Hjelp til import av bil

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
vegbor
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 25 Feb 2013, 08:13

Hjelp til import av bil

Post by vegbor »

Hei!

Sitter å lurer på om jeg skal importere bil selv eller får noen til å gjøre dette for meg..

Har funnet en bil og opprettet kontakt med selger. Dette er en seriøs merkeforhandler som er hyggelig, rask til å svare og veldig god i engelsk. Så man kan si jeg føler meg trygg på å kjøpe fra dem.

Det jeg lurer på om jeg har fortstått det riktig så er det viktig å huske på følgende etter at bilen er kjøpt:

1. Kontrakt hvor netto pris er spesifisert da forhandler ikke vil selge uten mva. Dette skyldes i følge selger dårlige erfaringer med noen italienske selskaper. Selvfølgelig også chassis nr og etc. i kontrakten. Og tilslutt Ausführbegleitdokument for å få refundert tysk MVA. Denne må jeg få stemplet i Kiel da jeg blir å ta fergen over til Oslo hvis jeg ordner dette selv.

2. Selger skal ordne med prøveskilt så den biten er grei. Og det jeg trenger av papirer er vognkort del 1 og del 2, samt COC(EEC) dokument. Kjør på rødt når jeg ankommer Oslo og betal MVA, sett på norske prøveskilt og kjør hjem.

Er det så enkelt?

Utfyllende kontrakt, Ausführbegleitdokument, Vognkort del 1 og 2, samt COC dokument. Stopp på tollen i Kiel for Ausführbegleitdokument, stopp på tollen i Oslo og betal MVA, møt opp på trafikkstasjon hjemme for godkjenning og betaling av engangsavgift.
Obello
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Fri 11 Jan 2013, 21:07

Re: Hjelp til import av bil

Post by Obello »

vegbor wrote: Utfyllende kontrakt, Ausführbegleitdokument, Vognkort del 1 og 2, samt COC dokument. Stopp på tollen i Kiel for Ausführbegleitdokument, stopp på tollen i Oslo og betal MVA, møt opp på trafikkstasjon hjemme for godkjenning og betaling av engangsavgift.
Ikke langt unna dette her, kan med fordel (dvs MÅ) stoppe på tollstasjonen i Svinesund :-) Tollstasjonen på Svinesund håndterer både oppgaver pva EU (utførsel) og innførsel i Norge. På Svinesund kan du velge å betale mva eller du får en frist som du må ha betalt mva innen (typisk 3-4 dager) på en tollstasjon. Deretter må du 1) vise bilen på en trafikkstasjon, 2) (tilbake) til tollstasjonen å betale engagsavgift og 3) Tilbake på trafikkstasjon å få skiltene dine.

Lykke til.
vegbor
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 25 Feb 2013, 08:13

Re: Hjelp til import av bil

Post by vegbor »

Obello wrote: Ikke langt unna dette her, kan med fordel (dvs MÅ) stoppe på tollstasjonen i Svinesund :-) Tollstasjonen på Svinesund håndterer både oppgaver pva EU (utførsel) og innførsel i Norge. På Svinesund kan du velge å betale mva eller du får en frist som du må ha betalt mva innen (typisk 3-4 dager) på en tollstasjon. Deretter må du 1) vise bilen på en trafikkstasjon, 2) (tilbake) til tollstasjonen å betale engagsavgift og 3) Tilbake på trafikkstasjon å få skiltene dine.

Lykke til.
Takker for svar. Hvorfor må jeg stoppe på Svinesund? Det er jo såfremt jeg kjører hele veien. Jeg tenkte å kjøre til Kiel og ta fergen derfra rett til Norge.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp til import av bil

Post by Ole Reidar »

Du må ikke kjøre innom Svinesund nei, men du må (som du er inne på) behandle utførselen i Kiel. Deretter kjører du på rødt i Norge og går innom tollbua i Oslo for å få transittpass til ditt nærmeste tollkontor.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vegbor
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 25 Feb 2013, 08:13

Re: Hjelp til import av bil

Post by vegbor »

Men er det en fordel i kjøre til Svinesund kontra å ta fergen fra Kiel?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp til import av bil

Post by Ole Reidar »

Eneste som er enklere på Svinesund er at du kan betale norsk moms umiddelbart der. Men bruker du speditør i Oslo så kan du ordne selv om du reiser med Kiel-fergen også. Det er uansett ikke noe stor forskjell.

Jeg reiser konsekvent med Kiel-fergen siden det er den mest praktiske måten å reise på, og tidsmessig er ikke forskjellen så veldig stor!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Hjelp til import av bil

Post by 9ko »

Jeg skal kjøpe bil fra Tyskland og trenger litt bistand fra noen som har erfaring.

Har funnet bil og snakket med forhandler.

Problemet er at forhandler vil at jeg betaler 2000euro i depositum før jeg drar ned så vi kan få en signert kontrakt på forhånd, slik at han kan fikse eksport skilter osv.
Jeg har ikke sett bilen i virkeligheten noe jeg ønsker før jeg evt betaler noe.

Problemet er at om jeg betaler depositum og skulle trekke meg vil jeg ikke få de igjen sier de.
Er dette vanlig ??

Bilen vil uansett ikke være klar for henting før om ca 8 virkedager fra i dag, så det er ikke poeng å dra ned for å se på bilen og deretter vente i 8 dager.
Må evt fly tilbake til Norge for å så fly ned for å hente når den er ok.

Håper på raskt svar!! :)
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp til import av bil

Post by Ole Reidar »

Dette er ikke en praksis jeg har erfaring med. Om jeg var deg ville jeg reist ned når bilen er klar og sett på den for så å kjøpt den. Å risikere å "miste" €2000 er litt for drøyt!

Alternativet er å kikke hos andre forhandlere, med en slik praksis så er jeg usikker på hvordan de håndterer moms osv :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Hjelp til import av bil

Post by 9ko »

Problemet er at bilen vil aldri bli klar før de mottar depositum og en kontrakt. Han mener at han ikke kan skaffe eksportskilt før jeg betaler depositum og vi har en kontrakt.
Å miste 2000 euro er litt drøyt ja :)

Er dessverre ingen andre aktuelle biler, den jeg har funnet er spesiell (utstyrsbombe :) ).
Gjelder en Audi, med 3 års garanti (som også gjelder i Norge, Møller har bekreftet det).

Denne er tatt fra Bimmers:
Kjøpte selv en 320iA 2010 modell , hos han her http://www.agt-hh.de så dette blir litt reklame for han , men jeg var veldig godt fornøyd med servicen så derfor :D


Han fikser alle papirer og Eksportskilt før du kommer ( bilen må betales eller ett depositum som ikke refunderes ) først.
Denne butikken ligger 10 minutter med taxi fra flyplassen og 3 minutter fra A7 ( motorveien inn til Hamburg )

Her kommer litt av saksgangen listet opp etter att bilkjøp er bestemt og pris avtalt med skilt og papirarbeid
Husk att kun biler med VAT ausweisbar er aktuelle viss en kjøper nyere bil ( slik jeg gjorde det ) slik att en får tilbakebetalt 19% Tysk moms

1: Overførte hele beløpet til butikken ( eventuelt depositum for papirer og skilt )
2: Norwegian ned til Hamburg ( billigst ca 1000 lappen )
3: Taxi , 10 minutter
4: Kaffekopp , Nøkler og papirer i handa + streng besjed om og Stemple ut i Danmark
5: Inn på Tollkontoret i Danmark på samme avreisedag og få eksport papirer fra fergeselskap + scanne exportpapirene hos Tollen ( VAT refusjon på 19% )
6: Kjøre på Rødt og få papirer
7: Møte på lokale Tollkontoret for betaling av Norsk Moms dagen etter
8: Møte på Biltilsynet for kontroll av bil ( bilen må være med her + att dette må være noen timer etter att moms er betalt pga treghet i datasystemet ) men så lenge Moms er betalt så trenger en kun gjøre dette viss en skal ha skilt på bilen.
9: Tilbake til Tollkontoret for betaling av avgifter
10: Tilbake til Biltilsynet for utlevering av skilt + 120kr til i gebyr :shock:

Mye att og frem i Norge med Toll og Biltilsyn som ikke akkuratt er service innstilte men tilslutt så har en Norske skilt og ett godt kjøp :D :D :D


Han skriver her at han betalte depositum, som ikke er refunderbar.
Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre :roll:

Jeg kan evt lage en kontrakt som jeg får forhandler til å signere hvor det presiseres at dersom det oppdages mangles osv utover hva som er opplyst i annonsen kan en viss % andel av depositumet tilbakebetales.

For de tar vel noen kroner for å fikse papir osv? Eller skal de 380 euro for skilt osv dekke dette ?

Sorry for mye tekst, men er litt desperat nå ;)
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp til import av bil

Post by Ole Reidar »

Jeg handler mye av samme forhandler og de tar betalt for sin del av jobben og i tillegg koster selvsagt skilt en god del. Men da er det snakk om at hele bilen + honorar blir betalt til forhandleren, det er da ikke snakk om et depositum.

Eksportskilt for 30 dager koster ca 250 Euro.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
9ko
Aktiv bruker
Posts: 35
Joined: Mon 06 May 2013, 10:37

Re: Hjelp til import av bil

Post by 9ko »

Skjønner, får vel prøve meg på å få prisen ned evt skrive en kontrakt.
Takk for tilbakemld så langt.

Mulig jeg kommer tilbake, da jeg lurer på et par småting :)
Først må jeg sikre meg bilen...
Import:
A4 B9 2017 Avant 2.0 TFSI Q
A4 B8 2011 Avant 2.0 TFSI Q
Smart Fortwo Passion 2013
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp til import av bil

Post by Ole Reidar »

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply