Manual på norsk/dansk på nettet?

Alt som er nyttig i forbindelse med bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Manual på norsk/dansk på nettet?

Post by FnoFFen »

Når man importer bil fra utlandet, får man med manual på et fremmed språk (som oftest tysk).

Finnes det noen trygg side å laste ned slike manualer på norsk/dansk? For mitt vedkommende gjelder det BMW og da finnes det ikke norsk manual - bare dansk eller svensk. Finner jo forskjellig ved å google, men er skeptisk til å laste ned fra ukjente sider.

På sikt kjøper jeg meg en fysisk bok, men i første omgang kan det være greit med en pdf-fil.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Manual på norsk/dansk på nettet?

Post by Ole Reidar »

Her må jeg melde pass. De gangene jeg har hatt behov for norske manualer har jeg gått til nærmeste merkeforhandler og kjøpt dette der :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Manual på norsk/dansk på nettet?

Post by FnoFFen »

Ole Reidar wrote:Her må jeg melde pass. De gangene jeg har hatt behov for norske manualer har jeg gått til nærmeste merkeforhandler og kjøpt dette der :)
Ja, og jeg har faktisk bestilt dette hos den lokale Bavaria-forhandleren. Saken er bare at jeg ikke får denne før jeg reiser (reiser torsdag morgen) og jeg vet jo at med en gang jeg har fått bilen, ønsker jeg meg raskest mulig å sette meg inn i alle funksjoner :D . Da er det lettere å lese dansk enn tysk, men jeg får "kjempe" meg igjennom de tyske forklaringene :)

Men fysj så dyr den manualen var hos Bavaria (over 700 :o )
FnoFFen
Aktiv bruker
Posts: 41
Joined: Thu 25 Apr 2013, 19:58

Re: Manual på norsk/dansk på nettet?

Post by FnoFFen »

Et lite tips i denne forbindelse. Jeg har nå hentet min BMW 525d 2011-modell. Det viste seg at den har hele manualen liggende i iDrive-systemet. Og her kan man jo velge engelsk (eller svensk) språk. Så med moderne biler (gjelder sikkert andre merker også), trenger man ikke betale blodpris for manual på nordisk språk.

Angrer nesten litt på at jeg forhåndsbestilte denne og må punge ut 726 kroner (!!!) for denne :cry: . Men det er jo greit å sitte med en bok i sofaen og studere alle funksjonene.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Manual på norsk/dansk på nettet?

Post by Ole Reidar »

Enig at det var en stiv pris, så dette er absolutt et godt tips! Jeg flytter tråden over til kategorien "nyttig" :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply