Bruk av tyske importskilter i Norge.

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Ghurka007
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 30 Jan 2017, 19:37

Bruk av tyske importskilter i Norge.

Post by Ghurka007 »

Hei.

Jeg importerer en bil fra Tyskland som kommer med Kiel-fergen nå på søndag (en kammerat som har kjørt den fra Tyskland). Bilen har tyske eksport-skilter.
Slik jeg har forstått det er disse skiltene påført hvor lenge de er gyldige. Dette star i det røde feltet helt til høyre på skiltet.
På mine skilt står det 05 04 17. Betyr det at de er gyldige til 5. april 2017 og at jeg da kan kjøre bilen I Norge frem til da?
Stemmer det da også at bilen har ansvarsforsikring frem til denne datoen?
Jeg har kaskoforsikring på bilen igjennom mitt eget forsikringsselskap (men ikke ansvar siden det er via eksportskiltene).

Er det noen begrensninger på bruken av bilen når den kjøres på eksportskilter i Norge? Tenker på andre sjåfører, passasjerer og hvor i landet man kjører osv.

Helt topp hvis du har noe info om dette 

Pål
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Bruk av tyske importskilter i Norge.

Post by Ole Reidar »

Hei, det stemmer at disse er mulig å benytte frem til utløp her til lands. Det skal følge med et grønt kort som viser at det er ansvarsforsikring. Så vidt jeg vet er det ingen begrensinger i forhold til bruk, men skiltene er jo registrert på noen så hvis det blir behov for å benytte forsikringen vil det være vedkommende det gjelder.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ghurka007
Medlem
Posts: 4
Joined: Mon 30 Jan 2017, 19:37

Re: Bruk av tyske importskilter i Norge.

Post by Ghurka007 »

Takk for svar😃
Post Reply