Sjekk av kilometerstand på tyske biler - mangler servicehefte

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Sjekk av kilometerstand på tyske biler - mangler servicehefte

Post by Ernern »

På vegvesen.no kan man sjekke kilometerstand på norske biler når de har vært inne ved EU-kontroll ved å skrive inn reg.nr på bilen. Finnes det noe lignende for tyske biler i tyskland? Dette er jo for å forsøke å være sikker på at km-teller ikke er tuklet med og være så trygg som mulig på et eventuelt kjøp.

En forhandler jeg nå er i kontakt med har en bil til salgs som mangler servicehefte, og derfor er jeg usikker på hvor mye jeg kan stole på oppgitt km-stand. Hvor sterkt vil dere vektlegge at serviceheftet følger bilen? Utover at dette mangler virker selgeren som en oppriktig type, som svarer godt på alle spørsmål og bilen ser relativt strøken ut. Bilen er en BMW Z4 coupe fra 2007 med 105 000km oppgitt på telleren og i annonsen. Oppgis med 4 tidligere eiere.

Takker for alle svar!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Sjekk av kilometerstand på tyske biler - mangler servicehefte

Post by Ole Reidar »

Hvis bilen har tatt service i BMW-systemet så er det mulig å hente ut dette ved å henvende seg til dem, dette kan jo selger ordne med? Er det tredjeparts så er det litt verre...

Jeg kjenner ikke til hvorvidt kilometerstand blir noter på HU (Haubtuntersuchung), dette tilsvarer EU-kontroll her til lands.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Re: Sjekk av kilometerstand på tyske biler - mangler servicehefte

Post by Ernern »

Okay! Takk for svar, jeg kommuniserer litt med selger å hører hvilke muligheter som er og hva han kan bidra med. Må si at dette teller ganske negativt for min del, og i beste fall får jeg bruke dette som et sterkt forhandlingsargument, hvis ikke dropper jeg denne.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Sjekk av kilometerstand på tyske biler - mangler servicehefte

Post by Ole Reidar »

Dette vil jo være noe som den som skal kjøpe av deg igjen garantert vil henge seg opp i, så servicehistorikk er definitivt viktig :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply