Import Audi s4 b9

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Espen1988
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 23 Apr 2022, 19:38

Import Audi s4 b9

Post by Espen1988 »

Hei,

Jeg vurderer å imponere en bil som denne https://m.mobile.de/auto-inserat/audi-s ... 25&type=ad

Stemmer det at det er biler som er registrert etter sept 2018 bergnes iht wdlp. Slår ut en del på avgiften ift ndec.

Skal man bergne norsk moms på pris med tysk moms? Er det gross eller net som gjelder?

Mvh
Espen
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import Audi s4 b9

Post by Ole Reidar »

Hei,

Det stemmer at biler registrert etter 01.09.2018 skal ha engangsavgift basert på WLTP. Enten ved å benytte tall oppgitt eller at man omregner nedc med en formel med nedcx1,242 eller 1,22 (avhengig av hvor høyt tallet er). Sjekk gjerne mer her.

Du beregner kun moms på nettobeløpet i utlandet. Det normale er å få det spesifisert i kontrakter at bilen handles netto selv om du må kausjonere for tysk moms. Tollvesenet er vant med dette og bruker da nettobeløp som grunnlag.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Espen1988
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 23 Apr 2022, 19:38

Re: Import Audi s4 b9

Post by Espen1988 »

Takk for svar!

Er helt ny i gamet.

På bilen det er linket til kommer jeg til følgende:

Vrakpantavgift + 2 400,00
Engangsavgift Skjul utregning + 147 674,71
Avgift for egenvekt + 96 734,75
Avgift for CO2 + 136 559,96
Avgift for NOx + 1 109,59
Bruksfradrag (37%) - 86 729,59
Total i avgifter = 150 074,00
Innkjøpspris + 363 202,00
Merverdiavgift + 90 800,00
Totalpris med avgifter og mva = 604 076,00

Er dette riktig?



MVh
Espen
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import Audi s4 b9

Post by Ole Reidar »

Hvilket tallgrunnlag bruker du for denne utregningen? Utfordringen er at disse ikke ligger inne i OFV sine prislister så det er litt begrensa med data i Norge mtp vekt og utslippstall.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Espen1988
Medlem
Posts: 3
Joined: Sat 23 Apr 2022, 19:38

Re: Import Audi s4 b9

Post by Espen1988 »

Jeg tok utgangpunkt i en bil som er registret i norge mtp vekt og nox. Fant co2 utslippet på mobile.de, og så det sto det samme på andre steder når jeg googlet. Ser at det er få av denne type bil både i tyskland og Norge. Er ingen forskjell før og etter sept 2018 på mobile.de

La til grunn
179 g C02
14,2 nox
Egenvekt 1675

/Espen
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import Audi s4 b9

Post by Ole Reidar »

Det forklarer hvorfor jeg fikk et høyere tall. Siden bilen er registrert etter 01.09.2018 så må det tallet som er oppgitt på mobile (som er nedc) ganges opp til WLTP-verdi (hvis det tallet ikke er oppgitt). Dermed fikk jeg et beløp som var ca 70 000 høyere enn din utregning.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply