"reimport" av bil

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
tallnorwegianguy
Medlem
Posts: 1
Joined: Tue 09 Apr 2019, 14:24

"reimport" av bil

Post by tallnorwegianguy »

Hei! Har et spørsmål det er vanskelig å finne svar på, så jeg prøver lykken her.

I 2014 kjøpte jeg en VW Golf 1998 modell i Norge, den var førstegangsregistrert i Norge i 1998 og vært norskregistrert helt til jeg tok med bilen til Polen i 2015. Jeg kjørte bilen til Polen for å ha den der mens jeg studerte, og tenker nå å kjøre den hjem igjen. Jeg gjorde aldri noen formell eksport av bilen, men gikk gjennom mye polsk byråkrati for å få på polske skilter (ingen visste egentlig hvordan prosessen for en ikke EU registrert bil skulle foregå).

Polske skilter ble det, men spørsmålet mitt nå er om hvordan jeg skal gå frem for å få på norske skilter igjen. Er det så enkelt som å kjøre bilen hjem igjen og gjøre en EU kontroll? Eller må jeg regne med en hel prosess med tollvesenet og import?

Setter pris på alle svar, takk!
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: "reimport" av bil

Post by Ole Reidar »

Hallo!

Intressant spørsmål! Her har jeg ingen fasit til deg, men skal jeg tippe så vil du oppleve det samme som i Polen for dette er nok ikke dagligdags for de som behandler importsaker her til lands heller. Siden det er Skatteetaten som behandler slike saker så ville jeg ha sjekka med dem, så lenge du ikke fikk refundert engangsavgift ved eksport så burde det teoretisk være greit å importere bilen til Norge igjen siden den er solgt ny her og alle avgifter er betalt. Men så var det dette med teori og praksis da....

Hold oss gjerne oppdatert på status!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply