Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive - Godt kjøp!?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
PerthGlory
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Tue 24 Jun 2008, 00:39

Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive - Godt kjøp!?

Post by PerthGlory »

Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive 2004/2005 modell - noen som har erfaring med import av lik eller lignende bil fra Tyskland?

I skrivende stund kan man få importert en slik bil, kjørt snaue 70.000 km, med alt av utstyr man kan tenke seg (skinnseter som standard), til pris på ca 210.000,- inkl. engangsavgiften (tysk mva er da fratrukket). På en av modellene jeg så på til denne pris følger også med vinterpakke med blant annet 4 vinterhjul på alufelg. Mye av grunnen til at denne bilen er såpass gunstig å importere er det forholdsvis lave co2 utslippet til sportskupè å være (dette gjelder kun JTD M-Jet utgaven).

Har sett litt på blant annet FINN og ser at en slik bil selges for ca 270.000,- her hjemme i Norge + da omreg. på drøye kr 6000,- (samt evt. årsavgift). Da er man oppe i ca 280' totalt.

Frakt, omreg. og årsavgift kommer vel ikke på så veldig mye mer enn 15.000,- hvilket betyr at man er oppe i ca 225.000,- totalt for den importerte utgaven. Det vil med andre ord si at vi snakker om en besparelse på drøye 50.000,- her!

Vil det komme noen utgifter i tillegg til de 3 ovennevnte såfremt man da kjøper den usett og kun benytter et transportbyrå for å ta selve jobben med å frakte den hjem til Norge? Hvor mye ekstra vil man måtte påregne dersom man skal bruke en "konsulent" for å sjekke bilen dere nede? Noen anbefalinger?

Jeg kan ikke se annet enn at dette må være en bil som er gunstig å importere (dersom det ikke er noe spesifikt jeg har oversett her...). Dog er jeg noe usikker på hvor enkelt det er å selge en tysk-importert bil av denne type på bruktmarkedet i Norge. Alfa Romeo er jo heller ikke kjent for å være det mest salgbare merket i Norge, var iallefall ikke det. Skjønt det har vel bedret seg betraktelig de siste årene...

...og et siste sprs. som kanskje forumsjefen kan svare på. Har det noen hensikt med en 12 mnd bruktbilgaranti når man vel uansett bare får benyttet denne dersom man tar turen ned til Tyskland?

Håper på noen innspill!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive - Godt kjøp!?

Post by Ole Reidar »

PerthGlory wrote:Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive 2004/2005 modell - noen som har erfaring med import av lik eller lignende bil fra Tyskland?

I skrivende stund kan man få importert en slik bil, kjørt snaue 70.000 km, med alt av utstyr man kan tenke seg (skinnseter som standard), til pris på ca 210.000,- inkl. engangsavgiften (tysk mva er da fratrukket). På en av modellene jeg så på til denne pris følger også med vinterpakke med blant annet 4 vinterhjul på alufelg. Mye av grunnen til at denne bilen er såpass gunstig å importere er det forholdsvis lave co2 utslippet til sportskupè å være (dette gjelder kun JTD M-Jet utgaven).

Har sett litt på blant annet FINN og ser at en slik bil selges for ca 270.000,- her hjemme i Norge + da omreg. på drøye kr 6000,- (samt evt. årsavgift). Da er man oppe i ca 280' totalt.

Frakt, omreg. og årsavgift kommer vel ikke på så veldig mye mer enn 15.000,- hvilket betyr at man er oppe i ca 225.000,- totalt for den importerte utgaven. Det vil med andre ord si at vi snakker om en besparelse på drøye 50.000,- her!

Vil det komme noen utgifter i tillegg til de 3 ovennevnte såfremt man da kjøper den usett og kun benytter et transportbyrå for å ta selve jobben med å frakte den hjem til Norge? Hvor mye ekstra vil man måtte påregne dersom man skal bruke en "konsulent" for å sjekke bilen dere nede? Noen anbefalinger?

Jeg kan ikke se annet enn at dette må være en bil som er gunstig å importere (dersom det ikke er noe spesifikt jeg har oversett her...). Dog er jeg noe usikker på hvor enkelt det er å selge en tysk-importert bil av denne type på bruktmarkedet i Norge. Alfa Romeo er jo heller ikke kjent for å være det mest salgbare merket i Norge, var iallefall ikke det. Skjønt det har vel bedret seg betraktelig de siste årene...

...og et siste sprs. som kanskje forumsjefen kan svare på. Har det noen hensikt med en 12 mnd bruktbilgaranti når man vel uansett bare får benyttet denne dersom man tar turen ned til Tyskland?

Håper på noen innspill!
For å ta det siste først: Når det gjelder bruktbilgaranti så er dette ingenting verdt her i Norge siden man må til Tyskland for å benytte seg av denne. MEN det er en grei måte å prute ned prisen på. Forhandlere i Tyskland er nemlig forplikta til å gi garanti og dette medfører naturlig nok en høyere pris! Sier du derimot at du ikke trenger garanti siden bilen skal ut av Tyskland kan dette fort gjøre at prisen blir lavere.

Når det gjelder Alfa Romeo så har jeg ingen erfaring med dette merket, men det er som du sier behefta med dårlig historikk. Jeg ser også at utvalget av akkurat denne type bil er labert både her til lands og i Tyskland. Dette får i hvertfall meg til å tenke at dette er tungsolgte greier!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
PerthGlory
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Tue 24 Jun 2008, 00:39

Re: Alfa Romeo GT 1.9 JTD M-Jet Distinctive - Godt kjøp!?

Post by PerthGlory »

Jeg ser også at utvalget av akkurat denne type bil er labert både her til lands og i Tyskland. Dette får i hvertfall meg til å tenke at dette er tungsolgte greier!
Du har nok trolig et poeng der, men det er vanskelig å ikke la seg friste av en bil som dette mtp at man får den for drøye 200 store lapper:

http://www.autoscout24.de/AllImages.asp ... hhzscdu1vo

Utvilsomt en veldreid og lekker sportscoupé med høyt utstyrsnivå dette!

Til tross for et merke som ikke er mest anerkjent for å levere de mest driftssikre biler vil jeg nok uansett tro at man bør kunne tjene noen lapper ved et evt. videresalg av denne i Norge.

Dersom man skulle se på andre biler i denne klassen så snakker vi jo om helt andre priser for å få dem inn til landet, dessverre...
Post Reply