Vektgrunnlag med/uten fører?

Alt som er nyttig i forbindelse med bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
bredejohansen
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Tue 26 Aug 2014, 11:36

Vektgrunnlag med/uten fører?

Post by bredejohansen »

Hei,

Har idag, men god hjelp fra importerbil.no hentet min første passat i Sverige, betalt moms og hatt visning på bilen. Alt har gått knirkefritt til nå. Det jeg ikke har sett (eller lest) tidligere, er beregning av vekt på bilen, og hvordan dette gjøres. Jeg ser at vegvesen.no oppgir bilens egenvekt til 1612kg (dette er en passat 4Motion), og da er det logisk nok dette jeg har brukt som beregningstall i kalkulatoren. Det jeg ser nå etter kontrollen er at de her oppgir egenvekt med fører til 1687. Men hva er den faktiske beregningen når de beregner avgiften? Er det 1612 eller 1687? Det er jo noen kroner forskjell, så greit å vite til neste gang :)

Takk for en ellers flott side med masse gode tips til "amatørimportører"
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Vektgrunnlag med/uten fører?

Post by Ole Reidar »

Det skal være egenvekt - 75kg. I ditt tilfelle vil det da være 1612 kg :) Dette styres av typegodkjenningen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
bredejohansen
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Tue 26 Aug 2014, 11:36

Re: Vektgrunnlag med/uten fører?

Post by bredejohansen »

Takk så meget, fant ut dette da jeg var i Drammen og beregnet engangsavgift idag. Kan med hånden på hjertet si at tollerne i Drammen er både kompetanserike OG behjelpelige, selv ved alternativ beregning. De turte ikke å anbefale noe, men gjennom linjene sa de at jeg burde ta en nærmere titt på beregningen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Vektgrunnlag med/uten fører?

Post by Ole Reidar »

Send meg en pm med info om bilen så kan jeg muligens hjelpe deg med beregning :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply