Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Hei
Jeg har et firma og jeg skal kjøpe bil på dette firmaet. Har sett på Touran her i Norge, og prøvekjørt den i dag, og ble helt forelska. Jeg har ikke råd til å kjøpe denne ny (med alt utstyret eg skal ha), og tenkte derfor om jeg kanskje skal bruktimportere den.

Har en onkel som har bruktimport en MB ML på bedrifta, og han påstod hardnakka at man fikk refundert den MVA han betalte her i Norge, da bilen ble satt på bedrifta. Men får man da OG refundert MVA (Mwst) fra forhandler, som vanlig?

Er det noen som har erfaring rundt dette?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Hei,

Jeg har ingen erfaring med temaet, men slik jeg tolker dette så vil du få igjen blde utenlandsk og Norsk mva. Så lenge du registrerer bilen på firmaet så vil momsen på den være refunderbar. Men dobblsjekk dette med din revisor eller evt. andre med gode økonomikunnskaper før du kjøper!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Skal ringe regnskapsføreren min i morgen å høre...

Men et tilleggsspørsmål: er det vanskelig å finne to-setere i Tyskland? Har sett gjennom en del Touraer, og alle har alle setene... Vet det er en mulighet å fjerne setene og sette inn gitter, men hadde vært kjekt om dette var gjort fra før...?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Dette finner du ikke noe særlig av i Tyskland nei. Varebilfenomenet er et typisk norsk særtrekk, så bilene bygges om her til lands. Dessuten er det den norske "statskassa" som bestemmer hvor stort lasterommet må være, så det er nok sikrest at ombyggingen skjer hos de som kan dette. Det er jo ikke lenge siden tollvesenet i Bergen hadde en stikkprøvekontroll der varebileiere ikke fikk plass til kassen i etterkant, og dermed ble bilen regnet som personbil med tilhørende avgifter og stygge bøter. Les mer om det her.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Takk for svar Ole Reidar :)

Hmm, ikke bra det der. Snakka litt med de på Møller om detta. Prøvekjørte en Touran 2-seter hos de, og jeg får AKKURAT nok plass pga førersetet butter imot det gitteret. Løsningen på dette er å løsne litt på festet, slik at du kan dytte gitteret litt bak med førersetet. Skulle man da bli stoppet i kontroll, så bare dytter du førersetet fram igjen slik at gittret følger etter.. Smart? :roll:

Tror jeg dropper import når det gjelder toseter da.. Får kjøpe norsk.. Huff
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Det der er et sinnsvakt useriøst svar av Møller! De de faktisk gjør er å hjelpe deg med å gjøre noe ulovlig samtidig som de kan komme seg unna all straffeforfølgelse. Det er jo ikke deres ansvar å sørge for at veggen er skrudd skikkelig fast.

Om bilen er importert eller ikke spiller vel ingen stor rolle? Du må jo mest sannsynlig ha samme veggen i bilen uansett ;)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Joa, men kjøper jeg en Touran to-seter i Norge, så er den fiks ferdig. Er det ikke mye stress å bygge om da?

Kan jo seee litt, men har brent meg på to ting etter at jeg importerte Volvoen:
Fant ut i ettertid at alle Volvo V50 NORDISKE utgaver har Webasto. Veldig mange av de Touranene jeg ser på her i Norge har Webasto, og dette SKAL jeg ha. Hva er sjangsen for at jeg finner en slik i Tyskland?

Er egentlig veldig sugen på å dra ned til Tyskland igjen, hadde det jo utrolig gøy sist :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Det finnes firma som har spesialisert seg på ombygging til varebil i Norge, så dette skal du ikke være redd for :)

Søk etter touraner med "standheizung" så vil du nok finne biler som har ekstra varmer. Det lar seg også gjøre å ettermontere :)

Men for alt jeg vet er det jo ikke sikkert det er noe å spare for import. Men viser det seg at det er det så er det lite å lure på, for som du har skjønt er jo import gøy!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Søkte såvidt på autoscout, og fant vel egentlig ut at det ikke er så kjempemye å hente på Toruan. Eller, dvs. hvis jeg får mva refundert på bedrifta, så lønner det seg plutselig :D
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Ja, slipper du å betale mva i verken Norge eller Tyskland så må det jo lønne seg temmelig bra. For å slippe unna norsk mva må du vel kjøpe ny bil her?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Stemmer det. I Norge er det ikke MVA på bruktbiler, uansett hvor du kjøper dem. Så her må det ny bil til, og det har jeg hverken råd eller lyst til å kjøpe... :)

Alernativet måtte da blitt en Caddy, men er litt surt at den ramler med 50 000 i verdi når den triller ut av butikken, og da er jo nesten hele fortjenesten borte.. :p
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by fredsjo »

Du kunne ikke forresten pekt meg i retning av de som driver med å bygge biler om til varebiler forresten?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by Ole Reidar »

Sjekk med Lafinto :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Refusjon av MVA ved import på bedrift?

Post by AreGar »

fredsjo wrote:Skal ringe regnskapsføreren min i morgen å høre...
Fant du ut av dette?
Post Reply