Importere VW buss

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Bullik
Medlem
Posts: 2
Joined: Fri 12 Oct 2018, 22:44

Importere VW buss

Post by Bullik »

Hei, er på utkikk etter gode råd i forhold til å importere en vw westfalia 1975mod camper fra Polen. En kamerat av meg har bilen hjemme hos seg nå og har kontakter på et verksted som spesialiserer seg på klassiske VW.
Den ble kjøpt billig pga dårlig forfatning, men tenkte få den restaurert der nede før jeg tar den med til Norge. Har lett litt inne på forumet og kikket på tollvesenets sider, for å se om jeg fant info på om man må betale moms på det arbeidet som blir gjort, men ikke funnet noe klart svar. Det jeg fant dreide seg om norske biler som blir kjørt utenlands for reparasjoner og så tilbake.
Bilen har stått i lengre tid der nede, men nå vil jeg få den på veien. Verdien på den når jeg tar den inn vil jo være mye høyere ved innførsel enn på kjøpstidspunktet, og jeg ønsker ingen ubehagelige overraskelser ved fortolling. Vet at jeg må betale moms av kjøpssum mm, men håper dere her inne på forumet kan veilede meg litt.

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

Bullik
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1955
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Importere VW buss

Post by Ole Reidar »

Hei og velkommen!

Du kan nok bruke kjøpsprisen som du har i kontrakten som momsgrunmlag, men skal det gjøres helt etter boka burde du få en verdivurdering av bilen etter at den er renovert. Ellers kan du risikere at Tollvesenet blir mistenksomme på at verdien er satt for lav.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Bullik
Medlem
Posts: 2
Joined: Fri 12 Oct 2018, 22:44

Re: Importere VW buss

Post by Bullik »

Takk Ole Reidar! Bilen ble kjøpt for ca 30000 så får håpe på en grei tollbetjent. Om man ikke skal momse av restaureringen, så får jeg vel bare vise bilder av tilstanden ved kjøpstidspunktet. Så lenge jeg er ærlig og viser kvitteringen burde det vel gå greit? Skal gjøre dette korrekt og sette meg inn i alt med papirer og andre krav.
Post Reply