Kjøpe ny bil fra England

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

halvardk wrote:Hei!

Hva regnes som 1. gangs registrering?
Hvis jeg kjøper en ny bil som tas inn til Norge på eksportskilter, vil bilen da være 1. gangs registrert fra overtakelse av bilen med eksportskilter eller fra bilen registreres på permanente skilt i Norge?

Ettersom man kan vente med å registrere en ny bil på permanente norske skilt etter å ha tatt den inn til Norge kan jo dette spille en rolle for om bilen blir registrert 1. gang i desember 2013 eller januar 2014. Dermed kan det jo også ha en del betydning når man en gang skal selge bilen igjen (2013-modell vs 2014-modell)...
Om bilen får f.eks eksportskilt uten å ha vært registrert før så vil det være datoen hvor de er blitt utstedt som vil stå i vognkortet og da vil bilen være førstegangsregistrert :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Nautilus
Medlem
Posts: 1
Joined: Mon 03 Dec 2012, 17:51

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Nautilus »

halvardk wrote: Ettersom man kan vente med å registrere en ny bil på permanente norske skilt etter å ha tatt den inn til Norge kan jo dette spille en rolle for om bilen blir registrert 1. gang i desember 2013 eller januar 2014. Dermed kan det jo også ha en del betydning når man en gang skal selge bilen igjen (2013-modell vs 2014-modell)...
Bilens modellår avhenger av når den er produsert, ikke når den er førstegangsregistrert.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

Det stemmer. Min forrige bil var registrert i april 2009, men var alikavel 2010 modell etter chassinr.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Kevlar
Aktiv bruker
Posts: 28
Joined: Tue 31 Mar 2009, 09:14

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Kevlar »

halvardk wrote:Hei!

Jeg har også vært i kontakt med BMW, vurderer en X3, og synes absolutt dette er en interessant mulighet.
Hvilken BMW-modell vurderer du?
Sendte også email til audi 2 ganger, men de har ikke svart. En fordel med audi er jo muligheten til 5 års garanti, så var litt skuffet over mangelen på respons. Har du en emailadresse til audi.uk som fungerer?

Halvard
Jeg ser på en Audi A3 sportback s-line 140HK. Sparer jo masse iforhold til å kjøpe ny i Norge. Er vel kanskje 70000,- minus transport og andre kostnader. Når det gjelder garanti er det litt mere diffust for meg. Kjøper man den 5års garantien, så er det kun 2år som gjelder for Norge. Innen de første to årene vil Audi Norge dekke garanti arbeidet. De siste tre årene må man betale for selv og deretter claime Audi UK for utlegget. Kanskje admin ( Ole Reidar) vet mere om dette?
Skal jeg importere denne, så skal jeg få et firma til å gjøre dette. Da blir finansiering enklere + de kan sikkert ta min nåværende bil i innbytte.

Ref:
http://www.audi.co.uk/owners-area/suppo ... ranty.html
halvardk
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Thu 16 Aug 2012, 15:59

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by halvardk »

For Audi betyr jo det at du i realiteten har 5 års garanti. Det vil jo innebære noe papirarbeid pluss utlegg for evt garantiarbeid de siste årene, men garantien har du jo, så jeg synes ikke dette er vesentlig dårligere enn du får i Norge. Bilforhandlerne tjener nok bra med penger i UK også, så besparelsen i forhold til å kjøpe i Norge viser jo bare at marginen (i forhold til bilkostnaden) pr bil i Norge er vesentlig større enn i UK.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe ny bil fra England

Post by Ole Reidar »

Kevlar wrote:
halvardk wrote:Hei!

Jeg har også vært i kontakt med BMW, vurderer en X3, og synes absolutt dette er en interessant mulighet.
Hvilken BMW-modell vurderer du?
Sendte også email til audi 2 ganger, men de har ikke svart. En fordel med audi er jo muligheten til 5 års garanti, så var litt skuffet over mangelen på respons. Har du en emailadresse til audi.uk som fungerer?

Halvard
Jeg ser på en Audi A3 sportback s-line 140HK. Sparer jo masse iforhold til å kjøpe ny i Norge. Er vel kanskje 70000,- minus transport og andre kostnader. Når det gjelder garanti er det litt mere diffust for meg. Kjøper man den 5års garantien, så er det kun 2år som gjelder for Norge. Innen de første to årene vil Audi Norge dekke garanti arbeidet. De siste tre årene må man betale for selv og deretter claime Audi UK for utlegget. Kanskje admin ( Ole Reidar) vet mere om dette?
Skal jeg importere denne, så skal jeg få et firma til å gjøre dette. Da blir finansiering enklere + de kan sikkert ta min nåværende bil i innbytte.

Ref:
http://www.audi.co.uk/owners-area/suppo ... ranty.html
Det stemmer at tilleggsgarantien ikke er den samme som man f.eks får fra tyskimporterte biler. Når jeg hadde dialog med Terje Nautnes som importerte denne A4en så var garanti et av spørsmålene. Og det han sa da var at som privatperson fikk du ikke lov å kjøpe tilleggsgarantien som Audi tilbyr. Ergo har du to år med fabrikkgaranti og det siste året er det Audi i England man har som motpart. Dette er ikke et Engelsk fenomen, men rett og slett noe Audi har bestemt. Og siden man ikke kan kjøpe biler brukt fra England, så får man "svi" for dette som privatperson.

Når man kjøper Audi med tilleggsgaranti fra Tyskland så har disse full fabrikkgaranti i hele tidsrommet (inntil 5 år).
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply