spøsmål ang. registreringsfasen

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
audibils4
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Tue 18 Dec 2012, 00:22

spøsmål ang. registreringsfasen

Post by audibils4 »

Angående registreringen så lurer jeg på noen ting. :

- Regner med bilen uansett skal vises hos biltilsynet, men hva gjør de der egentlig, holder det med drop-in eller må man bestille time for full kontroll?

- Er det biltilsynet som regner ut hva man skal betale i avgifter eller taes dette på stedet hos tollvesenet den dagen man vil ha ut skiltet?

- Er det gitt noen frist for betaling av avgifter etter at bilen er ok hos biltilsynet?

- Så denne biten er fullt mulig å gjøre FØR man betaler avgifter, altså få bilen godkjent og alt som skal inn i vognkort der, så gjenstår det bare å betale og hente skilt igjen`?


Grunnen til at jeg spør er at jeg skal ha litt ekstra knask inn i vognkortet og jeg vil helst ha den biten unnagjort før jeg betaler noe som helst inn til staten, for på den måten har jeg full angrerett hvis de begynner å skape seg og krever dokumentasjon umulig å oppdrive eller bil i orginal stand.
En annen ting er aldersfradrag, den 16.mars går fradraget fra 7,5 til 8 år og prisen faller med ca 25tusen, så jeg vil gjerne ha unnagjort alt hos BT før den tid og så er det bare til å betale og hente skilt etter den datoen - hvis det går.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: spøsmål ang. registreringsfasen

Post by Ole Reidar »

audibils4 wrote:Angående registreringen så lurer jeg på noen ting. :

- Regner med bilen uansett skal vises hos biltilsynet, men hva gjør de der egentlig, holder det med drop-in eller må man bestille time for full kontroll?
Det holder med drop-in. Alt som gjøres er å lese av chassinr og ta bilder av bilen før den legges inn i systemet.

- Er det biltilsynet som regner ut hva man skal betale i avgifter eller taes dette på stedet hos tollvesenet den dagen man vil ha ut skiltet?
Det er tollvesenet som regner ut og krever inn avgiften. Denne betales når du skal registrere bilen. Utregningen deres er basert på tallene som blir lagt inn fra vognkortet når bilen er inne til visning.
- Er det gitt noen frist for betaling av avgifter etter at bilen er ok hos biltilsynet?
Nei, her står du fritt til å vente.
- Så denne biten er fullt mulig å gjøre FØR man betaler avgifter, altså få bilen godkjent og alt som skal inn i vognkort der, så gjenstår det bare å betale og hente skilt igjen`?
Det stemmer!
En annen ting er aldersfradrag, den 16.mars går fradraget fra 7,5 til 8 år og prisen faller med ca 25tusen, så jeg vil gjerne ha unnagjort alt hos BT før den tid og så er det bare til å betale og hente skilt etter den datoen - hvis det går.
Ingen problem å ha bilen inne til visning snarest og så vente til den datoen med å betale engangsavgiften og registrere den :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
audibils4
Nybegynner
Posts: 10
Joined: Tue 18 Dec 2012, 00:22

Re: spøsmål ang. registreringsfasen

Post by audibils4 »

Takk for gode svar.
Så uansett alder på bilen på forhånd så skal den eu-godkjennes først 2 år etter førstegangsregistrering?
Og dataene som biltilsynet legger inn som jeg skal ha med til tollvesenet gjelder verdier for bestemming av avgift, men datoen blir først satt hos tollvesenet?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: spøsmål ang. registreringsfasen

Post by Ole Reidar »

Det stemmer :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply