Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
MrQuiet
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 23 May 2013, 13:59

Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by MrQuiet »

Jeg har lenge lett etter en "kjøreglad nr2-bil", men har ikke funnet det jeg ønsker meg i Norge. Nå har jeg kommet dit at jeg sterkt vurderer å ta en sjanse - å ta inn en "plain" BMW E36 328i (1995) fra Tyskland. Altså en så original bil som mulig, med færrest mulig kilometer på telleren. Det er vel litt risiko forbundet med dette, da disse er så gamle at eneste alternativ er å kjøpe fra en privatperson.

Jeg har sett meg ut et eksemplar som heldigvis befinner seg i nærheten av Munchen. Så det finnes rikelig med lavprisbilletter, pluss evt returbilletter, hvis noe ikke stemmer med enten bilen eller selgeren.

Så min skisse til plan er som følger:
> Få så mye info og bilder som mulig om bilen
> Bli enig med meg selv om bilen og selgeren er riktig for meg
> Få chassis-nummer og kopi av tyske registreringspapirer
> Sende kopi av registreringspapirer og skisse til kjøpekontrakt til en speditør, som kan lage utførselsdokumenter
> Få nåværende eier til å sikre at bilen, og jeg, er forsikret, i hans selskap, i den perioden jeg (forhåpentligvis) kjører denne til Oslo
> Skaffe kontanter til oppgjør
> Føre ut X€ av Norge
> Fly til Munchen, bli plukket opp av selger
> Sjekke ut bilen
> Skrive kjøpekontrakt
> Betale cash
> Forsikre bilen i mitt norske forsikringsselskap, basert på chassisnummer, via telefon til Norge
> Innom speditøren for å fullføre utførselsdokumentene og betale for denne tjenesten
> Kjøre til tollstedet i Munchen for å få hentet ut de ferdige utførselsdokumentene
> Kjøre til Svinesund, på de nåværende tyske skiltene
> Betale min moms og levere utførselsdokumentene
> Søke om alternativ beregning av engangsavgift
> Kjøre hjem til Bærum
> Fullføre "mølla" med engangsavgift, visning på BT, osv.

Hva tror dere om dette? Er det noen hull i planen min?

Setter pris på tilbakemeldinger. Tror dette kan bli en liten opplevelse :D


S
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by Ole Reidar »

Hei!

Det meste ser greit ut, men utførselspapirer trenger du ikke så lenge dette ikke er snakk om en bil med refunderbar moms (noe som ikke er tilfellet her). Så du slipper speditør :) Jeg ville også ha fått selger til å bistå med å få enten tyske prøveskilter ellerl tyske eksportskilter på bilen. Husk at hvis du går for tyske prøveskilt må du bytte til norske prøveskilt når du forlater Tyskland.

Bortsett fra dette har du en god plan. Jeg har vært med en kunde på en tilsvarende tur en gang, og det ble en uforglemmelig opplevelse da bilen ikke viste seg å være i så god stand som forventet! Så sørg for å gå grundig gjennom bilen før du setter snuten hjemover.

God tur og lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
MrQuiet
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 23 May 2013, 13:59

Re: Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by MrQuiet »

Men kan jeg kjøre på de regulære tyske skiltene som allerede står på bilen, da den er i daglig drift? Jeg må sikre at eierens forsikring dekker at jeg kjører denne fra Tyskland til Oslo. Sånn i tillegg til "norsk" forsikring, som jeg ordner via telefonen når jeg evt har kjøpt bilen.

Ref denne: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... 358174.cms
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by Ole Reidar »

MrQuiet wrote:Men kan jeg kjøre på de regulære tyske skiltene som allerede står på bilen, da den er i daglig drift? Jeg må sikre at eierens forsikring dekker at jeg kjører denne fra Tyskland til Oslo. Sånn i tillegg til "norsk" forsikring, som jeg ordner via telefonen når jeg evt har kjøpt bilen.

Ref denne: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... 358174.cms
Jeg vil tro at selger ønsker å avskilte bilen før han lar deg reise med den, og derfor er det nok tollskilt som menes i de artikelen hos Statens Vegvesen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by halvardk »

"Søke om alternativ beregning av engangsavgift"

Er det sikkert at dette er fornuftig?

Dette kan jeg svært lite om, men trodde at dette ofte var en god løsning for nyere biler med høy km og mye ekstrautstyr, ikke nødvendigvis for en ca 20 år gammel "plain" bil med lav km...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere eldre BMW - Er det hull i planen?

Post by Ole Reidar »

Du har ingen garanti for at det er fornuftig nei. Dette må du regne på ved å få prisene for brukt og ny bil av denne typen. Dette får du ved å henvende deg til nærmeste tollkontor :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply