Hjelp med papirarbeid og sjekke bil i europa

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Carlsius
Medlem
Posts: 4
Joined: Sat 12 Jul 2014, 22:14

Hjelp med papirarbeid og sjekke bil i europa

Post by Carlsius »

Hei, jeg vurderer å kjøpe enten en BMW E39 2002 mod 530i eller en BMW E38 2001 mod 740i fra europa.
Jeg har sett for meg en 740i som står hos en forhandler(?) i Italia, men trenger litt hjelp med hvordan jeg skal kunne få sjekket ut bilen.
Det jeg lurer på er om det er noe rust på bilen, kan km-stand bli dokumentert, servicehefter, motor/girkasse fungerer fint og slikt. Har sendt mail til selger men får ikke noe svar :?

Spm #1, vet dere om noe firma eller lignende som kan hjelpe meg med å få vite det jeg lurer på, samt ordne papirarbeid?
Jeg drar gjerne ned å henter bilen selv, så transport er ikke nødvendig.

Spm #2, er det noen med tilgang til alternativ beregning som kan si om alternativ beregning lønner seg eller ikke på de 2 bilene? :)

BMW 530i
reg: 10.12.2001
vekt: 1560kg
Co2: 229 gram/km

BMW 740i
reg: 10.11.2000
vekt: 1850kg
Co2: 301 gram/km

Stor applaus til dette forumet, lært mye av å lese igjennom her! :mrgreen:
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp med papirarbeid og sjekke bil i europa

Post by Ole Reidar »

Hei,

Kjøp av bruktbil fra Italia er jeg generelt skeptisk til og det baserer seg både på kjørekultur og generell holdning til det å holde ting vedlike :)

Jeg har dessverre ingen kontakter i Italia, men kan bistå deg om du handler i Tyskland.

Når det gjelder spørsmål to så får jeg at du sparer en pen sum på 530 i A som du skisserer, men den endelige utregningen kommer først når man vet hvor langt bilen er gått.

740'en fikk jeg ikke treff på i systemet jeg bruker, så der fikk jeg ingen utregning.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Carlsius
Medlem
Posts: 4
Joined: Sat 12 Jul 2014, 22:14

Re: Hjelp med papirarbeid og sjekke bil i europa

Post by Carlsius »

Takk for bra svar :)

Er selv litt skeptisk til å kjøpe bil i Italia, tenker derfor å avgrense meg til Tyskland.

Har funnet en bil jeg synes ser meget interessant ut som står i Tyskland, MEN den står til salgs privat.
Har du noen erfaring med det, er det noe du kan bistå med eller må jeg finne en hos en forhandler? :)

Mvh Sondre
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hjelp med papirarbeid og sjekke bil i europa

Post by Ole Reidar »

Ikke noe problem å bistå selv om bilen står privat. Det jeg har erfart tidligere er at mine kontakter av og til sliter med å få tak i private selgere når de ringer, men det ville jo vært et problem uansett.

Hvis du ønsker at jeg og mine kontakter skal bidra er det bare å sende link til bil enten på mail, pm eller i tråden her så kan vi ta det derifra. De kan ordne det slik at du evt. kan hente bilen i Tyskland også om du er intressert i det.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply