Import av ledd-buss fra Tyskland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
olanordmann
Medlem
Posts: 1
Joined: Tue 12 Mar 2013, 22:35

Import av ledd-buss fra Tyskland

Post by olanordmann »

Hei.

Vi er en gjeng gutter (russ 2014) som har gått inn for å importere en ledd-buss fra Tyskland, fordi at vi har sett at dette kan spare oss for veldig mye penger.
Men med dette følger det selvfølgelig endel usikkerhet og ubesvarte spørsmål, ettersom at vi har veldig lite erfaring med import generelt.
Jeg har kontaktet både statens vegvesen og tollvesenet i tillegg til å ha søkt mye selv på nettet for å få mest mulig informasjon når det gjelder registrering av bussen i tillegg til avgifter. Jeg er litt usikker på hvor kompetente disse folkene var fordi de virket litt usikre på spørsmålene jeg hadde.

Sånn jeg har forstått det, så er det en regel som sier at dersom bussen er eller har vært registrert i land i enten EU eller EØS tidligere, og ikke har blitt endret på, skal ingen hindre oss i å få skilter på den i Norge. Når det gjelder avgifter til statens vegvesen så skal vel de ha 1270,- kroner for visningstime, og eventuell etterkontroll koster 960,-. Skilt koster vel bare 120,- kroner. Eventuelt prøveskilt koster 260,- kroner dagen, men leste noe om at man nå kan bruke de utenlandske skiltene i 30 dager fra man kommer inn til Norge, så dette blir vel ikke nødvendig.
Så er det avgifter til tollvesenet som jeg er litt usikker på. Sånn jeg har forstått det er busser på over 6 meter med mer enn 23 registrerte seter fritatt fra den kjipe engangsavgiften man må betale når man importerer bil. Det er fritaket fra denne avgiften som gjør at vi skal spare mye penger.
Så er det selvsagt momsen vi er nødt til å betale, og i stedet for den vanlige årsavgiften, må vi betale vektårsavgift som sikkert kommer på rundt 10 k.

Er det noen avgifter jeg ikke har fått med meg nå? Virker nesten litt for godt til å være sant at vi kan importere en buss for rundt 50-100 tusen, og etter vi har bygd den opp som russebuss vil verdien stige til nærmere 300-400 tusen etter markedet som er i dag.

Så siste spørsmål, har sett at det er flere firmaer som spesialiserer seg på import ved at de ser på bilen for deg og om ønskelig også transporterer bilen til Norge for deg, men er det noen her som vet om noen firmaer som kan dra å se på buss for oss og få kjørt den til Norge, uten at det vil sprenge budsjettet vårt totalt. Og vet dere eventuelt hvor mye de skal ha for en sånn oppgave?

Mvh
Ola Nordmann
Post Reply