Import av veteranbil fra Tyskland

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
19742002
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 19 Feb 2023, 10:16

Import av veteranbil fra Tyskland

Post by 19742002 »

Hei
Jeg har funnet en veteranbil i Tyskland som jeg har lyst til å importere. Jeg har ikke importert bil før og har møtt på noen utfordringer som jeg håper dette forumet kan hjelpe meg videre med. Bilen selges av privatperson i Tyskland. Bilen er avregistrert/uten skilt fordi den benyttes kun om sommeren.

Planen er å kjøre bilen fra Tyskland, gjennom Danmark og på ferge til Norge. Selger sier att bilen nettop har hatt hovedinspeksjon og er godkjent til 2024, alle nødvendige papirer skal følge i bilen. Han sier også at jeg må skaffe skilt til å kjøre bilen med. Det jeg lurer på da er: Er det prøveskilt eller eksportskilt jeg må skaffe? Hvordan går jeg frem for å skaffe disse og hvor mye koster det? Jeg har fått med meg at eksportskilt er dyre og at bilen må vises på Tyske biltilsynet for å få ut disse, så det beste for meg hadde vært å klare meg med kun prøveskilt hvis det er mulig? Hvor lang tid må man beregne for å få tak i skilt? Er det andre ting i tilegg til kjøpskontrakt og overføring av betaling for bilen jeg må tenke på? Må det registreres et sted at bilen er tatt ut av Tyskland og har hatt et eierskifte? Eller holder det at bileier allerede har avskiltet bilen sin?

Som sagt er det første gangen jeg skal importere bil og jeg er redd for å gjøre en feil som ev. gjør at jeg ikke får registrert bilen når jeg har fått den hjem.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av veteranbil fra Tyskland

Post by Ole Reidar »

Det du kan gjøre er å få tak i tyske prøveskilt for å kjøre med disse til Danmark, herifra kan du benytte norske prøveskilt. Det er nok det rimeligste og enkleste.

Jeg benytter kontakter som organiserer skilt via kontaktene mine i Tyskland så det er lenge siden jeg har vært på kontoret for å ordne skilt selv, men det tar litt tid siden det må utstedes dokumenter. Enkleste her vil nok være å få selger med siden det kun går i tysk språk på disse kontorene.

Iom at bilen allerede er avregistrert vil det ikke være behov for noe mer praktisk arbeid. Sørg for å få med kjøpekontrakt og vognkort del 1 og 2 (som følger prøveskiltene) så har du det du trenger i Norge. Da forutsetter jeg at bilen er typegodkjent i Europa.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
19742002
Medlem
Posts: 2
Joined: Sun 19 Feb 2023, 10:16

Re: Import av veteranbil fra Tyskland

Post by 19742002 »

Hei og takk for svar.

Selgeren tilbyr seg nå å transportere bilen på tilhenger til Flensburg. Han kan også også skaffe eksportskilt til 200 euro som har en varighet på 30 dager. Planen var jo å fly til Tyskland og kjøre bilen fra Flensburg til Hirtshals på eksportskilt, ca 60mil totalt. Men bilen er fra 1985 og selger virker litt betenkt med å slippe den på en slik langtur.

Jeg har jo alternativet med å leie meg en tilhenger og ta fergen tur retur Hirtshals og hente bilen i Flensburg på den måten. Da trenger jeg vel verken eksportskilt eller prøveskilt for å fullføre denne handelen? Hvis bilen allerede er avskiltet i Tyskland er det kanskje ikke nødvendig med en eksportmelding til Tyske myndigheter? Det er jo ikke snakk om noe momsrefusjon eller andre avgifter da dette er en veteranbil som kjøpes av en privatperson. Skal forsikre meg om at selger har del 1 og 2 av vognkortet sitt selv om bilen er avskiltet.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av veteranbil fra Tyskland

Post by Ole Reidar »

Beklager sent svar.

Det er riktig at du hverken trenger å ha skilt eller eksportmelde bilen når det ikke er snakk om momsrefusjon. Løsningen som blir skissert med flytting på henger fremstår som den tryggeste. Du greier fint å kjøre fra Hirtshals om morningen ned til Flensburg og så returnere til Hirtshals for retur samme dag.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply