Import som hobby

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Toresen
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Thu 11 Feb 2010, 20:05

Import som hobby

Post by Toresen »

Jeg har sagt det før men sier det gjerne igjen, takk for et glimrende forum!
Jeg har stor bilinteresse og stor glede av bil. Min drøm er å importere fine biler som jeg kan selv ha et år, for så å selge de igjen uten tap, men gjerne med fortjeneste! :D
Har lest mye her inne, men har stadig spørsmål som dukker opp..
Den store kneika å komme over, er startkapital. Skjønner at den eneste muligheten jeg har, er å ta opp forbrukslån på 250 000-300 000. Har man det på konto, er det jo egentlig bare å sette i gang.
Noen spørsmål:

- Tyske biler selges stort sett kun med ett sett dekk? Kan man få ordnet piggfrie vinterdekk i Tyskland eller må man ordne det i Norge? Hvilken kjede er i såfall gunstig prismessig på dekk og originale felger her hjemme?

-Vil du egentlig anbefale å ta opp et forbrukslån i f.eks Norwegian bank til dette formålet?

-Hva synes du om å eie bilen selv et år, for så å selge den?

-Hva er billigste måte å ta seg hjem på fra Tyskland? Fergene eller broen?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import som hobby

Post by Ole Reidar »

Heisann!

Først og fremst: Tusen takk for ros :)

Så til spørsmålene dine:

- Tyske biler selges stort sett kun med ett sett dekk? Kan man få ordnet piggfrie vinterdekk i Tyskland eller må man ordne det i Norge? Hvilken kjede er i såfall gunstig prismessig på dekk og originale felger her hjemme?

Her vil jeg si at det absolutt beste rådet er å kjøpe vinterdekka i Norge. De som evt. følger med tyske biler er ikke dekk som er laga for nordiske forhold. Når det gjelder anbefalinger så er det litt vanskelig å komme med, her må man bare sjekke med de forskjellige når man skal kjøpe. dekkskift.no, dekkbaronen.no osv er gode kandidater.

-Vil du egentlig anbefale å ta opp et forbrukslån i f.eks Norwegian bank til dette formålet?

Jeg hadde ikke gjort dette personlig pga høye renter, men for en kort periode kan jo dette være en løsning. Uansett ser jeg på dette som en nødløsning om det ikke finnes andre løsninger.

-Hva synes du om å eie bilen selv et år, for så å selge den?

Dette er fullstendig uproblematisk. De siste tre bilene jeg har hatt har jeg eid i et år for å selge :)

-Hva er billigste måte å ta seg hjem på fra Tyskland? Fergene eller broen?

Prisene på fergene varierer etter årstid og etterspørsel, og husk at ferge fra Puttgarden til Rødby og broen koster penger i tillegg til at du kjører ekstra km på bilen. Jeg har etterhvert gått over til å ta ferge fordi dette er behagelig, men dette blir jo smak og behag.... :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Toresen
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Thu 11 Feb 2010, 20:05

Re: Import som hobby

Post by Toresen »

Takk for kjapt og godt svar! Kjenner at jeg blir mer og mer inspirert til å prøve meg til våren igjen. Da har jeg også god tid til å få ordnet vinterdekkene :D
Sitter en del på mobile.de med importkalkulatoren som ligger på din side, og ser at en må tenke seg om to ganger før en velger bil. Noen av bilene får jeg til å komme rimelig nært norsk nivå. Men prisene varierer vel både i Tyskland og her hjemme. Takk så langt! Mulig det kommer mer fra meg etterhvert... :wink:
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import som hobby

Post by Ole Reidar »

Du er inne på noe der....... :) Det er langt i fra alle biler som er lønnsomme å importere, så skal man tenke økonomi gjelder det å følge med!

Det er bare å fyre løs, så skal jeg svare så godt jeg bare kan!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply