Importere fra Sverige

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Hei, jeg er ny på forumet og tenkte å prøve meg på å importere en bil fra Sverige. Siden jeg ikek har gjort dette før søker jeg svar fra dere. Bilen jeg har funnet har vært eid av et firma og kan selges ex. moms, og jeg ser at det er en del å hente på alternativ metode for beregning av avgift, så prøver det.

Jeg tar gjerne imot råd om hva jeg bør se opp for og hva jeg skal gjøre for å få den hjem

- Jeg regner med at jeg kan bruke norske prøveskilter i sverige, så må bestille det først og ta de med meg. Noe mer jeg må tenke på her?

- Forsikring må jeg vel ordne før kjøpet, er det noe jeg skal tenke på for å forsikre en bil som er svensk?

- Regner med at jeg får refundert den svenske momsen, for betaling av moms i Norge, skal jeg spørre forhandleren om å få to kontrakter, en med moms og en uten, eller skal det være som som må skrives spesielt i kontrakten

- Jeg tenkte å hente bilen selv, skal jeg da kjøre inn på rødt og betale moms i Norge?

- Hvordan er prosessen deretter og hvordan skal jeg betale engangsavgiften?


Er veldig glad for svar :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen hit!

Skal forsøke å svare på dine spørsmål under her:

- Ja, du kan bruke norske prøveskilt i Sverige

- Forsikring bør du tegne fra den datoen du henter bilen. Dette gjøres ved å oppgi de 6 sifte sifrene i chassinr til forsikringsselskapet.

- Når det gjelder den svense momsen så skal du ha denne refundert, viktig å få det med i kontrakten. Ellers kan det være greit å få en faktura der momsen er utelatt sliik at du slipper å betale norsk moms på den svenske momsen som du jo skal få refundert. Tollvesenet er stort sett obs på dette, men man vet aldri hvordan den enkelte beregner om du legger frem en faktura eller kontrakt med bilens fulle pris inkl svensk moms.

- Du kjører på rødt når du skal inn til Norge. De store grenseovergangene gir deg mulighet til å betale norsk moms direkte.

Når det gjelder resten av prosessen så kan jeg anbefale deg å kikke på rutinene som er beskrevet her.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Re: Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Vakkert, tusen takk for superraskt svar
Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Re: Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Noen dokumenter jeg trenger for å få den svenske momsen refundert, og hvor sender jeg evt det?
Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Re: Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Vil det også gi positive utslag i beregningen av avgiften (alternativ metode) om jeg venter så lenge jeg kan med å involvere skatteetaten?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

Dette med hva som kreves i forhold til moms er opp til forhandler. Noen krever f.eks kopi av norsk vognkort for å få alt på stell. Selve prosessen med behandling av eksporten gjøres digitalt så der er det lite papirer å snakke om.

Når det gjelder alternativ beregning så kommer det nye prislister her hver måned, men det er små forskjeller fra måned til måned vanligvis.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Re: Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Takk for svar. Det ble dessverre ikke den bilen jeg hadde sett for meg, siden det var en feil i annonsen og bilen kune ikke selges med refunderbar moms. Jeg er i kontakt med et annet firma som selger en bil jeg er interessert i. Da jeg ringte angående refusjon av moms, sa de at de hadde dårlig erfaring med det og mente at bilen måtte registreres på et norsk selskap for å få refundert denne. Har de rett i det?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

Det er ikke riktig. Det eneste de skal behvøve er dokumentasjon på at bilen er eksportert, enten i form korrekt utfyllt og scanna tollpapir eller at de har kopi av norsk vognkort i tillegg.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Littlep
Nybegynner
Posts: 7
Joined: Sun 30 Jul 2017, 08:15

Re: Importere fra Sverige

Post by Littlep »

Takk for svar
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Importere fra Sverige

Post by Borger___ »

Ser det er en del snakk om mva i denne tråden, så kaster meg på her istedenfor å lage egen tråd. Hva mener trådstarter med at "siden bilen har vært firmabil kan man trekke fra mva" ? Hva er egentlig grunnregelen her? Hvis jeg finner en bil på blocket.se (sveriges finn.no) fra forhandler til feks. 100.000,- og kjøper denne, betaler jeg eksakt dette beløpet til forhandler? Hvordan blir det med mva? Ville det vært annerledes om det var en privat person som solgte?

Tenker det kunne vært nyttig for andre også, om vi utarbeidet en steg-for-steg "liste" på import fra utland?

- Finn bil (blocket.se el. annen portal)
- Kjøp bil. Papirarbeid?(Hva må til av papirer før man kan hente? Normalt at svensk forhandler ordner dette?)
- Hente bil. Kjøre bil over grensa. (Hvor betales avgiften man regner ut på skatteetatens import kakulator?)
- Skilt. Norsk biltilsyn? Hva med før man kommer til Norge? Prøveskilt fra svensk forhandler?
- Annet?

Kom gjerne med innspill/forslag på punkter.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

For at en bil skal ha refunderbar moms må den være eid av firma med momsregnskap siden den var ny, dvs at en privatperson ikke kan selge bilen uten moms. Biler som har dette er tydlig merket med "avdragbar moms" eller "mwst ausweisbar".

Gangen ved import er temmelig godt beskrevet her, anbefaler deg å lese denne!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Importere fra Sverige

Post by Borger___ »

Ser noen biler på bytbil.com er merket med egen ex.moms pris under hovedpris. Er det slik at disse da er eid av firma?

Blir det som en ren rabatt på en måte, ingen andre bakdeler el. man bør innkalkulere i totalkalkylen med å kjøpe ex.moms bil fra Sverige? De som ikke er ex.moms plusser man bare på norsk engangsavgift uten noe fratrekk?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

Biler med refunderbar moms blir naturlig nok gunstigere enn biler som ikke har dette. I Sverige utgjør momsen 25%, i Tyskland 19%. Man legger så på 25% norsk moms og engangsavgift på toppen av nettobeløpet.

Ingen bakdeler nei, det som kreves er at bilen har vært eid av firma siden ny.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Importere fra Sverige

Post by Borger___ »

Så la oss si bilen koster 100K (ex.mva) i Sverige. Engangsavgift: 50K. Så blir totalkost på vei i Norge: ca. 175K ? (Usikker på hvordan man skal ta høyde for forsikringskost og frakt ifm. norsk mva, har du noen grei standard kalkyle der for å grovregne totalkost på en import?)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere fra Sverige

Post by Ole Reidar »

Borger___ wrote: Thu 28 Sep 2017, 23:08 Så la oss si bilen koster 100K (ex.mva) i Sverige. Engangsavgift: 50K. Så blir totalkost på vei i Norge: ca. 175K ? (Usikker på hvordan man skal ta høyde for forsikringskost og frakt ifm. norsk mva, har du noen grei standard kalkyle der for å grovregne totalkost på en import?)
Beregningen din stemmer bra den. Beregn rundt 1500 ekstra i avgifter for moms og "AC-avgift". Husk også at vrakpant på 2400 og at årsavgift kommer i tillegg.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply