Fraktselskap (DHL e.l) til å sende ekstrautstyr til Norge

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
audibils4
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Tue 18 Dec 2012, 00:22

Fraktselskap (DHL e.l) til å sende ekstrautstyr til Norge

Post by audibils4 »

Mange som henter bil har gjerne ett ekstra sett med dekk som følger med bilen, for min del så er det en del mer enn det, og å kjøre med fullastet bil tilbake blir jo ikke akkurat samme kosen.
Så jeg lurer på om det er noen som har benyttet ett fraktselskap til å få sendt delene til Norge, jeg finner ikke noe info om det noen steder.
En annen ting er jo om det kommer noen tollavgifter på å sende egne brukte ting til seg selv fra utlandet, å spesifisere det som en gave er jo ikke akkurat å ta i heller.

Noen som har vert borti lignende?
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Fraktselskap (DHL e.l) til å sende ekstrautstyr til Norg

Post by AreGar »

Har ingen erfaring med dette selv, men tyske biler har vel ofte bare et sett med dekk?

En tanke kan være å få dette fraktet til ferjeterminalen hvor du reiser til Norge, alternativt til nærmeste mulighet før norskegrensa slik at du kjører "tom" bil hele veien oppover og koser deg med det, og så hiver dekkene inn rett før du kjører over slik at du ikke trenger å stresse med dette..
audibils4
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Tue 18 Dec 2012, 00:22

Re: Fraktselskap (DHL e.l) til å sende ekstrautstyr til Norg

Post by audibils4 »

Det virker sånn på det jeg har sett ja att vinterdekk vet de knapt hva er.
Men, vi snakker om en B7 RS4 sedan her, sommerdekkene er ganske store, jeg tror det er mulighet for å legge ned seteryggen, da burde det gå greit med to dekk hvertfall liggende flatt, men har helst ikke lyst på en stabel med tunge dekk rett bak nakken :)
Det er og montert effektanlegg, så det originale, doble anlegget følger med. Selv om det sikkert ikke blir brukt noen gang så er det for mye verdt til å bare ligge igjen, så noen lykter ++
Hvis jeg leverer varene inn til DHL i Ingolstadt så er jeg ganske sikker på at jeg er fremme til Kiel fergen før de ;)
Var inne å så på sidene til DHL og der kan jeg sende en pakke til Norge opp til 35kg for 55€ , d.v.s det er maks plass til ett dekk i hver pakke der , så blir jo en del kroner å sende alt sammen, jeg håpte på en løsning der jeg kunne fylle en europalle eller noe, de har sikkert det men fant ikke ut av det på nettsidene dems.
Kansje jeg skulle ringt til tollvesenet å hørt med de direkte, de som kommer til Norge med flyttelass får det vel tollfritt nettopp p.g.a det er flyttelass, men det er vel spesielle unntak.
Sjekker de bilen på grensen uansett kansje for hva løsgods som er med i tilfelle det er noe de kan avgiftsbelegge?
AreGar
Aktiv bruker
Posts: 30
Joined: Wed 11 Nov 2009, 22:45

Re: Fraktselskap (DHL e.l) til å sende ekstrautstyr til Norg

Post by AreGar »

Du må ha vært boende så og så lenge i utlandet for å få med deg flyttelass.
Jeg ville i alle fall gjort mitt ypperste for å få sendt alt til kaia/grensa der du kommer inn til Norge.
Så betaler du mva på alt og sender det heller med posten hjem om du bor langt unna grensa.

Får du ikke to dekk i bagasjen og to bak setene?
Har du skiluke får du vel med eksosen også :D
Post Reply