Import av bobil - Hjelp

Alt som er nyttig i forbindelse med bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
aasen90
Medlem
Posts: 1
Joined: Sat 15 Nov 2014, 18:15

Import av bobil - Hjelp

Post by aasen90 »

Hei,

Jeg skal importere en bobil fra tyskland. Ettersom at jeg er ung og ikke har vunnet i lotto blir det en eldre variant, men alikevel vil besparelsen ligge på rundt 40.000-60.000kr.

Skal ha en bobil bygget på Peugeot karrosseri med Dethleffs påbygg (ikke alkove).
Problemet er at siden bilen er fra tidlig 90-tallet finnes ikke e-merking eller coc-papirer.

Snakket med en hos statens vegvesen som ba meg skaffe TÜV-papirer, men forhandleren skjønner ikke helt hva jeg sikter til. Han viser til at bilen nylig er godkjent.
Hva heter de papirene på tysk som jeg trenger for å få registrert bilen i Norge?

På forhånd takk for hjelpen!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av bobil - Hjelp

Post by Ole Reidar »

Nå er ikke bobiler min sterke side, men TÜV generelt er papirer som blir brukt for å dokumentere ombygging eller modifisering av biler for godkjenning. Dette blir vanligvis brukt for å godkjent biler som er blitt senka i etterkant eller der det er montert andre bremser f.eks. Da skal TÜV-papirene dokumentere hva de nye delene "tåler" og at de er godkjent benyttet på den biltypen de står på.

Problemet ditt vil nok bli å få bilen godkjent i Norge uten tilstrekkelig dokumentasjon siden den ikke er typegodkjent (e-merke). Hvis ikke selgeren forstår hva TÜV er så ville jeg sjekka med leverandøren av bilen. Selv om den er såpass gammel burde de kunne hoste opp dokumentasjon.

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply