Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Speed300
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 15 Jan 2015, 09:21

Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by Speed300 »

Hei,

Jeg holder på å importere en motorsykkel, en CBR 1100, 1999 modell. Var på vegvesenet i dag og fikk beskjed om at jeg må skaffe dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster da dette ikke sto i mitt portugisiske vognkort. Fikk beskjed om at dette sannsynligvis står i typegodkjenningen. Jeg har vært i kontakt med Honda i Norge, og Honda internasjonalt (EU), men ingen av disse har typegodkjenning (COC) for så gamle sykler. Så mitt spørsmål er da hvordan jeg skal finne dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by Ole Reidar »

Godt spørsmål, jeg synes det er rart om ikke produsenten skal kunne hjelpe deg i dette tilfellet. Jeg vet ikke helt hvem andre som kan sitte på dette. Har du sjekka litt rundt om andre har hatt samme problem?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Speed300
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 15 Jan 2015, 09:21

Re: Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by Speed300 »

Honda i Norge svarer at de ikke har typegodkjenning (COC) for eldre enn 2004, og Honda International (EU) svarer at de ikke har for eldre enn 2001. Syntes også det er veldig rart at Honda ikke kan hjelpe med dette. Kanskje jeg ikke skal spørre dem om typegodkjenning dokument (COC) men heller spørre om de kan utstede et dokument som gir tillatt totalvekt og tillatte akselvekter?

Jeg syntes egentlig at det er ganske rart at jeg må fremskaffe dokumentasjon på dette, da sykkelen er importert fra et eu land, og derfor burde godkjennes her uten noe mer krav til dokumentasjon. Finnes det noen Eu reglement som gjør at jeg slipper å fremskaffe denne dokumentasjonen?

Vet ikke helt hvor jeg skal sjekke, og hva jeg skal søke på for å finne ut om noen andre har hatt samme problem, tips motas med takk!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by Ole Reidar »

Jeg ville spurt om de kan utstede dokumentasjon i en annen form ja. Når de gjelder de andre tingene du spør etter så vet jeg rett og slett ikke. Siden sykkelen er typegodkjent for Europa så burde ikke dette være noe problem, men at alt må dokumenteres kommer man ikke utenom dessverre.

Som nevnt har jeg fått tilsendt papirer tilsvarende COC fra TÜV i Tyskland, men det gjaldt da bil. Mulig de kan bistå.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
vertrni
Medlem
Posts: 1
Joined: Fri 13 May 2016, 12:12

Re: Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by vertrni »

Hei,

har du funnet en løsning ?

Jeg er i akkurat samme situasjonen med en Moto Guzzi California. Jeg har spurt flere opplysninger og COC med teknisk kart på nettsiden av Guzzi. Men det tar 4 uker før de kan si meg om de har det.

Jeg lurte også om dette: kan man ikke be en uavhengig laboratorium som TUV å undersøke hva er tillatt totalvekt?
Speed300
Medlem
Posts: 4
Joined: Thu 15 Jan 2015, 09:21

Re: Dokumentasjon på tillatt totalvekt og tillatte aksellaster?

Post by Speed300 »

vertrni wrote:Hei,

har du funnet en løsning ?

Jeg er i akkurat samme situasjonen med en Moto Guzzi California. Jeg har spurt flere opplysninger og COC med teknisk kart på nettsiden av Guzzi. Men det tar 4 uker før de kan si meg om de har det.

Jeg lurte også om dette: kan man ikke be en uavhengig laboratorium som TUV å undersøke hva er tillatt totalvekt?
Jeg var i kontakt med TUV, dekra, svenske bilprovingen, og div. honda kontorer rundt om kring i europa. Honda i Norge var lite hjelpsom, men både TUF og Dekra sa at de kunne skaffe, men at det kostet penger (ca 200 euro). Fikk så svar fra Honda i Portugal, de hadde ikke COC men kunne lage/skaffe et datablad som de stemplet og signerte. Betalte ingenting for det, og statens vegvesen godtok det.

Har også fått rede på i prosessen at opplysninger fra tilsvarende sykler kan brukes, sjekk ut kjøietøyoplysninger på vegvesen.no. Du trenger kanskje en bekreftelse fra importør el. på at syklene er like.
Post Reply