Nordiske forhold ved import

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Jones
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 10 Oct 2013, 21:09

Nordiske forhold ved import

Post by Jones »

Hei, for det første takk for en fin og informativ side.

Har tenkt til å prøve meg så smått på bilimport fra Tyskland, eventuelt Sverige.

Hører at man skal være litt obs på at ikke alle biler er bygd for nordiske forhold, og at f.eks. batteri/dynamo er for dårlig. Er det noe jeg kan se spørre etter? Er det eventuelt merker jeg bør styre unna?

Regner med de fleste som selges i Sverige er ok, men hvordan er dette generelt i Tyskland?

Har også et spørsmål angående tilbakebetaling av moms. Leste et sted her at det kunne ta sin tid å få tilbake fra tyske myndigheter, hva hvis man selger bilen før man får momsen tilbakebetalt?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Nordiske forhold ved import

Post by Ole Reidar »

Hei og takk for ros!

Dette varierer nok fra merke til merke. Min erfaring er at forskjellene er relativt små, men som du er inne på så kan det forekomme at det er forskjeller på f.eks batteri. Nå skal det sies at jeg hovedsaklig har erfaring med tyske merker.

Når det gjelder momsen så er det du som skal ha den refundert uavhengig av om bilen er blitt solgt før dette.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Jones
Medlem
Posts: 2
Joined: Thu 10 Oct 2013, 21:09

Re: Nordiske forhold ved import

Post by Jones »

Ole Reidar wrote:Hei og takk for ros!

Dette varierer nok fra merke til merke. Min erfaring er at forskjellene er relativt små, men som du er inne på så kan det forekomme at det er forskjeller på f.eks batteri. Nå skal det sies at jeg hovedsaklig har erfaring med tyske merker.

Når det gjelder momsen så er det du som skal ha den refundert uavhengig av om bilen er blitt solgt før dette.
Skjønner, blir nok tyske merker jeg prioriterer hvis jeg importerer fra Tyskland uansett. At momsen skal til meg er jo det eneste rimelige ja. Takk for raskt svar!
Post Reply