Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ernern »

Hei,
Er nå i prosessen med å kjøpe bil av forhandler i Lybeck i Tyskland. Jeg kjøper bilen privat og importerer selv. Har ingen tidligere erfaring så skal bruke all informasjonen fra dette forumet og det jeg har lært av folk som har gjort dette tidligere for å få dette til å gå så smidig som mulig! :D

Bilen må kjøpes med Tysk moms, så kjøpspris er 20 000EUR + mwst på 3800EUR for en totalsum av 20380EUR. Forhandleren har erfaring med ausfuhranmeldung og skal betale for eksportskiltene for meg.

Slik jeg da forstår dette så får jeg scannet ausfuhranmeldung på tollkontoret på brygga i Kiel før jeg kjører ombord på ferga. Da får Tyske myndigheter beskjed om at bilen forlater Tyskland. Når jeg kommer inn på rødt på tollkontoret i Oslo så fremvises ausfuhranmeldung igjen (sammen med andre dokumenter) og scannes slik at bilen meldes at den har ankommet Norge. Dette registeres også i Tyskland? Med forhandler har jeg skrevet kontrakt som spesifiserer at 20 000 er kjøpssum, 2300 er mwst, jeg har betalt for begge deler og jeg som kjøper skal få refundert mwst delen. Denne kontrakten fremvises også på tollkontoret i Oslo slik at jeg bare skal betale norsk moms på kjøpssummen av bilen (20000EUR).

Hvordan er prosessen herfra hva gjelder refusjon av den Tyske momsen? Er det slik at forhandleren får mwst fra tyske myndigheter også skal dette overføres fra forhandler videre til meg? Den siste biten her er diffus for meg. Forhandler sier at de har erfaring med ausfuhranmeldung, men det virker som at de er forvirret rundt at de skal overføre mwst til meg. Kommer momsen i retur til meg fra tyske myndigheter eller forhandleren?

Spørsmål:
1. Må jeg møte opp på noe tollkontor med forhandleren for å få ut eksportskiltene eller kan disse være klargjort og satt på bilen når jeg ankommer hos forhandler?

2. Hvordan overføres momsen tilbake til meg? Fra Tyske myndigheter eller forhandlere som igjen får det fra tyske myndigheter.

3. Kan man bruke nettbankoverføring ved betaling av avgifter og moms på Norsk tollkontor?

Takker for alle svar!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ole Reidar »

Hei,

Eksportpapiret fra Tyskland ser du ikke igjen etter at du har vært på tollkontoret i Kiel. Litt avhengig av hvordan papiret er blitt oppretta hos forhandler (enten direkte eller via speditør) så vil forhandler få tilsendt informasjon om at det er registret eksport på denne bilen. I de fleste tilfeller vil dette være tilstrekkelig til at forhandleren sender deg momsen tilbake. Jeg har vært borti tilfeller der forhandler har krevd kopi av norske tollpapirer og/eller norsk vognkort i tillegg.

Så til dine spørsmål:

1. Jeg får eksportskilt levert på bilen, men tidligere når jeg ikke hadde kontakter som ordna dette måtte jeg av og til være med til registreringskontoret for å få dette. Det må forhandler svare på hva som er praksis hos dem.

2. Fra forhandler.

3. Ikke på moms, denne betales til Tollvesenet enten med kort eller bankremisse, det greieste er kort. Når du kommer så langt som til at engangsavgiften skal betales så gjøres dette elektronisk til Skatteetaten herifra: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... ngsavgift/

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ernern »

Takk for svar!

Hmmm, til nå så har det gått slik i kommunikasjon med forhandleren:
Jeg har sagt at jeg betaler bilen brutto 23 800EUR hvorav 3800EUR er tysk moms. Og har så sagt at jeg forventer å få denne momsen betalt tilbake til meg når jeg har eksportert bilen.

Får følgende svar fra forhandler:
"It is not possible to give back the MwSt ( VAT )! In the EU you only can buy net if you have a company and a VAT Number, not as a private person! You have to pay the full price incl. german Tax ( 23800€)"

Til det sier jeg at det er greit og at jeg har tenkt til å betale bilen brutto. Men denne tyske momsen: Er dette penger som forhandleren "taper" eller får de dette igjen av Tysk myndighet slik at totalt sett så får de 23800EUR for bilen etter jeg har fått refundert momsen?

Må bare beklage dersom noen av disse spørsmålene er rare, det er bare noe som ikke går opp helt i mitt hode her ;)
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ernern »

Ehh, skjønner dette kanskje riktig nå:
Siden jeg eksporterer bilen så trenger ikke forhandleren å betale den tyske momsen til myndighetene, og dermed kan disse returneres til meg når det kommer beskjed om at bilen er eksportert?
Så behandlingstiden på dette er egentlig bare opp til forhandleren når beskjeden kommer at bilen er eksportert (scanning ved EUs yttergrense)?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ole Reidar »

Greia her er nok at forhandler må forstå at du er fra Norge, noe som betyr at bilen skal ut av EU. Dermed skal forhandler tilbakebetale mva til deg.

Mulig det er for sent, men jeg har kontakter som kan sørge for at du slipper styret med tysk moms om du ønsker dette. Send meg i såfall en pm :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Ernern
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Wed 01 Mar 2017, 20:39

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ernern »

Hehe, det var akkurat som du sa Ole Reidar, forhandler hadde ikke fått med seg at Norge ikke var en del av EU. Dermed var alt i orden og moms-mysteriet var løst.

For å svare litt på noe som er nevnt tidligere her i tråden:
- Forhandler ordner eksportskilter for meg før jeg kommer slik at disse er klare på bilen ved min ankomst. For å få til dette måtte jeg signere på en fullmakt og oversende en scannet kopi av passet mitt. Så folk bør nesten vurdere litt her hvor mye de stoler på forhandler for å få til dette. Hvis ikke man oversender scannet kopi, så må man bli med forhandler (eller reise selv hvis man er stødig i tysk) til kontoret som utsteder eksportskilter med passet sitt når man ankommer, det går jo da selvfølgelig litt mer tid og energi til dette.

Jeg reiser nå til fredag for å hente bilen, så skal prøve å skrive et lite referat av prosessen her når jeg returnerer med forhåpentligvis bare positive erfaringer!

Takk for alle svar og tilbudet om hjelp til momsrefusjon Ole Reidar, jeg tror dette går i orden nå så da er alt ok :D
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ole Reidar »

Bra det ordna seg! Dette med at de tror at Norge er i EU er en vanlig misforståelse :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by larserso »

Hei!
Skal om kort tid hente bil i Tyskland selv. Har gjort dette flere ganger før, men er en et par år siden nå. Blir litt usikker når jeg ser dere skriver man må få stempla papirer når man forlater Tyskland. Tidligere har jeg bare kjørt til Svinesund direkte fra forhandler (bil har alltid stått klar med eksportskilter på bilen) og betalt norsk moms da. Har det blitt noen endringer på dette? Har samme avtale nå om at bil står klar med eksportskilter på og papirer klare så tanken var å gå straka vegen til Svinesund for å momse inn bilen.

Og ansvarsforsikringa på eksportskiltene gjelder vel i Norge også når de er gyldige? Skal ta inn bil med stor motor nå og fikk da beskjed om at forsikringsselskapet mitt dekket kun kasko til moms og avgifter var betalt og ikke ansvarsforsikring. Har vel antakelig alltid vært slik, men har ikke fått den beskjeden før (måtte søke om å få forsikre bilen hos selskaper i Norge) så vart litt usikker.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ole Reidar »

larserso wrote: Fri 30 Jun 2017, 10:34 Hei!
Skal om kort tid hente bil i Tyskland selv. Har gjort dette flere ganger før, men er en et par år siden nå. Blir litt usikker når jeg ser dere skriver man må få stempla papirer når man forlater Tyskland. Tidligere har jeg bare kjørt til Svinesund direkte fra forhandler (bil har alltid stått klar med eksportskilter på bilen) og betalt norsk moms da. Har det blitt noen endringer på dette? Har samme avtale nå om at bil står klar med eksportskilter på og papirer klare så tanken var å gå straka vegen til Svinesund for å momse inn bilen.

Og ansvarsforsikringa på eksportskiltene gjelder vel i Norge også når de er gyldige? Skal ta inn bil med stor motor nå og fikk da beskjed om at forsikringsselskapet mitt dekket kun kasko til moms og avgifter var betalt og ikke ansvarsforsikring. Har vel antakelig alltid vært slik, men har ikke fått den beskjeden før (måtte søke om å få forsikre bilen hos selskaper i Norge) så vart litt usikker.
Hei,

Ingenting som skal stemples nei. Utførselspapiret blir scanna når du forlater EU og dermed vil tollstedet hos forhandler se at bilen er eksportert. I ditt tilfelle gjøres denne jobben på Svinesund.

Når det gjelder forsikring på tyske skilt så gjelder denne også i Norge. Bare pass på å få med papira på skilta også :)

God tur og lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
larserso
Nybegynner
Posts: 23
Joined: Mon 30 Apr 2012, 14:22

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by larserso »

Mange takk for raskt svar! Da hadde jeg det under kontroll og kan bare glede meg til å se bilen og håpe den innfrir :)
cato
Medlem
Posts: 1
Joined: Wed 13 Sep 2017, 11:22

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by cato »

Jeg trodde jeg hadde kontroll på dette men ble usikker etter å ha lest dette. Jeg må innom toll kontor på EU siden av grensen for å få Ausfuranmeldung behandlet, korrekt ? Så ved Svinesund må jeg først stoppe på Svensk side ? Og i Kiel innom tollkontor der og i Hirtshals innom tollen der ? Reiser tilbake fra Tyskland med import bil til vestlandet på fredag, men har ikke bestemt meg for reiserute enda så setter pris på kjappt svar.
Takker på forhånd.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Ausfuhranmeldung og momsrefusjon

Post by Ole Reidar »

På Svinesund behandles alt på samme sted, dvs du kjører på rødt når du kommer til Tollen. Men forlater du EU fra Kiel eller Hirtshals så må du innom Tollkontoret der ja. Merk at i Hirtshals ligger Tollkontoret ikke på selve havna, men rett før du kommer til Hirtshals. I Kiel ligger Tollkontoret i samme bygget som Color Line terminalen.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply