Bil som ikke oppfyller krav til EU-Kontroll

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
eksperten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 08 Jul 2021, 17:15

Bil som ikke oppfyller krav til EU-Kontroll

Post by eksperten »

Hva skjer dersom bilen man møter opp på SVV med for førstegangreg/kjøretøykontroll helt tydelig ikke oppfyller kravene til Eu-kontroll? Vet at man får 1 år godkjenning når bilen førstegangregistreres.

Bilen jeg tenker på nå har steinskudd i frontlykt og klonker litt i forstilling. Har ikke tid til å ordne noen av disse feilene før bilen skal inn.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bil som ikke oppfyller krav til EU-Kontroll

Post by Ole Reidar »

Er det bil med utvida kontroll eller er det kun visning av typegodkjent bil? Om det er sistnevnte blir ikke bilen grundig sjekka og det kan fort gå bra (avhenger naturligvis av kontrollør). I utgangspunktet skal de bare sjekke samsvar mellom bil og dokumenter og legge den inn i motorvognregisteret.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
eksperten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 08 Jul 2021, 17:15

Re: Bil som ikke oppfyller krav til EU-Kontroll

Post by eksperten »

Snakk om typegodkjent bil. Har vært på kontroll nå og det gikk fint, bilen ble ikke kjørt inn i hallen engang. Tydelig at det er varierende praksis på forskjellige steder når jeg prater med bekjente som også har importert.

Men dersom det oppdages Eu-mangler, får man ta beskjed om etterkontroll? De kan vel ikke tuppe meg ut døra for slakk i stabstag for eksempel?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bil som ikke oppfyller krav til EU-Kontroll

Post by Ole Reidar »

Da må du bli stoppa i teknisk kontroll langs veien og hvis de får mistanke om noe så kan du bli pålagt å vise bilen på en trafikkstadjon. Men det har for såvidt ikke noe å gjøre med selve importen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply