Importere bil fra Midtøsten

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Nomi
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 12 Apr 2017, 01:22

Importere bil fra Midtøsten

Post by Nomi »

Hei,

Jeg leker med tanken om å importere en bil fra et land i Midtøsten. Er det noen her inne som har erfaring med dette? Ser at de fleste som først importerer fra Asia, gjør dette fra Japan. Men forskjellen blir at jeg skal importere en bil produsert i Tyskland, beregnet for markedet i Midtøsten.

Jeg har gjort noen undersøkelser og foreløpig funnet dette:
MARKEDET: Jeg har familie som bor der nede, og i tillegg har jeg trålet diverse nettsider og kommet ned til en nettside som er oversiktlig og til å stole på. Min familie vil påta seg jobben med å besiktige, kjøpe og frakte bilen til havn.

FRAKT: Foreløpig har jeg bare fått negative tilbakemeldinger på shipping. Det siste nå er at jeg har sendt en forespørsel til et selskap som (i følge deres nettsider) frakter fra Midtøsten til Bremerhaven i Tyskland. Vurderer enten roro eller container.

REGISTERERING: Dette er nok det største hinderet. I utgangspunktet vurderer jeg å importere en tyskprodusert bil, men vil den være europeisk typegodkjent? Vil vegvesenet (biltilsynet) be om andre papirer på f.eks. en Mercedes importert fra Tyskland mot en Mercedes importert fra Midtøsten? Selv om begge er produsert ved samme fabrikk?

Takker for alle svar! :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil fra Midtøsten

Post by Ole Reidar »

Hei,

Har ingen erfaring med import fra Midtøsten, men jeg kan raskt avklare at en bil derifra ikke er typegodkjent for Europa, dette er litt på samme måte som biler som blir tatt inn fra USA. Selv om bilene blir produsert i Tyskland så er de ikke godkjent for det Europeiske markedet med de spesifikasjonene og må dermed enkeltgodkjennes. Dette kan du lese mer om her.

I mine øyne er nok dette såpass mye styr at jeg ville virkelig ha vurdert om det er verdt det kontra å kjøpe en bil som er typegodkjent for vårt marked.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Nomi
Medlem
Posts: 2
Joined: Wed 12 Apr 2017, 01:22

Re: Importere bil fra Midtøsten

Post by Nomi »

Det var nok dette jeg "fryktet"; at bileb må enkeltgodkjennes. Jeg er klar over at det blir en del mer styr enn å hente bil fra f.eks. Tyskland. Men hva bør/ må gjøres for å få enkeltgodkjent en tysk bil som ikke er typegodkjent i Norge? Hvilke papirer kreves?

Siden det virker som at veldig få har gjort dette før, så tar jeg gjerne i mot tips om hvordan dette gjøres med import fra Japan og USA. Må vel være noen paraleller der?

Noman
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere bil fra Midtøsten

Post by Ole Reidar »

Det handler nok mest om dokumentasjon. Kort fortalt må det kunne dokumenteres at bilen tilfredsstiller tekniske krav her til lands. Det kan sikkert være greit at du går i dialog med trafikkstasjonen som skal brukes til godkjenning slik at du vet hva du trenger.


Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply