Dama flytter til Norge og vil importere bilen

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Dama flytter til Norge og vil importere bilen

Post by Ernern »

Hei!

Min samboer har nettopp flyttet til Norge og har kjørt sin Mini One 2010 modell hit ifm flyttingen (hun er tysk statsborger). Den er fortsatt tysk registrert (på hennes far) og står nå på tyske skliter i Norge.

Nå har det seg slik at hun liker bilen godt og vi vurderer derfor å importere bilen. Hun har hatt den i mange år og fått den fra sine foreldre (til tross for registrering på far). Vet ikke hva han betalte for den opprinnelig eller om det er relevant på nåværende tidspunkt for import?

Saken for meg er litt uvanlig her ift vanlig kjøp og import, og jeg lurer litt på hvordan prosessen vil være om vi ønsker å importere denne bilen? Forstår at det antagelig ikke er noe særlig å tjene på dette økonomisk, men hvis ikke det er for mye plunder og heft, samt at kostnader forbundet med importen ikke er for høye så er det jo en mulighet.

Alternativet er at den kjøres tilbake til Tyskland når grensene åpner og selger den der, for så å kjøpe en tilsvarende bil brukt i Norge.
Tips?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Dama flytter til Norge og vil importere bilen

Post by Ole Reidar »

Normalt sett kreves det at personer som er bosatt i Norge ikke kan benytte utenlandsk registrert bil i Norge. Dog er det pga pandemien gjort noen unntak, det lan du lese mer om her:

https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... strertbil/

Ellers er det sånn at denne bilen må fortolles og det må betales avgifter som en hvilken som helst annen bil. Det som er vanlig er da at man krever en rapport som sier noe om bilens verdi (gjerne fra ADAC el) for å beregne momsen. Hvordan det gjøres i ditt tilfelle er jeg usikker på. Sjekk gjerne med Tollvesenet rundt akkurat det.

Som du er inne påkan det tenkes at registrering blir dyrere enn hva som er hensiktsmessig og da må bilen tilbake til Tyskland.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply