Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Alt som dekker nyheter som har med import å gjøre havner her.

Moderator: frkglad

Post Reply
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

Ved min forrige importjobb ble jeg litt paff når jeg kom til tollen i Kiel. Etter å ha fått Ausführererklärung stempla så nekta toll-betjenten bak disken å levere denne tilbake! Prøvde å argumentere med at denne måtte jeg ha tilbake for refusjon av tysk mva, men ho stod hardt på sitt om at dette ikke var nødvendig! Det hele enda med at jeg fikk en lapp med skjemanummeret og beskjed om at tysk selger kan ta kontakt med sitt lokale tollkontor etter kort tid for å få nødvendige opplysninger der.

Reiste hjem og etter ca en ukes tid var papirene i orden for selger sin del og mva ble dermed returnert.... :)

Veldig usikker på om dette har blitt normal praksis. Noen som vet?
ahe
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 05 Nov 2007, 18:27

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by ahe »

Opplevde det samme nå i januar 08, men samtidig vet jeg om folk som importerte i høst som ikke opplevde at dette dokumentet ble inndradd. Hva ville din selger ha av dokumentasjon for å utbetale momsen til deg? Jeg ble bedt om å sende original faktura og bekreftet kopi av identifikasjon.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

Opplevde du dette i Kiel?

For min del så ordna det seg ved at selger henvendte seg til sitt lokale tollkontor ca en uke etter at jeg var kommet til Norge. Han fikk dermed papirene derifra og kunne betale tilbake tysk mva til meg. Sånn sett var det enklere enn det jeg har vært vant med før, men må si jeg ble skeptisk.

Uansett så var jeg til Tyskland igjen i september og den gangen kjørte jeg bilen hele veien tilbake til Norge. Siden jeg henvendte meg til tollen på Svinesund så ble det gjennomført vanlig prosedyre med stempling av ausführerklärung og returnering av den til selger i Tyskland.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
ahe
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 05 Nov 2007, 18:27

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by ahe »

Bilen ble fraktet inn i landet av Øyvind Johansen Transport, antar de kjører til/fra Kiel?
Det er tydeligvis ulik praksis hos forhandlerne mtp hva de trenger av dokumentasjon for å kunne betale ut momsen. Skjønner ikke helt hva de skal med den originale faktura og i.d, bilen er jo bevist ført ut av landet. Det må i så fall være for å sikre at utbetalinger går til rettmessig mottager.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

ahe wrote:Bilen ble fraktet inn i landet av Øyvind Johansen Transport, antar de kjører til/fra Kiel?
Det er tydeligvis ulik praksis hos forhandlerne mtp hva de trenger av dokumentasjon for å kunne betale ut momsen. Skjønner ikke helt hva de skal med den originale faktura og i.d, bilen er jo bevist ført ut av landet. Det må i så fall være for å sikre at utbetalinger går til rettmessig mottager.
Øyvind Johnsen sender trallene sine fra Kiel stort sett ja. Praksisen hos de ulike forhandlere er svært forskjellig. Når jeg henta inn min første bil i 2006 så var de veldig omstendelige og måtte ha orginaler av både faktura, utførselserklæring og trailermanifestet fra Øyvind Johnsen Transport. En annen gang gikk forhanlder med på å la Øyvind Johnsen stå som garantist på at papirene kom tilbake og da slapp vi å betale tysk mva, mens en tredje gang så var det nok at forhandler snakka med sitt lokale tolldistrikt om dette tollpapiret.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Pettern
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 28 Jun 2008, 14:41

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Pettern »

Hei.

Jeg har akkurat importert bil og kjørte til Hirtshals for så å ta båten til Hirtshals, I tollen i Hirtshals tok tolleren min originale ausführerklärung og stemplet i stedet kopien som han så ga til meg.

Hmm, lurer på hvor den ausführerklärung er nå? Litt svett og bekymra for moms refusjon akkurat nå.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

Hmmm.... kjenner til den følelsen ja! Derfor pleier jeg å kjøre hjem til Norge slik at jeg passerer på Svinesund, der de ikke driver med sånt... :)

Når det gjelder ditt tilfelle så er jeg litt usikker. Hadde du med deg to eksemplarer av utførselserklæringen eller tok tolleren kopi hvorpå han beholdt den ene og du fikk stempla kopi tilbake?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Pettern
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 28 Jun 2008, 14:41

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Pettern »

Ole Reidar wrote:Hmmm.... kjenner til den følelsen ja! Derfor pleier jeg å kjøre hjem til Norge slik at jeg passerer på Svinesund, der de ikke driver med sånt... :)

Når det gjelder ditt tilfelle så er jeg litt usikker. Hadde du med deg to eksemplarer av utførselserklæringen eller tok tolleren kopi hvorpå han beholdt den ene og du fikk stempla kopi tilbake?
Hei igjen.

Den tyske tollen utstedte 2 stk ausführerklärung der den ene ble stemplet "Kopie". I Hirtshals tok tolleren originalen også stemplet han kopien og ga til meg. Ringte tollen i Hirtshals idag, de sa at den originale ausführerklärung var scannet til tollens database og deretter kastet. De mente at selger i Tyskland skulle ha tilgang til denne databasen og se at dokumentet var scannet inn. Så får jeg vente å se om det er sant...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

Okey... Det minner om min opplevelse i Kiel i fjor. Da hadde selger tilgang til utførselserklæringa ca en uke etter at den ble "inndratt", men dette måtte foregå via hans lokale tollkontor.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Pettern
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sat 28 Jun 2008, 14:41

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Pettern »

Ole Reidar wrote:Okey... Det minner om min opplevelse i Kiel i fjor. Da hadde selger tilgang til utførselserklæringa ca en uke etter at den ble "inndratt", men dette måtte foregå via hans lokale tollkontor.
Da kan jeg opplyse om at jeg har fått tilbake tysk moms etter litt over en måneds venting. Tolleren i Giessen var usedvanlig hyggelig og jeg fikk faktisk han til å ringe bilselgeren. Før det hadde det vært mange telefoner på min knotete tysk uten særlig resultat. Etter at jeg hadde snakket 2 ganger med tyske tollen begynte faktsisk ting å skje. Mulig at tyske forhandlere ikke er vant med at de må søke tollen om moms refusjon og søke om å få tilsendt original ausfuherklärung. Jeg er så fornøyd at jeg kunne tenke meg å sende tolleren i Giessen en gave, men det kan vel bli tolket som bestikkelser, så det er nok best å la være med det. Takk også til deg Ole Reidar og ditt forum for nyttig og god info. Jeg kan skrive litt under erfaringer når jeg får summet meg.

Pettern
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Uoffisielt: Ny rutine for behandling av toll-dokument

Post by Ole Reidar »

Bra å høre at det løste seg! Jeg ble i allefall helt paff når jeg møtte den bevæpna tolldama på kaia i Kiel, og hun var alt anna enn hyggelig! Men det ordna seg det også :)

Til gjengjeld må jeg skryte over tollbetjentene i Norge både på Gardermoen, på Hjorteneskaia og ved Svinesund. De gangene jeg har hatt med dem å gjøre har det utelukkende vært god service og veldig hyggelige folk!

Legg gjerne inn dine erfaringer med forhandleren etterhvert. Det er sånt disse sidene er tiltenkt.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply