Bilimport fra Japan

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
flexibil
Medlem
Posts: 3
Joined: Sun 23 Oct 2016, 23:15

Bilimport fra Japan

Post by flexibil »

Hei, er ny her.

Har akkurat kjøpt meg en bil i Japan på auksjon og har et spørsmål knyttet til norsk mva. I Japan opereres det med to forskjellige priser, auksjonspris og "på båten" pris. Jeg har kvittering på begge deler da det er forskjeller fra land til land hva man bruker. Hvem av disse skal man legge frem og betale norsk mva av? Sånn i prinsippet så virker det ikke fornuftig å betele norsk mva av kostnadene i Japan (inkl kommisjonen til eksportør). Noen som har erfaringer? Det utgjør ikke store forskjellen men greit å vite hva som er korrekt. Magefølelsen sier vel at man må betale mva. utifra den høyeste prisen...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bilimport fra Japan

Post by Ole Reidar »

Tja... Om dette kan sidestilles med import fra EU så har man ofte en pris med og uten utenlandsk mva og da er det innafor å bruke nettopris. Skulle tro det samme vil gjelde i ditt tilfelle, altså at man bruker det laveste beløpet.

Tollvesenet i Norge vil så vidt jeg har erfart bare bry seg om det beløpet som er dokumentert.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
flexibil
Medlem
Posts: 3
Joined: Sun 23 Oct 2016, 23:15

Re: Bilimport fra Japan

Post by flexibil »

Takk for svar. Jeg er jaggu ikke sikker. Eksportøren sier at det er forskjell fra land til land, derfor må jeg vite dette. Jeg får eventuelt høre med tollvesenet om ingen her vet dette med sikkerhet. Det kan ikke helt sidestilles med å kjøpe bil i et EU land og nettopriser. Det er snakk om kommisjon til eksportør som er den man kjøpe bilen igjennom, intern frakt i Japan, kostnader hos Japansk tollvesen m.m. Altså tjenester på Japansk jord.
AsbjørnH
Nybegynner
Posts: 16
Joined: Sat 03 Nov 2012, 06:39

Re: Bilimport fra Japan

Post by AsbjørnH »

Så spennende at du har kjøpt en bil i Japan! :)

Hvilken agent brukte du? Fornøyd med agenten?
Post Reply