Kjøpe utstillingsbil

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Kjøpe utstillingsbil

Post by larserso »

Hei,
Har kommet borti et noe uvanlig spørsmål da jeg kanskje skal importere en bil som har stått ett år i utstilling. Bilen er produsert desember -11, men registrert først februar i -13.

Tar også alternativ beregning utgangspunkt utelukkende i registreringsdato? Kunne godt tenke meg å bruke gjeldende bruktbilpris for 2011-modell, men lurer på om jeg må bruke for 2013?

Hva med fabrikkgaranti, gjelder den fra produksjonsdato eller registreringsdato..?

Håper noen kan hjelpe!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe utstillingsbil

Post by Ole Reidar »

Både garanti og avgiftsberegning skal ta utgangspunkt i i første registreringsdato :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Re: Kjøpe utstillingsbil

Post by larserso »

Takk for nok en gang godt og raskt svar!

Da er det som jeg tenkte (og håpte mpt. garanti). Men, for å sette det litt på spissen (og fordi "pose og sekk"-begrepet alltid er fristende...), hva om man importerer en bil som er registrert først et par år etter at modellen gikk ut slik at det ikke finnes noen gjeldende bruktbilpris for denne modellen for dette året? Eller hva om man importerer f.eks. en fem år gammel bil som ikke har vært registrert, hvordan angir man gjeldende bruktbilpris da?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Kjøpe utstillingsbil

Post by Ole Reidar »

Hvis det ikke eksisterer priser i listene så må saken behandles av "kontor for verdivurdering". Hvis du søker etter dette på tollvesenet sine nettsider vil du få opp vedtaka gjort hos dem. Dette blir jo selvsagt enda mer usikkert enn alternativ beregning der listeprisene er kjent, men kanskje du kan finne tilsvarende biler i tidligere vedtak :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply