Refusjon mva

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Erikb
Medlem
Posts: 1
Joined: Wed 17 Mar 2021, 08:57

Refusjon mva

Post by Erikb »

Hei,

Dersom jeg skal få mva refusjon for en bil jeg kjøper av forhandler i tyskland for å importere til Norge, må dette gjøres gjennom forhandler eller det mulig å gjøre det på andre måter?

Et annet spørsmål jeg hadde var når man faktisk importerer og beregner mva på bilen, bruker man da prisen man kjøper bilen for fratrukket mva dersom man får denne fratrukket?

På forhånd takk for svar.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon mva

Post by Ole Reidar »

Det må gå gjennom forhandler ja. Evt kan du ta det via meg og slippe å forholde deg til momsen i det hele tatt.

Norsk moms beregnes på nettobeløp. Dette gjøres normalt sett ved at kontrakt spesifiserer at bilen er kjøpt netto og man får gjerne fakturert to fakturaer der en er for nettobeløpet og en for momsen i Tyskland.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Makky
Medlem
Posts: 1
Joined: Mon 02 Aug 2021, 17:46

Re: Refusjon mva

Post by Makky »

Raskt oppfølgingsspørmål.
Hvis forhandler påstår hardnakket at MVA kun reffunderes hvis man eksporterer/kjøper som firma hos dem, hva svarer man da? :P

Finnes det noen "dokumentasjon" e.l. man kan linke til som bekrefter at det samme gjelder privatpersoner, for det ser ikke ut som vi kommer noen vei videre?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Refusjon mva

Post by Ole Reidar »

Makky wrote: Mon 02 Aug 2021, 21:12 Raskt oppfølgingsspørmål.
Hvis forhandler påstår hardnakket at MVA kun reffunderes hvis man eksporterer/kjøper som firma hos dem, hva svarer man da? :P

Finnes det noen "dokumentasjon" e.l. man kan linke til som bekrefter at det samme gjelder privatpersoner, for det ser ikke ut som vi kommer noen vei videre?
Det skyldes som regel at selger ikke har fått med seg at Norge ikke er med i EU. Forsøk i så fall med denne:

http://www.vat-germany.com/vat-registra ... countries/
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply