Hva er beste måten å betale bilen på?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by Ole Reidar »

"Hvordan gjøres betalingen til Tysk forhandler? Kan jeg bruke kort eller må det betales kontant?"

Dette avhenger litt av kjøpesummens størrelse. Kjøper du en relativt ny bil så koster den nok en del euro. Ved utreise fra Norge har Tollvesenet satt en grense på at man ikke har lov å med bringe sedler og mynter verdt mer enn kr 25 000k. Dessuten er det også forbundet med en del utrygghet å reise rundt med større kontantsummer. Dette anbefales ikke.

Kort kan vere en løsning, men her må man vere obs på beløpsgrensen man har på kortet.

Min erfaring er at pengeoverføring via bank er det greieste. Dette tar gjerne noen dager, men det foregår i sikre former og det gjør selve betalingsprosessen veldig enkel både for kjøper og selger. Jeg har alltid brukt dette ved mine handler i Tyskland. Det man må huske på her er at selger vil naturligvis ikke slippe bilen avgårde før han har pengene på konto.... :)
sruben
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Mon 11 Feb 2008, 22:07

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by sruben »

Hvordan løser du henting av bilen i praksis da? Hvis du skal kjøre den hjem?
Betaler du hjemmeifra via bank før du har fått sett over bilen?

Eller betaler du via bank mens du er i Tyskland og blir der nede de dagene det evnt tar?

Finnes det ikke en grei måte å betale der og da slik at man kan sette seg i bilen å kjøre hjemover samme dag?
Leste et annet sted at man kunne avtale telefonoverføring med banken i Norge, noen som har erfaring med dette?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by Ole Reidar »

I mine tilfeller så har jeg kjøpt bilen "usett". Dvs at jeg har fått selger til å sende bilder i høy oppløsning og jeg har fått sjekka servicehistorikken her i Norge før jeg reiser nedover.

Skal man først reise ned og kikke på bilen og deretter bestemme seg for så å betale så går det fort noen dager. Som du sier så kan man avtale expressoverføring fra Norge, men selv dette kan ta en dag eller to. Er man ikke sikker på at man skal ha bilen man har blinka seg ut så er nok dette den sikreste måten å organisere betalingen på.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
OleJ
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 20 Apr 2009, 17:24

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by OleJ »

Ole Reidar wrote:I mine tilfeller så har jeg kjøpt bilen "usett". Dvs at jeg har fått selger til å sende bilder i høy oppløsning og jeg har fått sjekka servicehistorikken her i Norge før jeg reiser nedover.
Hei!

Jeg ønsker å gjøre på samme måten som deg. Velg bil, betal og få Øyvind Johansen til å hente bilen.
Hva bør jeg tenke på da?

Hva må jeg forsikre meg om før jeg overfører pengene?
Hvordan ordnes kontrakten på en tilstrekkelig måte når jeg ikke er tilstede?

Bilen jeg ser på er tilsvarende denne:
http://www.autoscout24.se/Details.aspx? ... 22&asrc=fa
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by Ole Reidar »

OleJ wrote: Hei!

Jeg ønsker å gjøre på samme måten som deg. Velg bil, betal og få Øyvind Johansen til å hente bilen.
Hva bør jeg tenke på da?

Hva må jeg forsikre meg om før jeg overfører pengene?
Hvordan ordnes kontrakten på en tilstrekkelig måte når jeg ikke er tilstede?

Bilen jeg ser på er tilsvarende denne:
http://www.autoscout24.se/Details.aspx? ... 22&asrc=fa
Hei!

Da er det egentlig veldig enkelt. Ta kontakt med selger på telefon eller e-post og få svar på de vanlige spørmåla knytta til servichefte, bruksskader og genrelt tilstand på papirer. Videre så er det greit å sjekke med selger om du kan få kjøpt bilen uten tysk mva. Sjansen for at de svarer ja på dette blir større når du bruker f.eks Øyvind Johnsen til å hente bilen. Om de svarer nei så må du få dette med i kontrakten slik at de ikke kan nekte å refundere momsen når papirene blir returnert.

Når alle formaliteter rundt dette er ok så er det ok at selger faxer kontrakten til deg, du signerer og sender tilbake.... :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
OleJ
Medlem
Posts: 2
Joined: Mon 20 Apr 2009, 17:24

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by OleJ »

Ole Reidar wrote: Hei!

Da er det egentlig veldig enkelt. Ta kontakt med selger på telefon eller e-post og få svar på de vanlige spørmåla knytta til servichefte, bruksskader og genrelt tilstand på papirer. Videre så er det greit å sjekke med selger om du kan få kjøpt bilen uten tysk mva. Sjansen for at de svarer ja på dette blir større når du bruker f.eks Øyvind Johnsen til å hente bilen. Om de svarer nei så må du få dette med i kontrakten slik at de ikke kan nekte å refundere momsen når papirene blir returnert.

Når alle formaliteter rundt dette er ok så er det ok at selger faxer kontrakten til deg, du signerer og sender tilbake.... :)
Takk for kjapt svar!

Har sendt mail til både forhandler og Øyvind Johansen i dag, og håper å få det meste klart i løpet av noen dager. Får bare håpe at forhandler ønsker merarbeidet med eksport.

Er det mest korrekt å sende den underskrevne kontrakten tilbake per post eller som faks igjen?

Forresten, fin måte jeg fant denne tråden. Søkte "bilimporttyskland" på google for å finne ut om det var noen negative erfaringer, og ender med å finne denne med tips op Øyvind Johansen. Takk;)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Hva er beste måten å betale bilen på?

Post by Ole Reidar »

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Vi har hatt en del diskusjon rundt bilimporttyskland, og det slår meg hvor mange som har nesten handla hos den mannen. Og ikke minst hvor mange som har blitt lurt av han dessverre.

Når det gjelder kontrakten så er det helt ok å faxe den tilbake :)

Det er bare å spre det glade budskap! Disse sidene er hovedsaklig ment å vere en boltreplass for oss som sysler med litt import der vi kan legge ut erfaringer både positive og negative!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply