Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Post by larserso »

Hei!
Håper noen kan svare raskt. Jeg skal akkurat til å sende over kontrakt på en bil registrert 10.01.2013 på et firma slik at jeg får tilbake tysk mva etter å ha betalt beløpet. Nå får jeg plutselig en mail fra forhandler (Mercedes Niederlassung i Emsdetten, Beresa) om at bilen vil være 6mnd og 9 dager gammel når vi henter den på fredag og da er det opp til norske tollmyndigheter om vi får tilbake tysk mva eller ikke. De sier man kun får tilbake mva på biler yngre enn 6mnd. Mulig det er noe når den har vært registrert på privatperson? Ifølge vognkortet har denne vært registrert på et firma. Har kun importert ca 3 år gamle biler før og aldri hatt problem med tilbakeføring. Hva i all verden er dette da? Håper noen kan hjelpe en frustrert stakkar. Flybiletter er kjøpt og betalt så ikke veldig ivrig på å avbryte handelen.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Post by Ole Reidar »

Dette høres muffens ut. De norske tollmyndighetene har ingenting med refusjonen av tysk moms å gjøre! Dette er det tyske tollvesenet som gjør.

Jeg vil si at denne forhandleren ikke vet hva han snakker om, og det ville gjort meg bekymret i forhold til å betale kjøpesum inkl tysk mva. Jeg ser for meg at du får mye ekstraarbeid med purringer for å få pengene utbetalt!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Re: Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Post by larserso »

Ja, det er noe merkelig. Har tatt noen telefoner og fått sjekka opp at det de sier er feil. Vi tar sjansen og kjøper bilen siden det er hos en Mercedesforhandler som også solgte bilen ny og ikke finner noe tull om de på nettet. Får krysse fingre for at det går veien. Skal gi en uttalelse om forhandler når hele balletten med momsrefusjon osv. er gjennomført.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Post by Ole Reidar »

Krysser fingrene for deg og håper det beste. Veldig bra om du legger ut info om forhandleren i etterkant!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Re: Haster! Spørsmål om moms på 6mnd gammel bil

Post by larserso »

Da står bilen på garden! Forhandleren var veldig ordentlig og vi har et meget positivt inntrykk av de etter å ha vært der. Kan absolutt anbefale Beresa i Emsdetten. Skal legge ut en anbefaling når moms er tilbake. Bilen stod klar i nybilhallen med eksportskilt og de beklaget "rotet" med momsrefusjon etc. da de eksporterte svært få biler i året (hevdet de ikke hadde føringer fra Mercedes sentralt om å ikke selge utenlands da det konkurrente med f.eks. forhandlere i Norge.).

Det artigste med hele handelen er at vi trodde vi skulle hente en E250 4matic som var førstegangsregistrert i januar i år og hadde gått 2100km. Fant ut av chassisnummer at bilen var produsert ett år før registrering og var småsur, men penger var overført så måtte bare reise ned. Stor og gledelig var overraskelsen da det viste seg at bilen var ny! Angivelig hadde de et krav fra Mercedes om å selge 100 biler i måneden og hadde derfor måttet registrere denne for å klare målet (var i hvertfall det selgeren sa på gebrokken engelsk). Bilen hadde gått 99km og alle merkelapper og beskyttelser var fortsatt på. Vart god stemning på veien hjem kan du si :) Med klar melding fra forhandler om å kjøre pent første 1000km til motoren var noe innkjørt...
Post Reply