Import av brukt bil fra Danmark

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
PaalB
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 30 Jan 2017, 19:35

Import av brukt bil fra Danmark

Post by PaalB »

Hei.
Jeg er på utkikk etter en Porsche 911 Turbo S og har sett litt på biler som er i Danmark. Jeg finner veldig lite informasjon på nettet om import av brukte biler fra Danmark. Virker som det ikke er så vanlig. Noen som har noe erfaring med det?

Ut fra hva jeg forstår kan det være gunstig av flere grunner:
- Mange dyre bile leases i Danmark og da er utvalget som kan eksporteres med Moms fradrag stort.
- Ved eksport vil selger få refundert den høye registreringsavgiften (engangsavgiftene), med alders fradrag etter hvor gammel bilen er.

Jeg har vært i kontakt med et par forhandlere i Danmark som har gitt meg tilbud på bil som gir en gunstig pris ferdig registrert i Norge.

Er det greit å importere bruktbil fra Danmark eller er det noen fallgruver som jeg ikke ser?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av brukt bil fra Danmark

Post by Ole Reidar »

Det stemmer nok at det ikke er det vanligste landet å importere fra. Mange blir nok skremt av de høye prisene og har ikke satt seg inn i avgiftsrefusjonen som du nevner.

Hvordan er det tenkt håndtert rent praktisk i ditt tilfelle? Får du kjøpt bilen uten avgifter?

Forutsatt at du får bilen netto så er det samme fremgangsmetode du må gjennom med tanke på selve importen. Det er altså ikke noen spesielle fallgruver mtp at bilen kommer fra Danmark.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
PaalB
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 30 Jan 2017, 19:35

Re: Import av brukt bil fra Danmark

Post by PaalB »

Jeg har kontaktet 3 forhandlere med aktuelle biler som er annonsert for leasing. Alle gir meg en netto pris uten moms ved kjøp for eksport. Jeg må da betale dem nettopriser + et depositum lik momsen ved kjøp. Depositumet får jeg igjen når jeg sender over dokumentasjon på at bilen er eksportert ut av Danmark og norsk moms betalt.
Her er alle forhandlerne samstemte.
En forhandler påstår hardnakket at jeg ikke kan kjøpe bilen uten dansk moms siden jeg kjøper som privatperson. Han mener det kun gjelder hvis det er et firma som kjøper. Jeg har forklart ham at siden Norge er utenfor EU kan også en norsk privatperson slippe dansk moms, og at det f.eks gjøres ved kjøp av biler fra Tyskland hele tiden. Jeg har også sendt han link til danske skattemyndigheter sine sider som beskriver hvordan det gjøres. Men han gir seg ikke og hevder at han har sjekket med sin revisor. Er det et firma som kjøper er det helt ok.
Dette er selvfølgelig den mest interessante bilen. Jeg har et holdingselskap som jeg tenker jeg eventuelt kan kjøpe bilen igjennom og så selge den til meg selv når den er tatt inn i Norge. Men er litt usikker på om det er noen fallgruver med det. Har du noen erfaring med det?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av brukt bil fra Danmark

Post by Ole Reidar »

Ser ikke at det skal være noe problem å ta den inn via ditt holdingselskap, men det skal jo ikke være nødvendig. Dette høres ut som en som ikke kan reglene, og da blir jeg skeptisk til hele momshåndteringen!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
PaalB
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 30 Jan 2017, 19:35

Re: Import av brukt bil fra Danmark

Post by PaalB »

Da er bilen importert og har fått norske skilter. Gikk greit, men det var noen mulige fallgruver underveis bla pga en dansk forhandler som ikke kunne noe om eksport ut av EU.
Forhandleren mente bestemt at det ikke var noen krav til eksport papirer ut av Danmark/EU. Heldigvis sjekket jeg med et norsk spedisjonsfirma, som kunne fortelle at jeg måtte ha eksportpapirer klare på forhånd, eller så ville bilen bli nektet å forlate EU når jeg stod i tollen på Svinesund. Jeg fikk forhandleren til å få et dansk spedisjonsfirma til å ordne dette. Jeg måtte da innom dansk toll for å ordne noen papirer på Kastrup før jeg kjørte over broen til Sverige og levere disse papirene til tollen på Svinesund.
I tollen på Svinesund måtte jeg benytte et norsk spedisjonsfirma til å ta tollbehandlingen, siden det var et firma som importerer bilen. Det lå vegg i vegg med tollkontoret, så det gikk greit. MEN, de gir deg ikke automatisk skjema NR-0221, som man må få med for å få registrert bilen. Det må man spesielt be om.

På mandag skal jeg omregistrere bilen fra firmaet til meg. Er litt spent på om jeg må betale omregistreringsavgift eller om det er fritak for det (iht 2 mnd regelen). Vegvesenet vil ikke svare på det, når jeg spør.

Jeg har nå 15 dager på meg til å eventuelt søke om alternativ beregning av engangsavgifter. Har du mulighet til å sjekke om det kan lønne seg, Ole Reidar?
Bilen har kun gått 24500 km, så den får vel et tillegg for lav km som jeg tror ikke gjør det så lønnsomt?
Bilen er en Porsche 911 Turbo S cabriolet, 2015 modell (første gang registrert 05.08.2014). Ved standard beregning ble engangsavgiftene kr. 175.000.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av brukt bil fra Danmark

Post by Ole Reidar »

Gratulerer med kjøp!

Porsche er sjelden en kandidat for alternativ beregning (pga høye bruktpriser i prislistene) og sånn er der her også. Bilen er ca 65000 dyrere ved alternativ beregning.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply