Avvikende tekniske data

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
eksperten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 08 Jul 2021, 17:15

Avvikende tekniske data

Post by eksperten »

Hva gjør man dersom man ønsker å importer en bil og data i utenlandsk vognkort ikke stemmer?

Eksempelet her er en bil som ble solgt ny i USA 2006, import til Sverige 2013. I det svenske vognkortet står bilen oppført med 15 hk mer enn den faktisk har, CO2 er høyere enn på alle andre tilsvarende biler jeg noen gang har sjekket, 273 gram CO2 vs. snitt på rundt 258 på alle andre. Samt at vekten også ligger i det aller øverste skiktet av hva som var mulig på denne bilmodellen, til tross for at den så vidt jeg kan se mangler noe av utstyret som var mulig og få og som helt klart øker bilens vekt. Eksempel er takluke.

For CO2 og effekt tenker jeg at det kan lønne seg å skaffe CoC på bilen og for vekt kanskje veie bilen hos for eksempel SVV (om de tilbyr dette?) og ta med bevis.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Avvikende tekniske data

Post by Ole Reidar »

Effektforskjellen har ingen praktisk betydning siden man ikke betaler avgift for den. Co-komponenten vil nok benyttes utifra det som er angitt i det svenske vognkortet. Alternativet der er å kontakte teknisk avdeling hos amcar.no da de har kontakter som muligens kan bistå med tekniske data. Siden bilen er solgt ny i USA så får du ikke COC dessverre.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
eksperten
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 08 Jul 2021, 17:15

Re: Avvikende tekniske data

Post by eksperten »

Ok. Trodde avgifter ble beregnet ut i fra effekt også. Da blir det kanskje ikke så galt til slutt i alle fall og med ganske så generøst bruksfradrag på den tror jeg ikke at jeg tar med bryet med å innhente annen dokumentasjon. Hadde det vært snakk om nyere bil ville det vært mer aktuelt.
Post Reply