Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Post by FnoFFen »

Jeg har nå funnet meg en bil i Tyskland (2011-modell BMW 525d fra merkeforhandler). Har planlagt å reise ned førstkommende torsdag. Har planlagt å ha kona med på reisen. Det er kjekt med reisefølge og hun gleder seg også til turen.

MEN så har jeg lest her på forumet at man i utgangspunktet ikka kan ha med passasjerer når bilen står på norske prøveskilt ( som jeg forstår man nå må bruke i Danmark og Norge). Så kan jeg visst søke trafikkstasjonen om dette. Er dette en omstendelig søkeprosess eller kan man få svar på dagen? Vet noen om de er vanskelige på dette eller er en godkjennelse fra dem kun en formalitet?

Hva med de tyske skiltene (forhandler har bestilt tyske eksport/prøveskilt med to ukers varighet for meg). Kan disse kjøres med passasjerer?

Da jeg hentet bil i Tyskland forrige gang (i 2006) brukte jeg tyske eksport/prøveskilt hele veien og kona var med. Denne problemstillingen tenkte jeg overhodet ikke på den gangen.

Kaskoforsikring for hjemturen må jeg vel ordne med eget forsikringsselskap?

Jeg satser på forhåndsbetaling for å unngå venting på overføring. Jeg har tenkt å klare med med hele fredagen hos forhandler der nede. Er det i så tilfelle nok med en dag?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Post by Ole Reidar »

Hei,

Først av alt så må du ikke bruke norske prøveskilt i Norden. Har du eksportskilt fra Tyskland så er disse også lovlig i Norge. Les mer om det her. Disse skiltene gir ingen begrensing i forhold til passasjer.

Velger du tyske prøveskilt så må du bytte over til Norske prøvesilt når du passerer grensne ut av Tyskland. Da er det kun kategoriene prøving og demonstrasjon (skal stå på kjøreseddel) som tillater andre enn deg selv i bilen.

Slik jeg tolker din beskrivelse så har forhandler ordnet med skilt, og da også formodentlig med ausführbegleitdokumentet (eksportpapiret)? Siden du da sier at betaler på forhånd bør det kun være å plukke med seg pairene og nøkkel og så kan du sette kursen hjemover rimelig raskt!

Norsk forsikring ordner du på chassinr på bilen før du reiser.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Post by FnoFFen »

Ole Reidar wrote:Hei,

Først av alt så må du ikke bruke norske prøveskilt i Norden. Har du eksportskilt fra Tyskland så er disse også lovlig i Norge. Les mer om det her. Disse skiltene gir ingen begrensing i forhold til passasjer.

Velger du tyske prøveskilt så må du bytte over til Norske prøvesilt når du passerer grensne ut av Tyskland. Da er det kun kategoriene prøving og demonstrasjon (skal stå på kjøreseddel) som tillater andre enn deg selv i bilen.

Slik jeg tolker din beskrivelse så har forhandler ordnet med skilt, og da også formodentlig med ausführbegleitdokumentet (eksportpapiret)? Siden du da sier at betaler på forhånd bør det kun være å plukke med seg pairene og nøkkel og så kan du sette kursen hjemover rimelig raskt!

Norsk forsikring ordner du på chassinr på bilen før du reiser.
Jeg vet skiltet har varighet to uker og at selgeren anbefalte dette fordi han hadde hørt om at folk fikk problemer med skiltet med fem dagers varighet. Så det er nok eksportskiltet. Da er jo alt greit. Flotte greier.

Det med ausführbegleitdokumentet skal jeg sjekke med selgeren. Trenger jeg ikke personlig troppe opp på noe offentlig kontor der nede, altså?
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Post by FnoFFen »

Jeg har enda et spørsmål.

Under importrutine skriver du at man må passe på at kontrakten har firmalogo.

Det har min kontrakt ikke. Ellers er alt på plass der: chassisnr., km-stand, pris, selger skal returnere moms, etc. Jeg har også sjekket at opplysningene som ligger på chassisnummeret stemmer med alle data jeg har fått opplyst om bilen - finner ikke noen uoverensstemmelser her.

Jeg skal jo betale på forskudd og bør derfor være litt ekstra paranoid (dreier seg om NOK 300 000). Men jeg tok kontakt med forhandleren via kontaktsskjema på bmw.de (Fett & Wirtz Automobile). Jeg har gått inn på hjemmesiden deres og sett at telefonnummeret selgeren ringte fra stemmer med det som står oppgitt på vedkommendes kontaktinformasjon der (jeg har også ringt ham på det nummeret). Da klarer ikke jeg å forstå at det er noen mulighet for at det kan være noe muffens her.

Eller er det noe jeg skal sjekke før jeg sender avgårde pengene? Er det en måte å sjekke at bankkonto, samt IBAN- og SWIFT-kode tilhører denne forhandleren?

Jeg ser ikke helt at manglende logo på kontrakten skal være noe problem i dette tilfellet. Eller hva?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Passasjer i bilen ved hjemkjøring fra Tyskland + annet.

Post by Ole Reidar »

Ingen grunn til å bli urolig nei. Det med logo er bare en måte å si at man må være sikker på at mottaker er den rette :)

Jeg får alltid selger til å ordne papirene så da slipper jeg innom både biltilsyn og Toll i Tyskland for å få tak i papirene.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply