Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med finans

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
awt
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 03 Nov 2007, 09:35
Location: Karmøy

Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med finans

Post by awt »

Jeg jakter for tiden på BMW 5-serie sedan mellom 2007 og 2009 ca. Jeg er veldig kresen på bilene jeg ser på, men har følgt nøye med i 3-4 måneder og vet hva jeg vil ha. Det er for tiden to aktuelle biler tilsalgs på mobile.de

...så kommer problemene/bekymringene.

Jeg har i utgangspunktet lyst til å gjøre hele jobben selv, men banken min vil ikke under noen omstendigheter finansiere selvimport. Jeg har også snakket med den gamle banken min, men der fikk jeg ikke vanlig billån engang ettersom jeg ikke var totalkunde. Det er langt fra hele beløpet jeg ønsker å låne, men det hjelper dessverre ikke. Pant i bolig/kausjonister etc. er ikke mulig/ønskelig fra min side.

Forbrukslån har altfor høy rente etter min smak, selv om dette kunne vært en mulighet som en "mellomfinansiering" til bilen var på skilt, og deretter "kjøpt" den av f.eks. et familiemedlem. Dette var forøvrig banken sin idè, men jeg synes det virker litt tungvindt ut, samt at jeg ikke liker å registrere bilen på andre.

I forbindelse med dette har jeg tatt kontakt med flere importører i Norge, og prisene jeg får ferdig levert på skilt er mellom 40-60000 høyere enn prisen jeg får for bil, moms og registreringsavgift. I tillegg kommer selvfølgelig kostnad med reise, moms på denne og litt småting. Selv om jeg da kan finansiere bilen med vanlig billån, synes jeg likevel importørene tar seg altfor godt betalt.

Er det noen som kjenner til importører som gjør dette til en rimelig og grei penge, eller er det bare til å glemme først som sist?

Uansett, er det noen som har noen tips eller idèer til hva som er en god og fornuftig løsning? Er det noen som vet om noen importører som er rimeligere en 40000 i påslag? Jeg forsår jo selvfølgelig at de skal ha betalt for jobben, men likevel.

En annen ting. Når jeg har beregnet avgift på bilene har jeg benyttet meg av vekten som står i norske prislister, minus 75kg. Vil denne vekten variere mye med tanke på ekstrautstyr, eller er det stort sett samme vekt som kommer i vognkortet, uavhengig av hvilket utstyr bilen har?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen hit!

Jeg har hjulpet et tosifra antall kunder de siste tre åra og har selvsagt muligheten til å hjelpe deg også med å importere bil. Da vil selvsagt kostnadene være mye lavere enn det du skisserer. Dette forutsetter dog at du har orden på finansieringen!

Så lenge du skal ha pant i bilen så er nok løsningene (slik banken har vært inne på):

- Ha sikkerhet i einedom
- Privat lån
- Forbrukslån i hele eller deler av perioden
- Registrere bilen på annen person og så etablere billån og omregistrere bilen

Tidligere var banker villige ti l å finansiere biler for selvimport om du hadde et godt kundeforhold, men dette tok en brå slutt jevnt over for ca 2 år siden. Dette har skapt store problemer for mange privatpersoner som ønsker å ta seg av hele eller deler av importen selv!

Når det gjelder vekt er det stort sett veldig små avvik, men husk at det er tallet i det tyske vognkortet minus 75kg som er fasiten!

Ta gjerne kontakt om du ønsker ytterligere bistand fra min side på mail eller pm :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
awt
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 03 Nov 2007, 09:35
Location: Karmøy

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by awt »

Takk for svar og tilbud. :)

Jeg har igrunn aller helst lyst til å ta meg av hele importbiten selv, og eneste grunnen til at jeg har snakket med importører, er at jeg da kan få vanlig billån med pant i bil uten noe problem. Hvis jeg må ty til andre løsninger med tanke på finansiering blir det nok å gjøre det selv.

Et siste alternativ som jeg ikke skrev opp er vel også det kjedeligste, nemlig å spare. Da blir det isåfall at jeg sparer til selve bilen (og moms), og avventer med å registrere den nye til jeg har solgt min nåværende bil, for å betale registrering med pengene jeg får for denne. Disse beløpene er noenlunde like for tiden.

Problemet med dette er selvfølgelig at man da må veeeeenteeeeeee. :?

Hvordan pleier du/andre forresten å gjøre det med moms av moms? Er det lett å få to kvitteringer (en med og en uten moms), eller betaler man stort sett moms av moms, og får denne igjen senere av vår kjære stat?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by Ole Reidar »

Jeg har heldigvis muligheten vi kontakter i Tyskland til å kjøpe bilene netto og slipper dermed denne problemstillingen :) Men jeg har vært på tollkontoret i Oslo sammen med andre som har betalt moms i utlandet, og da har de vært veldig medgjørlige med å sette nettobeløpet som momsgrunnlag i Norge. Det er også veldig vanlig å spesifisere nettobeløpet på en egen faktura slik at du benytter denne når du skal regne ut mva.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Toresen
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Thu 11 Feb 2010, 20:05

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by Toresen »

Hei!

Tror jeg ikke har så mye å bidra med her, da jeg også er i samme situasjon som deg. Men det var et veldig bra innlegg og et spennende og aktuelt tema du drar opp her. Er selv i samme problemstilling og har brukt en del tid på å tenke over dette med finansiering. I motsetning til deg, har jeg ikke vært i banken enda.
Forbrukslån som mellomfinansiering er det jeg har landet på. Tar man opp et forbrukslån til man får registrert bilen over på en man kjenner godt og stoler på, rekker man kun å betale et avdrag på forbrukslånet før man har ordnet med et "internt" kjøp av bilen fra personen man har registrert den på. Da kan man få et vanlig banklån med pant i bilen og bilen er din. Banklånet brukes selvsagt til å slette forbrukslånet. Et forbrukslån skal kunne slettes når kunden selv vil uten ekstra kostand! For min del var det oppmuntrende at banken din selv foreslår å bruke et forbrukslån til mellomfinansiering. Det er jeg spent på om banken min kommer til å godta....Om den gjør det, er det løsningen som jeg har skissert over jeg kommer til å gå for tror jeg. Har du prøvd ut Bank Norwegian? Det var den banken jeg fikk ut det største lånet fra. Hører gjerne mer om hva du lander på, spennende!
awt
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 03 Nov 2007, 09:35
Location: Karmøy

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by awt »

Ole Reidar wrote:Jeg har heldigvis muligheten vi kontakter i Tyskland til å kjøpe bilene netto og slipper dermed denne problemstillingen :) Men jeg har vært på tollkontoret i Oslo sammen med andre som har betalt moms i utlandet, og da har de vært veldig medgjørlige med å sette nettobeløpet som momsgrunnlag i Norge. Det er også veldig vanlig å spesifisere nettobeløpet på en egen faktura slik at du benytter denne når du skal regne ut mva.
Da satser jeg på at jeg kan få to kvitteringer, evt. at det ikke blir noe problem med tollkontoret den dagen dette eventuelt skjer. :)
Toresen wrote:Hei!

Tror jeg ikke har så mye å bidra med her, da jeg også er i samme situasjon som deg. Men det var et veldig bra innlegg og et spennende og aktuelt tema du drar opp her. Er selv i samme problemstilling og har brukt en del tid på å tenke over dette med finansiering. I motsetning til deg, har jeg ikke vært i banken enda.
Forbrukslån som mellomfinansiering er det jeg har landet på. Tar man opp et forbrukslån til man får registrert bilen over på en man kjenner godt og stoler på, rekker man kun å betale et avdrag på forbrukslånet før man har ordnet med et "internt" kjøp av bilen fra personen man har registrert den på. Da kan man få et vanlig banklån med pant i bilen og bilen er din. Banklånet brukes selvsagt til å slette forbrukslånet. Et forbrukslån skal kunne slettes når kunden selv vil uten ekstra kostand! For min del var det oppmuntrende at banken din selv foreslår å bruke et forbrukslån til mellomfinansiering. Det er jeg spent på om banken min kommer til å godta....Om den gjør det, er det løsningen som jeg har skissert over jeg kommer til å gå for tror jeg. Har du prøvd ut Bank Norwegian? Det var den banken jeg fikk ut det største lånet fra. Hører gjerne mer om hva du lander på, spennende!
Alt bidrar. :)

Jeg sjekket også opp Bank Norwegian (i går faktisk), men lukket fort siden når jeg fant ut at det ble over 18% rente. Jeg mener selv jeg har "god" betalingsevne, og jeg skrev også inn et "moderat" beløp (100K). Dette innlegget bekrefter også at dette ikke er så fantastisk som det først høres ut som.

Jeg vurderer nå forbrukslån i min egen bank, noe som vil gi rundt 12% rente. Det er fortsatt for mye etter min smak, men litt mer spiselig. Den eneste "ulempen" er at dette lånet kan maks være 100.000. For meg går dette greit da det er rundt denne summen jeg mangler, men slik jeg forstår det på deg vil det dessverre være for lite. Jeg har forøvrig Sparebank 1 SR-bank om det skulle være av interesse.

Det at forbrukslånet kan slettes uten noe ekstra omkostninger høres fint ut, så da trenger ikke dette nødvendigvis være spesielt dyrt heller.

Selv om jeg godt forstår bankene sin sak i denne situasjonen er det irriterende at det skal være så vanskelig å spare litt penger.
gunde11
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 05 Jun 2011, 10:18

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by gunde11 »

Hei,

Er litt usikker på om det vil funke å kjøpe fra privatperson seinere? Sjekket for eksempel Billån hos Ya Bank billån og der står det krav om at det blir kjøpt av forhandler? Gjelder dette bare hos de? Fant ikke det samme hos f.eks gjensidige.

Altså, kan jeg ta opp forbrukslån i Bank Norwegian, kjøpe på en venn og så kjøpe bilen seinere fra han? Eller krever alle at man kjøper fra forhandler for å få billån.
gunde11
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 05 Jun 2011, 10:18

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by gunde11 »

Eh, det gikk kjapt å finne ut av selv.
https://www.terra.no/laan/terra/billaan ... eproduktet

Her kan man vel fint løse det på den måten. Skal sjekke litt mer først neste gang :-)



gunde11 wrote:Hei,

Er litt usikker på om det vil funke å kjøpe fra privatperson seinere? Sjekket for eksempel Billån hos Ya Bank billån og der står det krav om at det blir kjøpt av forhandler? Gjelder dette bare hos de? Fant ikke det samme hos f.eks gjensidige.

Altså, kan jeg ta opp forbrukslån i Bank Norwegian, kjøpe på en venn og så kjøpe bilen seinere fra han? Eller krever alle at man kjøper fra forhandler for å få billån.
Toresen
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Thu 11 Feb 2010, 20:05

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by Toresen »

Har undersøkt litt mer på dette med finans, bl.annet ved å sende noen mailer rundt.
Fikk dette svaret fra Santander i dag:

"Tar du opp et forbrukslån, får et firma eller en person til å ta inn bilen registere den på seg, og han får penger av deg i forbindelse med ditt forbrukslån, vil vi ved utbetaling av lånet betale dette til selgeren, dvs da må selgeren tilbakebetale til deg slik at du får innfridd forbrukslånet"

Dette er akkurat den modellen jeg leter etter, og som jeg vurderer. Her gir altså Santander full aksept for at dette er mulig! Da vet vi det! :D
awt
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 03 Nov 2007, 09:35
Location: Karmøy

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by awt »

Jeg vet ikke helt om jeg leste det riktig (mest sannsynlig ikke), men vil ikke bli det samme som ved f.eks. Bank Norwegian?

- Man tar opp forbrukslån
- Lånet blir utbetalt til en annen person
- Personen henter bilen for deg (evt. gjør du det selv og personen betaler)(?)
- Bilen blir registrert på personen
- Du tar opp vanlig billån med pant i bilen
- Du tilbakebetaler forbrukslånet med billånet

...eller har jeg misforstått totalt?

Flott at flere sjekker opp i slike ting forresten. Det gjør det hele litt enklere. :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by Ole Reidar »

Dette er en modell som helt klart vil fungere. Det viktigste er å ha en person du virkelig stoler på som registrerer bilen på seg slik at du får pengene tilbake når banken betaler ditt pantelån til vedkommende.

Det er også litt "styr" med at vedkommende må ordne med forsikring osv på seg når bilen blir registrert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
djbones
Medlem
Posts: 1
Joined: Tue 31 Jan 2012, 12:52

Re: Importere bil, litt usikker på hva jeg skal gjøre med fi

Post by djbones »

Vi fikk billån i Sparebanken til å kjøpe svensk bil, men maksimalt på det beløpet som utgjør tollavgifta.
Dette løste seg ved at banken betaler regningen på toll. Forutsetningen var at vi hadde cash til å betale bil + utenlandsk moms + norsk moms.

Man må jo ha ganske mange prosent egenkapital (55% i vårt tilfelle), men det gjør jo det hele mye enklere.
Post Reply