Import fra Italia - Ansvarsforsikring

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Risvold
Medlem
Posts: 1
Joined: Sat 29 Jul 2017, 20:41

Import fra Italia - Ansvarsforsikring

Post by Risvold »

Hei,

Er det noen her som har erfaring med import fra Italia?

Mitt siste hinder for å få bilen hjem er å få ansvarsforsikring i Italia for å kunne kjøre bilen hjem til Norge. Alt annet er ordnet.
Selger er villig til å la meg kjøre bilen hjem på italienske skilter og sende dem i retur med posten når jeg har kommet hjem.

Tour Insure i Tyskland ordner ansvarsforsikring i hele Europa, men ikke i det landet bilen er registrert.
Gjensidige her hjemme ordner Kasko dekning på bilen for eksport til Norge.

Dermed har jeg alt i orden fra den italienske grensen og hjem.

Italienske forsikringsselskap jeg har snakket med vil ikke hjelpe siden jeg ikke er italiensk statsborger. Andre forsikringsselskap har tydeligvis som policy at de ikke betjener engelsktalende kunder, dette fikk jeg som skriftlig svar fra et selskap.

Kjøre ned med tilhenger for å hente blir ikke aktuelt med tanke på distanse og tidsforbruk.

Har også prøvd å kontakte bil-transportselskap i Italia, men ser ut til at alle henvendelser som blir mottatt på engelsk ikke blir besvart.


Har noen erfaring med eller kjennskap til muligheten for italiensk ansvarsforsikring på italiensk bil som skal eksporteres ut av landet?

Eksportskilt skal vist nok være vanskelig å få tak i og her har jeg heller ikke fått svar for italienske myndigheter på om skiltene inkluderer ansvarsforsikring slik de gjør i Tyskland.


Håper noen her kan komme med tips som gjør at jeg kan får ordnet dette.

Mvh.
Lars Victor Hoff Risvodl
Mvh.
Lars Victor Hoff Risvold
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import fra Italia - Ansvarsforsikring

Post by Ole Reidar »

Hei,

Jeg kjenner til at dette med forsikring er vanskelig. Jeg undersøkte dette for en kunde av meg tidligere i år, men det viste seg vanskelig. Slik jeg ser det har du to muligheter:

1. Bruke norsk fraktselskap til å hente bilen til Norge. Har du sjekka med OJT eller Thune Biltransport?

2. Jeg har kontakter som muligens kan ordne med å få bilen til Tyskland og deretter få den registrert på eksportskilt med ansvarsforsikring, men dette avhenger av hvor i Italia bilen står. Bare send meg en melding eller mail med info så kan jeg undersøke mulighetene for dette.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply