på å velge time for kontroll uten coc, det kan velges når du går inn her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og ... ykontroll/
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Takk for oppklarende og betryggende svar 8)
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Hei igjen,
Jeg skal hente en bil i Sverige og har fått time for visning hos Vegvesenet (visning uten COC-dokument).

Men jeg ser at på svenske biluppgifter.se står bilen oppgitt med 0.0 i nox når jeg søker på svenske reg.nr:
Kväveoxider, NOX 0.0 mg/km

Vil dette bli et problem på visning hos VV når jeg ikke har COC-dokument..? :roll: Aner ikke om det står noe annet på del 2 av vognkortet, men jeg skal få det med av forhandler, det er under bestilling.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

Får du samme opplysninger her?

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Nei, der sto det visst spesifisert ja. Da regner jeg med at det ikke skulle bli noe problem :)

En ting til jeg ikke har klart å finne svar på. Etter visning hos VV, hvor lang tid tar det før man kan betale engangsavgift? Og hvor lang tid tar det før man kan hente ut skiltene?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

Er du heldig får du gjort alt på en dag. Men det avhenger av når på dag bilen blir godkjent og lagt inn. Så snart dette er gjort kan avgift betales og når det er gjort kan skilter hentes.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Høres bra ut. Var redd det skulle ta mange dager før innbetaling ble registrert etc. samt at VV må lage nye skilt
nordicb
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Wed 24 Mar 2021, 23:01

Re: Et par kjappe spm.

Post by nordicb »

Da har jeg tatt inn min første importbil fra Sverige. Alt gikk veldig smidig. Betalte forhandler med bankoverføring på stedet, de tok kopi av mitt norske førerkort. Kjørte på norske prøveskilter hjem og det tok tolleren rundt 15 minutter å gjøre pappirarbeidet på Svinesund. Litt kø og venting for hurtigtest for covid-19 (som tydeligvis fortsatt må gjøres selvom selv fra grønne soner i utlandet)

Hadde forhåndsbestilt visning dagen etter. Betalte engangsavgift og fikk hentet ut nye norske skilter allerede et par timer etterpå! Takk til forumet og Ole Reidar for all hjelp.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et par kjappe spm.

Post by Ole Reidar »

Gratulerer med bilkjøp og takk for hyggelig omtale!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply