Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Neida, å er ikke "dyre" bilen heller. Er snakk om 14 000EUR. Hadde ikke gjort dette med en A5 for å si det slik (uten lagt i grundig forarbeide).

Dette med tysk MVA skal jeg avtale med dem i morgen. Så skal jeg få dem til å fakse en signert kontrakt opp til meg, signere den, og sende tilbake.. Så skriver vi vel en mer skikkelig kontrakt når jeg kommer ned, ser jeg for meg..

Tenker bare en ganske ok kontrakt som sier at jeg overfører penger for bilen, og at bilen settes som "solgt" hos dem, og at jeg skal ha MVA refundert når bilen er registrert i Norge.. Er det noe mer lurt å få med?

Skal ringe dem i morgen tidlig.. Ikke lett å få fatt i denne mannen som har med denne bilen å gjøre, men virker som et stort og særriøst firma.. Autohaus..

Hjemmesiden dems oser nå av seriøsitet: www.weller-automobile.de
sruben
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Mon 11 Feb 2008, 22:07

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by sruben »

Hva koster det å bruke Skandiabanken kortet i en tysk bank og ta ut kontanter da?
Påløper vel litt i gebyrer til banken der nede osv?
(De har forøvrig nevnt det med å oppheve uttaksgrensa for meg pr telefon en gang også, så det stemmer nok.)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Henta fra skandiabanken sine nettsider:

"Ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75% av det vekslede beløpet. Skandiabanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kortet i utlandet, det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr."
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
sruben
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Mon 11 Feb 2008, 22:07

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by sruben »

Ole Reidar wrote: det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr."
Det var den siste delen der jeg tenkte på, om noen har erfaring med hva den tyske banken tar i gebyr for dette.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Jeg har ikke opplevd annet enn valutapåslag når jeg har brukt mitt Visa kort fra Skandiabanken i Tyskland :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
sruben
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Mon 11 Feb 2008, 22:07

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by sruben »

Ok, isåfall er jo det veldig bra, var bare redd for at banken la på et gebyr siden dette ikke var vanlig minibank uttak :)
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by AreGar »

sruben wrote:Ok, isåfall er jo det veldig bra, var bare redd for at banken la på et gebyr siden dette ikke var vanlig minibank uttak :)
Fant du ut av det?

I Norge dekker Skandiabanken alle gebyrer som man eventuelt må ut med hos en konkurrerende bank siden de skal være gebyrfri.
Det betyr at man slipper å betale gebyr på å utstede remisse hos en annen bank :D
sruben
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Mon 11 Feb 2008, 22:07

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by sruben »

Fant et godt kjøp her hjemme så det ble norsk bil på meg denne gangen. Høres bra ut om Skandiabanken dekker utgiftene ved bank remisse, men isåfall skulle man jo kunne få dette utstedt gratis i norske banker også, hvilket jeg har fått inntrykk av at man ikke gjør. På telefon med Skandiabankens kundeservice anbefalte de meg å overføre pengene til den aktuelle banken i sommer for å få ut bankremisse, hvilket jeg også gjorde. Selvom jeg gav uttrykk for at dette var litt tungvindt og overføringen kunne ta noen dager så ble jeg forespeilet at dette var måten det måtte gjøres på.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Da blir min påstand at det fremdeles er det greieste å overføre pengene via bank :) Express overførsel skal normalt sett gå samme dag, men i allefall ikke noe senere en dagen etterpå. Så får man heller sette av litt ekstra tid til å vente når man er der nede!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
marting60
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Sun 22 May 2011, 22:51

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by marting60 »

Hei,

Jeg har ikke testet dette selv, men hva med å betale med VISA- kort, på linje med andre handler. Man må selvsagt sørge for å ha pengene på konto, men har man finansieringen i orden burde ikke dette være noe problem. Samtidig er man sikret en god kurs, og ikke minst lave transaksjonskostnader ved å gjøre det på denne måten.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Jeg reiste til Hamburg for å gjøre dette en gang og tok det for gitt at forhandleren (stor merkeforhandler) tok kort. Det gjorde han IKKE, og dermed var ikke dette noen utvei.

Så sjekk med forhandler at dette er en betalingsmåte de akseptere først :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply