Mindre verdi tap med å hente hybrid i Sverige kontra kjøp i Norge?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Mindre verdi tap med å hente hybrid i Sverige kontra kjøp i Norge?

Post by Borger___ »

Erfaringer med hybrid import fra Sverige?

Ser etter Toyota Auris hybrid TS (stasjonsvogn) og har sett litt i Sverige også. Hovedmålet er å minimere verditap da jeg tenker å selge den om ikke lenge grunnet firmabil ordning på nyåret.

Uten at jeg har finregnet kan det se ut som at det kan bli litt billigere å kjøpe i Sverige, men det jeg er redd for er når jeg skal selge den:

- Vil jeg generelt slite med å selge siden den er svenskkjøpt (feks. pga. 3 år kontra 5 års nybilgaranti) ?
- Vil det lønne seg å kjøpe eldre modell (feks. 4-5 år slik at ikke kjøper kan vike unna pga. mangel på nybil garanti) ?
- Om jeg kjøper nyere modell med 3 års svensk nybil garanti, må man da til Toyota Sverige for å reklamere ?

Noen som har solgt Svenske biler i Norge med eller uten nybilgaranti?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Mindre verdi tap med å hente hybrid i Sverige kontra kjøp i Norge?

Post by Ole Reidar »

Borger___ wrote:Erfaringer med hybrid import fra Sverige?

Ser etter Toyota Auris hybrid TS (stasjonsvogn) og har sett litt i Sverige også. Hovedmålet er å minimere verditap da jeg tenker å selge den om ikke lenge grunnet firmabil ordning på nyåret.

Uten at jeg har finregnet kan det se ut som at det kan bli litt billigere å kjøpe i Sverige, men det jeg er redd for er når jeg skal selge den:

- Vil jeg generelt slite med å selge siden den er svenskkjøpt (feks. pga. 3 år kontra 5 års nybilgaranti) ?
- Vil det lønne seg å kjøpe eldre modell (feks. 4-5 år slik at ikke kjøper kan vike unna pga. mangel på nybil garanti) ?
- Om jeg kjøper nyere modell med 3 års svensk nybil garanti, må man da til Toyota Sverige for å reklamere ?

Noen som har solgt Svenske biler i Norge med eller uten nybilgaranti?
Hei,

Du kan nok risikere å måtte legge deg under tilsvarende norsksolgte biler prismessig for å selge. Så dette er greit å ha med i vurderingen. Men så er det også et spørsmål om farge, utstyr og kilometerstand.

Så lenge bilen har fabrikkgaranti så kan feil som går på denne rettes hos ditt lokale Toyota-verksted.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Borger___
Nybegynner
Posts: 14
Joined: Tue 26 Sep 2017, 15:10

Re: Mindre verdi tap med å hente hybrid i Sverige kontra kjøp i Norge?

Post by Borger___ »

Takk for svar. Har ikke alle "ny biler" fabrikkgaranti?

Erfaring med hybrid, feks. Auris? Tenker i hovedsak kurant farge og utstyrsnivå, men er veldig vanskelig å finne den med helskinn på bruktmarkedet.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Mindre verdi tap med å hente hybrid i Sverige kontra kjøp i Norge?

Post by Ole Reidar »

Hva fabrikkantene gir av nybilgaranti varierer fra 2-3 år, så nyere biler enn dette har garanti ja.

Jeg har ingen erfaring med Auris Hybrid dessverre, men erfaringsmessig er markedet i Sverige noe "tynt", så jeg ville sondert Tyskland også.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply