Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
fairlane
Medlem
Posts: 1
Joined: Thu 31 Jan 2008, 19:06

Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by fairlane »

Har et spørsmål vedrørende privatimport av bil fra Tyskland. Er det slik at moms som belastes av Tollvesenet er på bruttobeløpet, altså norsk mva på summen av tysk nettobeløp + tysk mva?
I så fall må man vel ha krav på å få tilbakebetalt momsen man har betalt på beløpet som overskyter nettobeløpet?
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her??

Lars
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Hei,

Hvis du kjøper en bil der tysk mva er refunderbar så er det enkleste at du ber selger om å skrive regning der tysk mva er utelatt. Dette sparer deg for alt arbeidet med å kreve tilbake "mva på mva".. :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Loen
Medlem
Posts: 3
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:40

Post by Loen »

Er ikke all moms refunderbar da eller er det bare leasingbiler dette gjelder?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

All moms er ikke refunderbar nei. Bilen må ha gått for et selskap med mva-regnskap i Tyskland for at det skal kunne refunderes tysk mva. Gjelder altså ikke bare leasingbiler... :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Loen
Medlem
Posts: 3
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:40

Post by Loen »

Å da kan en kjøpe bilen fra ett firma med mva regnskap og fra en forhandler. Da renger jeg med at forhandleren har kontroll på dette med mva.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Post by Ole Reidar »

Er hovedsaklig forhandlere som legger ut biler med refunderbar mva ja. Dette er jo et viktig salgsargument for biler som skal eksporteres ut fra EU.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Loen
Medlem
Posts: 3
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:40

Post by Loen »

Tusen takk for svaret. Da er jeg blitt klokere.
Pettern
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 28 Jun 2008, 14:41

Re: Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by Pettern »

Hmm. La meg se om jeg har forstått dette. Dersom jeg finner en bil hos forhandler med Mwst ausweisbar så trenger jeg ikke å betale tysk moms for så å få det refundert. Da kan jeg kjøpe bilen for nettopris og trenger ikke å tenke på tysk moms? Den prisen mwst ausweisbar er den oppgitt med eller uten moms?

Hvis en bil IKKE har gått for et firma eller leasing. Hva gjør jeg da? Er det moms på biler i Tyskland, trodde ikke det var det?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by Ole Reidar »

Pettern wrote:Hmm. La meg se om jeg har forstått dette. Dersom jeg finner en bil hos forhandler med Mwst ausweisbar så trenger jeg ikke å betale tysk moms for så å få det refundert. Da kan jeg kjøpe bilen for nettopris og trenger ikke å tenke på tysk moms? Den prisen mwst ausweisbar er den oppgitt med eller uten moms?

Hvis en bil IKKE har gått for et firma eller leasing. Hva gjør jeg da? Er det moms på biler i Tyskland, trodde ikke det var det?
Når det gjelder kjøp av biler netto så kommer dette an på hver enkelt forhandler. Noen godtar at du kjøper netto når du selv henter, mens de fleste krever spediøtrgaranti noe som bl.a Øyvind Johnsen Transport kan hjelpe til med hvis de henter bilen for deg. Hvis forhandler ikke går med på å selge bilen uten tysk mva så må du først betale den og deretter kreve den refundert når utførselserklæringen har blitt stempla på grensa ut av EU. Du må da sende dette dokumentet tilbake til forhandler i orginal(ofte sammen med kopi av norsk vognkort på bilen). I slike tilfeller er det viktig å sikre seg ved å spesifisere dette i kontrakten.

Biler som ikke er merket med mwst ausweisbar får du ikke refundert momsen på. Enkelt og greit.

Mobile.de har en funksjon for å vise nettopriser. Den søkemotoren finner du her. Men det er uansett enkelt å regne seg fram til dette. Du tar bruttopris og deler denne på 1,19.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Carlsius
Medlem
Posts: 4
Joined: Sat 12 Jul 2014, 22:14

Re:

Post by Carlsius »

Ole Reidar wrote: Sun 03 Feb 2008, 00:03 All moms er ikke refunderbar nei. Bilen må ha gått for et selskap med mva-regnskap i Tyskland for at det skal kunne refunderes tysk mva. Gjelder altså ikke bare leasingbiler... :)
Hei, jeg står å vurderer å kjøpe BMW E63 M6 fra enten sverige eller tyskland. Disse bilene er nå alt fra 10-15 år gamle og virker nok vanskelig å oppfylle det du nevner her. Her er eksempelet jeg vurderer: https://www.blocket.se/annons/skane/bmw ... e/81385987

1. Gjelder dette også for Sverige, at bilen må ha vært eid av et firma hele sin levetid for at man kan få refundert den svenske momsen?

2. Er det eventuelt andre måter å få refundert momsen på en 10 år gammel bil, eller det bare å gi opp og betale hele summen i Sverige + norsk moms og avgifter?

Mvh Sondre
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by Ole Reidar »

Hallo,

Som du er inne på så er det vanskeligere å finne biler med momsfradrag jo eldre bilene er. Dette henger sammen med eierskifter og at bilen på et tidspunkt har gått over fra å være eid av firma til en privatperson. Da forsvinner momsfordelen, og det er ikke noe man kan gjøre for å omgå det.

Pr nå ser det ut til at denne er det nærmeste du kummer det du ser etter i Tyskland med momsfradrag: link
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Carlsius
Medlem
Posts: 4
Joined: Sat 12 Jul 2014, 22:14

Re: Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by Carlsius »

Takk for rask tilbakemelding!

Var nok det jeg bekymret men flott det er mulig å se i annonsene på mobile.de.

Ingen mulighet til å se det på blocket.se uten å kontakte selgeren med en Mail?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms på moms ved import? Tilbakebetaling?

Post by Ole Reidar »

I Sverige skriver man avdragbar moms i annonsene. Dette er ikke søkbart på blocket, men bytbil.com har dette som et eget felt man kan filtrere på.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply