Et endelig svar rundt tyske importskilt

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by fredsjo »

Hei
Jeg har nå kastet bort i overkant av et døgn på tyske importskilt, og jeg har derfor fasiten klar.

Først kan jeg kanskje utdype litt hva som skjedde:
Jeg var i Gütersloh å henta en Volvo V50, og fikk gule prøveskilt påsatt bilen. Jeg kjørte med disse skiltene gjennom hele Tyskland, inn i Danmark, gjennom Sverige og inn i Norge via Svinesund. Jeg ble stoppet i tollen da jeg kjørte inn i Sverige, men de sa ingenting på skiltene. Men det var da jeg stoppet på Svinesund at problemene oppstod.

Jeg kom til Svinesund rundt kl. 03.30 på natta, hadde kjørt en del timer og var veldig sliten. Gikk inn på tollkontoret, og var dum nok til å ta med alle papirene som var relatert til bilkjøpet, da og papirene på prøveskiltene.

Det første tollbetjenten sa var "ja du har feil skilter, så her kommer du deg ikke ifra i natt". Jeg ble utrolig oppgitt, og ikke minst forbannet. Jeg hadde med et brev fra Statens vegvesen hvor det var spesifisert at de gule prøveskiltene er lov i Norge, men det betydde lite for dem. Det jeg fikk beskjed om å gjøre var å sette med ned å vente til klokken ble 7, for da kom "sjefene" på jobb, og jeg kunne snakke videre med dem. Så jeg gjorde. De var, om mulig, bare mer arrogant og vriompeiser, så kom ingen vei.

Fortalte dem og at jeg VET om, og kjenner folk som har passert norske grenser med tyske prøveskilt. Da ble han særpingen jeg snakket med, irritert, og sa at det var tøys. Jeg svarte han da at jeg var IKKE interessert i å stå å diskutere dette med han, spesielt når det er noe jeg selv vet. Hadde lite behov for å bevise dette til han..

Klokken 08.00 bestilte jeg taxi og måtte reise til Sarpsborg for å hente norske prøveskilt.

Da jeg kom tilbake ble alt ordnet på 5 min, og jeg kunne kjøre videre.

Jeg fikk da med meg en kopi av det brevet som tollerne forholder seg til når det gjelder dette, og her står det sort på hvitt at prøveskilt fra tyskland er ikke lov i Norge. Jeg ringte og han løken fra Statens Vegvesen som hadde sagt at det var lov. Han beklaget seg veldig, og fortalte at han hadde tatt feil. De skulle og forresten betale taxi-regninga mi, som kom på over tusenlappen.

Jeg har hatt nok av tid til å fundere på dette, og jeg har egentlig spekulert ut den absolutt beste og billigste løsninga. Neste gang jeg reiser ned til Tyskland for å hente bil, så bestiller jeg også denne gangen gule prøveskilt, men jeg tar og med et sett norske prøveskilt. Disse klistrer man utpå de tyske skiltene når man er på ferga mellom Tyskland og Danmark. Jeg har det sort på hvitt fra tollvesenet at norske prøveskilt er lovlig i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette vil totalt koste 100EUR + 235NOK og du trenger ingen visning hos tysk veimyndigheter.

Konklusjonen er altså, IKKE sats på at det går å kjøre med tyske prøveskilt inn i Norge. Jeg brukte mye energi og tid (som jeg ikke hadde), på dette. :)

EDIT: Jeg har fortsatt de tyske prøveskiltene, og de er enda gyldig noen dager. Får ikke norske skilt før på mandag, så jeg har tatt av de norske prøveskiltene, og ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne kjøre med de tyske i Norge. Skulle jeg bli stoppet av politiet, så har jeg fortsatt brevet fra Statens vegvesen hvor det står sort på hvitt at de er lovlige :p Worst case er jo uansett at bilen blir "avskiltet".

Fredrik
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Takk for tilbakemeldingen din Fredrik! Dette understøtter nok en gang det jeg har konkludert med. Mitt skrekkscenario er akkurat det opplever, nemlig å komme på f.eks Svinesund eller Ørje som er langt unna nærmeste trafikkstasjon og oppleve dette.

Konklusjonen min er den samme som deg. Nemlig at det som er mest knirkefritt er å kjøre på de tyske prøveskilta i Tyskland før man bytter til norske så snart man er i Norden. Dermed slipper man enkelt unna i Tysklkand og det blir ingen spørsmål når man kommer til grensa inn til Norge.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by fredsjo »

Jepp :)

Blir nok å selge denne, og hente en ny V50 med litt mer utstyr eller færre kilometer på tellern om bare noen uker, og da vet jeg fremgangsmåten. :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Jeg fikk da med meg en kopi av det brevet som tollerne forholder seg til når det gjelder dette, og her står det sort på hvitt at prøveskilt fra tyskland er ikke lov i Norge.
Dette brevet ønsker jeg å se :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Etterstad23
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 09 Jun 2010, 23:33

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Etterstad23 »

Så man kan anta at det ikke er noe problem å kjøre ut av Tyskland med tyske prøveskilt?

(Jeg skal på "jomfrutur" for å hente en 07 Passat TDI til uka.)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Ut av Tyskland er ikke noe problem nei. Det er inn til Norge som byr på utfordringer ;)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Etterstad23
Medlem
Posts: 3
Joined: Wed 09 Jun 2010, 23:33

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Etterstad23 »

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article545631.ece

Man får pakke lett da, og sette igjen haikere før norsk territorium :D
Serratus
Medlem
Posts: 4
Joined: Fri 11 Nov 2011, 23:10

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Serratus »

Takk for gode tips om skilt. Må bare få dette helt klart:
- Er det riktig at de tyske prøveskiltene med gul kant og grønt kort heter "Kurzzeitkennzeichen" og at eksportskiltene med rød kant heter "export-kennzeichen"?
- Er det riktig at du for å få tyske prøveskilt likevel må innom "biltilsynet" i Tyskland og få laget skiltene, eller er det vanlig å få selger til å skaffe skilt?
Planlegger å hente en 520 i neste uke og må bare få avklart detaljene...
Takk for flott forum forresten!!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Serratus wrote:Takk for gode tips om skilt. Må bare få dette helt klart:
- Er det riktig at de tyske prøveskiltene med gul kant og grønt kort heter "Kurzzeitkennzeichen" og at eksportskiltene med rød kant heter "export-kennzeichen"?
- Er det riktig at du for å få tyske prøveskilt likevel må innom "biltilsynet" i Tyskland og få laget skiltene, eller er det vanlig å få selger til å skaffe skilt?
Planlegger å hente en 520 i neste uke og må bare få avklart detaljene...
Takk for flott forum forresten!!
Takk for hyggelig tilbakemelding!

Det stemmer at det gule er kurzzeitkennzeichen og det røde er exportkennzeichen. Skal du kun kjøre i Tyskland er det gule gode nok. Da må du ha norske prøveskilt for å kjøre i Norden.

Jeg har stort sett fått selger til å skaffe skiltene, men det varierer for sted til sted. Det er også både dyrere og mer krevende å få tak i det røde siden bilen må inn til visning.

Legg gjerne inn erfaring med forhandler når du er tilbake i Norge!


Lykke til :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
nopussy
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 05 Feb 2012, 18:42
Location: Dokka , Norway

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by nopussy »

Skal til Tyskland å hente en bobil om en måneds tid. Hva gjør man med skilter hvis man er flere i bilen ?
MÅ man da ha skilter som er røde på høyre side,disse gjelder muligens hele veien inkludert passasjerer, eller kan biltilsynet skrive på vognkortet (til de norske prøveskiltene) at transporten er med passasjerer ?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Jeg kjenner ikke til hvorvidt de tyske prøveskiltene er gyldige med flere personer, men de norske er det ikke i utgangspunktet. Du må søke til regionskontoret i din region og deretter kan du få det påskrevet at transport av personer kan foregå. Dette må altså stå på kjøreseddelen.

Hvordan du går frem å for å søke, må du nesten sjekke med din nærmeste trafikkstasjon :)

Informasjon om prøvekjennermerker.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
mirsto
Medlem
Posts: 1
Joined: Sun 15 Jul 2012, 13:02

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by mirsto »

Takk for at du delte denne erfaringen med alle, dette var veldig nyttig.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Et endelig svar rundt tyske importskilt

Post by Ole Reidar »

Husk at det blir en endring i bruken av utenlandske skilt f.o.m 1. august. Etter det kan man benytte f.eks eksportskilt i inntil 30 dager så lenge bilen er forsikra. Se sak på forsida vår!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply