Stusser på høy engangsavgift for 2012 modell, kan det være riktig?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Stusser på høy engangsavgift for 2012 modell, kan det være riktig?

Post by Borger___ »

Skal registrere en Saab 9-5 (siste modell) og stusser over foreløpig beregning av engangsavgift (får ikke til å laste vedlegg til innlegget så legger ved skjermbilde linker:
https://monosnap.com/file/o3SRpM8OZt5Ue ... t8Xu8obVYI
https://monosnap.com/file/0zH2vLJTjghwv ... PAkXZ3ToLX

Aller først så skjønner jeg lite av utregningen (er det noen måte man kan sjekke eller få forklart, hjelper det å ringe skatteetaten?). Det jeg uansett primært reagerer på er at det ikke skal være mer å hente på 12 års bruksfradrag, kan det være riktig? Dette er jo nesten samme engangsavgift som jeg betalte i 2017 da jeg importerte en plug-in hybrid fra Sverige og det var etter den gamle fradragsmetoden, riktignok lavere utslipp (pga hybrid) men den hadde bare 1 eller 2 års bruksfradrag og denne har altså 12...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Stusser på høy engangsavgift for 2012 modell, kan det være riktig?

Post by Ole Reidar »

Utregningen ser ut til å stemme den. Husk at både høy vekt og utslipp medfører et høyt avgiftsgrunnlag. Med 12 års alder på bilen får du 92% fradrag fra opprinnelig engangsavgift og betaler ca 8%.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Stusser på høy engangsavgift for 2012 modell, kan det være riktig?

Post by Borger___ »

Ja du har nok rett, ser ikke ut som alderen utgjør så mye. Alternativ metode (med litt grove tall) så ut til å bli veldig fordyrende i følge skatte etaten sin kalkulator. Hva er din erfaring på alternativ beregning, når kan den lønne seg? Er Nox utslagsgivende?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Stusser på høy engangsavgift for 2012 modell, kan det være riktig?

Post by Ole Reidar »

Nox er ikke utslagsgivende i stor grad. Og dine betraktninger er riktige: På biler med så høyt aldersfradrag så vil det ikke lønne seg med alternativ beregning. Dette er noe som ofte er gunstig på biler der den "reelle" differansen mellom angitt nypris og nåværende bruktverdi er høyere enn det som bruksfradragstabellen tar hensyn til.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply